راهنمای عیب یابی کولر گازی



۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مطلب میخواهیم به بررسی مشکلات رایج، عیب یابی کولر گازی و راه حل‌های برطرف کردن آنها بپردازیم. کولر گازی یا همان کولر های دوتکه یکی از وسایل اساسی در فصل‌های گرم سال مخصوصا تابستان است که برای خنک کردن فضاهای داخلی منزل یا محل کار شما استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلات و عیب‌های مختلفی روبه‌رو شوید که عمکرد تولید سرما دچار اختلال شود ونیاز به عیب یابی و رفع آنها داشته باشید. در این مقاله از دماپا، به بررسی عیب‌های متداول در کولر گازی و راه های رفع این اختلال وراهنمای برای آشنایی با آن می‌پردازیم.

راهنمای عیب یابی کولر گازی

عیب یابی کولر گازی، علائم و علت ها :

۱. کولر گازی روشن نمی‌شود

( هیچ واکنشی نه در صفحه نمایش و نه در عملکرد دستگاه مشاهده نمیکنید):

علت احتمالی: مشکل در منبع تغذیه برق، قطع یا اتصال نادرست سیم برق، مشکل در ترموستات یا یونیت خنک کننده.
راه حل: ابتدا منبع تغذیه برق را بررسی کنید و مطمئن شوید که برق به کولر گازی متصل است. سپس سیم برق را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که اتصالات سالم هستند. در صورت لزوم، ترموستات ویونیت خنک کننده را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

۲. کولر گازی هوای خنک نمی‌دهد

(عملکرد دستگاه و صفحه نمایشگر صحیح ولی باد خروجی هوای سرد نیست):

علت احتمالی: کثیف شدن فیلترهای هوا، کمبود گاز مبرد، مشکل در فن خنک کننده (یونیت خارجی) یا لوله‌های تخلیه آب درین (تعریق).

راه حل: ابتدا قاب رویی دستگاه را به آرامی از بدنه اصلی جدا کرده وفیلترهای هوا را بررسی و تمیز کنید یا در صورت لزوم تعویض کنید. در صورت کمبود گاز مبرد. (با دست زدن به لوله های مسی کنار یونیت خارجی از دمای آن مطلع شوید و در صورت گرم یا معتدل بودن حتما نیاز به تزریق مبرد دارد)، با تکنسین مجاز تماس بگیرید. همچنین فن خنک کننده و لوله‌های تخلیه را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر کنید.

۳. کولر گازی صدای زیاد می‌دهد

(عملکرد دستگاه کاملا صحیح نمایشگر فعال و سرما دارد):

  • علت احتمالی: مشکل در پروانه‌های باد، فن خنک کننده، یا قطعات داخلی دچار آسیب.
  • راه حل: پروانه‌های باد و فن خنک کننده را بررسی و تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین قطعات داخلی را بررسی کرده و در صورت آسیب، تعویض کنید.(کاملا تخصصی و حتما نیاز به تکنسین ماهر دارد.)

۴ . نشت آب یا رطوبت اضافی

(در صورتی که تمام عملکرد دستگاه صحیح ولی از قسمت زیرین دستگاه ریزش آب ورطوبت مشاهده میشود):

  • علت احتمالی: لوله‌های تخلیه کولرمسدود شده ودر واقع ذرات و پرز های معلق در هوا توسط فن به داخل دستگاه مکش و درون دستگاه در خروجی آب تجمع وایجاد مسدودی میکند،
  • نقص در پایه و نگهدارنده که سبب ناترازی در نصب وبه هم خوردن شیب دستگاه میشود ومسیر تخلیه آب تغیر میکند،
  • مشکل در پروانه خنک کننده.

راه حل: لوله‌های تخلیه را بررسی و تمیز کرده و در صورت نقص، تعویض کنید.
همچنین پایه و نگهدارنده را بررسی و تعمیر یا تعویض کنید.
در صورت نقص پروانه خنک کننده، آن را تعویض کنید.

۵. بوی نامطبوع

(بوی نامطبوع حاصل از نشست ذرات آلوده و کهنه روی پره های اواپراتور یا پروانه فن دستگاه داخلی)

  • علت احتمالی: پروانه خنک کننده یا فیلترهای هوای کثیف.(معمولا در صورتی این مشکل رخ میدهد که یا مدت طولانی دستگاه سرویس نشده یا در محل نصب کولر دود های ناشی از استعمال دخانیات یا اسانس خوشبوکننده زیاد استفاده میشود)
  • راه حل: پروانه خنک کننده و فیلترهای هوای را بررسی و تمیز کرده و در صورت نقص، تعویض کنید.

۶.لرزش دستگاه

گاهی دستگاه یونیت خارجی و داخلی دچار لرزش میشود.این لرزش نتنها به مرور زمان باعث ایجاد خرابی در قطعات دیگر میگرد بلکه لرزش ایجاد شده تولید صدای مزاحم برای ساکنین واحد وحتی واحدهای مجاور میکند.

راه حل: با برسی دقیق محل نصب یونیت خارجی از سلامت یا وجود لرزه گیر،ویا محل اتصال پیچ های اتصال دهنده پایه دیواری اطمینان حاصل ودر صورت امکان آنرا برطرف نمایید.با ذکر ایننکته مهم که درصورت نصب در ارتفاع حتما وقطعا از تکنسین کمک بگیرید.

۷.عدم ارتباط کنترل دستگاه با پنل دیواری

-گاهی از سلامت دستگاه اطمینان دارید ولی با کنترل دستگاه قادر به روشن کردن آن نیستید.

راه حل: ابتدا باطری کنترل را با باطری جدید جایگزین کنید.در صورتی که منجر به رفع عیب نشد،ریموت کنترل را جلوی دوربین تلفن همراه خود قرار دهید وبا فشار دادن یک دکمه در صورتی که در صفحه دوربین نشانه ای از نور ساتع شده از خروجی کنترل مشاهده کردید قطعا کنترل دستگاه شما سالم ودر غیر این صورت آنرا تعویض کنید.در مرحله اخر با چک کردن کابل سوکت دار مرتبط به نمایشگر از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.در صورتی که موفق به برقراری ارتباط بین کنترل و دستگاه نشدید، با تکنسین تماس گرفته وبرای رفع ایراد از او کمک بخواهید.

۸.پرتاب باد کولرگازی شما کم است.

اپرتاب باد خروجی از کولر شما به طور نامحصوص کاهش پیدا کرده است.

راه حل: در صورت کاهش هوای خروجی قاب رویی دستگاه را با احتیاط باز کرده فیلتر داخل دستگاه را خارج،شسته و مجددا جا نمایی کنید.در موارد کمی هم البته میتوان با فرضیه خرابی موتور فن یا برد دستگاه از تکنسین مجرب کمک گرفت.ولی معمولا کثیفی فیلتر ها وپروانه فن بخش عمده دلایل کمبود باد در خروجی دستگاه راتشکیل میدهد.

۹.نوسان در سرمایش دستگاه

گاهی دستگاه سرد کننده منزل به صورت پایدار برای شما تولید هوای خنک نمیکند.با این مفهوم که گاهی بسار مطلوب برای شما سرما تولید میکند،ولی چندساعت بعد وبدون دلیل باد خنک تبدیل به باد گرم یا معمولی میشود.

راه حل:ابتدا باید با برسی دقیق موضوع ساعات ویا زمان هایی که این ایراد نمایان میشود را برسی کنید تا به حل دقیق وسریع مضوع کمک کند ولی اینجا به چند دلیل و راه حل عمده بروز ورفع این مشکل اشاره میکنیم. دو دلیل عمده برای ایجاد این اتفاق را میتوان به کمبود مبرد کافی و نصب دستگاه یونیت خارجی در محل نامناسب (محلی که درمعرض شدید گردو خاک باشد ویا درفضایکوچک قادر به تخلیه گرمای اطراف خود نباشد) بسط داد.که برطرف کردن هردوی این مشکل ها فقط توسط تکنسین مقدور وقابل انجام میباشد.

۱۰.کولر گازی شما باد بسیار گرم میزند.

درمواقعی که خروجی هوای دستگاه شما بسیار گرم باشد قطعا دچار چالش پر هزینه ای شده اید.

راه حل:تلفن را برداری، با سرویسکار مجاز شرکت تماس بگیرید واز او بخواهید برای تعویض شیر برقی دستگاه خود تمام لوازم وابزار مورد نیاز را به همراه بیاورد.بیان این نکته به شما کمک میکند ایراد اصلی دستگاه خود را بدانید و هزینه های اضافه تری به شما تحمیل نگردد. (قبل از تماس با سرویسکار از قرار دادن درست ریموت کنترل روی فصل گرما یا مود سرمایش مطمن شوید)

عیب یابی کولر گازی و راه حل‌ها

علائم عمده عیب یابی کولر گازی شامل عدم روشن شدن، عدم خروج هوای سرد، صدای زیاد، نشت آب و بوی نامطبوع می‌باشد. با دقت به علائم و علت های احتمالی عیب یابی کولر گازی و استفاده از روش حل مناسب، می‌توانید به بهبود عملکرد کولر گازی خود کمک کنید. در صورتی که قادر به رفع عیب نیستید، بهتر است با تکنسین مجاز تماس حاصل کنید. ما در دماپا مجرب ترین و منظم ترین تیم خدمات پس از فروش را کنار هم گرد هم آوردیم تا بعد از خرید محصول سالها در کنار شما خدمات پس از فروش بدون دغدغه ای ارایه کنیم.


مقالات پیشنهادی :

راه های کاهش مصرف برق کولرگازی

تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی چیست؟

با کولرگازی های خورشیدی آشنا شوید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *