داکت اسپلیت ایرانی یا خارجی ؟



۴.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)

داکت اسپلیت ایرانی یا خارجی :‌ احتمالا شما در حالی این مطلب را می خوانید که آشنایی کلی با سیستم داکت اسپلیت پیدا کرده اید و در صدد انتخاب یک دستگاه خوب برای خود هستید. ممکن است بعد از مدت ها واحد مسکونی پیش خرید کرده خود را تحویل گرفته باشید ، یا در حال ساخت آپارتمان باشید. شاید هم برای خرید یک دستگاه سرمایشی گرمایشی خوب برای واحد اداری یا تجاری خود می گردید.

اکنون پرسش اساسی ذهن شما این است که :

داکت اسپلیت ایرانی بهتر است یا خارجی؟

داکت اسپلیت ایرانی یا خارجی

داکت اسپلیت ایرانی یا خارجی – برای پاسخ به این پرسش باید به طور کلی نگاه خود را به این محصول تغییر داده و این سوال را مطرح کنید که کدام دستگاه برای شما مناسب است؟ چرا که از قرار گرفتن دستگاه داکت اسپلیت در دسته بندی ایرانی و خارجی تضمین کیفیت و یا کم کیفیت بودن آن را نمی توان نتیجه گرفت. بهتر است فارغ از این دسته بندی به دنبال شناسایی ویژگی های محصول مورد نظر باشید .

اما اگر بخواهید در مورد کیفیت داکت اسپلیت های تولید شده در ایران اطلاعاتی کسب کنید مطالعه ی این مقاله میتواند کمک شایانی به شما نماید.

بررسی از نظر کیفیت

در اواسط دهه ی هشتاد شمسی بازار محدود اسپلیت های کانالی به طور کامل در اختیار کالا های وارداتی بود. البته کیفیت اغلب این کالا ها در ابتدای ورود به کشور به نحوی بود که به آن ها عمر زیادی می بخشید. صدای زیاد در کنار مصرف بالای انرژی میدان را برای رقبای دیگر بازنمود تا با رفع این نقاط ضعف بازار را به دست بگیرند.

همزمان با شدت گرفتن تحریم های اولیه علیه ایران در اوایل دهه ی نود همزمان با کم شدن واردات دستگاه های با عمر بالا ورود داکت اسپلیت های چینی و کم کیفیت به بازار ایران استارت خورد. این مدل از دستگاه ها به دلیل قیمت های بسیار پایین توانستند بخش زیادی از بازار ساخت و ساز را به استفاده از سیستم داکت اسپلیت ترغیب کنند. پس از شکل گیری نیاز فراوان بازار به دستگاه داکت اسپلیت سیل عظیمی از داکت اسپلیت های کم کیفیت چینی وارد کشور شد. در این میان اندک برند هایی با درصد خرابی پایینتر توانستند به خود اعتبار ببخشند.

تولید کنندگان ایرانی داکت اسپلیت

تولید کنندگان داکت اسپلیت های ایرانی کمابیش در تلاش برای تولید و کپی برداری از محصوللات خارجی بودند. برخی به تولید دستگاه هایی با ابعاد و صدای زیاد پرداختند. برخی از تولید کنندگان نیز با ارائه محصولات بسیار ضعیف لطمه جبران ناپذیر به اعتبار تولید ایرانی زدند. بعد از آغاز دور دوم تحریم ها دیگر دسترسی به همان برند های کم کیفیت چینی گاها زیر پرچم برند های مشهور نیز ممکن نبود.

هزاران ساختمان دارای زیر سازی داکت اسپلیت بدون دستگاه مانده بودند. کمابیش تولید کنندگان ایرانی با مهندسی معکوس توانستند کالاهایی در سطح رفع مشکل ساختمان ها تولید کنند. به دلیل طولانی بودن و شدت این برحه از تحریم بسیاری از برند ها تنها از یک کمپانی خارجی تهیه و در ایران با لیبل های مختلف و تحت لیسانس کشورهای مطرح حتی اروپایی عرضه می شدند. با تلاش متخصصان ایرانی کیفیت برخی محصولات تولید شده از رقبای خارجی پیشی گرفت.

داکت اسپلیت با کیفیت ایرانی یا داکت اسپلیت با کیفیت خارجی؟

هم اکنون بسیاری از دستگاه های وارد شده و موجود در ایران فاقد اصالت بوده و صرفا فرآیند لیبل زنی صورت می گیرد. در صورت برابری اعتبار و اصالت دستگاه ایرانی به دستگاه خارجی ارجعیت دارد چرا که تحت شرایط آب و هوایی ایران مورد آزمون و خطا قرار گرفته و از انطباق بیشتری با معماری ایرانی برخوردار است. دسترسی بهتر به عامل اصلی ( تولید کننده ) خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی بهتری را به همراه خواهد داشت.

هرچند ممکن است این نقاط ضعف هم در دستگاه های ایرانی وجود داشته باشد و هم در دستگاه های خارجی.اما در شرایط کیفی برابر شانس ارائه خدمات بهتر برای دستگاه های ایرانی بیشتر می باشد.

آیا داکت اسپلیت خوب حتما باید اینورتر باشد؟

همه ی متخصصان در وهله ی اول از پیشرفت علم و تکنولوژی استقبال می کنند. اگر کسی مدعی شود که به طور کلی تکنولوژی اینورتر کارایی ندارد احتمالا کمی متعصب نظر می دهد. تکنولوژی اینورتر طراحی شده تا مصرف انرژی کاهش یابد اما متاسفانه نتایج تجربی چیز دیگری را نشان می دهد. به دلیل اینکه ظرفیت های انتخابی دستگاه ها اغلب کمتر یا لب مرز انتخاب می شوند معمولا دستگاه در بیشتر زمان مصرف با حداکثر توان کار کرده و حداکثر انرژی الکتریکی را استفاده میکند.

لازم است بدانیم که مصرف اصلی برق دستگاه مربوط به کمپرسور داکت اسپلیت می شود. دستگاهی کم مصرف است که کمپرسور کم مصرف داشته باشد . ( برای آشنایی با انواع کمپرسور اینجا کلیک کنید ) .

کمپرسوری کم مصرف است که بیشترین بازده را داشته باشد. بیشترین بازده در میان انوع کمپرسور متعلق به نوع اسکرال می باشد که دارای جدید ترین تکنولوژی طراحی است. اما اغلب در دستگاه های اینورتر از کمپرسور روتاری استفاده می شود که بازده کمتری نسبت به اسکرال دارند.به نوعی کمپرسور دور ثابت اسکرال مصرف بسیار بسیار کمتری نسبت دور ثابت روتاری دارد. و کمپرسور دور ثابت اسکرال یا به اندازه ی روتاری اینورتر مصرف انرژی دارد و یا از آن کمتر.

تامین قطعات یدکی به ویژه برد در دستگاه های اینورتر به یک کابوس برای مصرف کنندگان تبدیل شده است چرا که تکنولوژی تولید این قطعه در ایران وجود نداشته و صرفا باید از قطعات وارداتی استفاده نمود. به دلیل کمبود برد های اینورتر در بازار تهیه آن مشکل است یا با صرف زمان چند هفته تا چند ماه با قیمت های کذایی ۵ الی ۶ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.

برد دستگاه های اینورتر نیز در مقابل نواسانات برق بسیار آسیب پذیر بوده و آمار خرابی آن بالا می باشد.

به طور کلی میتوان گفت عنوان اینورتر برای دستگاه های داکت اسپایت در ایران اغلب جنبه ی تبلیغاتی داشته و فواید واقعی آن کمتر نصیب مصرف کننده می گردد. همچنین تکنولوژی اینورتر صرفا با کاهش دور موتور از توان پایین تر آن استفاده می نماید درحالی که بازده هیچ تغییری نمی کند. در حالی که در موتور های اسکرال بازده بسیار بالاتری داریم. البته استفاده از موتور اسکرال برای ظرفیت های بالای ۲۴۰۰۰ توصیه می گردد.

داکت اسپلیت خوب دستگاهی است که علاوه بر تامین استاندارد سرمایش و گرمایش :

  • قطعات به ویژه موتور (کمپرسور) خوبی داشته باشد
  • تامین قطعات خوبی داشته باشد
  • خدمات پس از فروش مطمعنی داشته باشد

ممکن است این دستگاه تولید ایران و یا هرکشور دیگری باشد.

    2 دیدگاه در “داکت اسپلیت ایرانی یا خارجی ؟

    • اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ at ۶:۵۴ ب٫ظ
      Permalink

      بیشتر مطالب نوشته شده واقعا عین حقیقته ولی تو این شرایط بازار که هزاران ساختمان با زیر سازی داکت اسپلیت در کشور وجود داره امکان تامین این تعداد جنس خوب تو کشور وجود نداره واسه همین دستگاهای کم کیفیت همچنان فروش دارن

      Reply
      • اسفند ۲۷, ۱۳۹۸ at ۱:۰۵ ب٫ظ
        Permalink

        با سلام خدمت همکار گرامی ، شما لطف دارین . در مورد عدم تامین جنس خوب باید عرض کنم اگر مشتری ها فرهنگ خرید کردنشون رو از اولویت برند به اولویت کیفیت تغییر بدن چون داکت اسپلیت تازه در مرحله برند سازی هست خود به خود دستگاه با کیفیت برند خوشنام میشه و تولید و عرضش هم بیشتر میشه

        Reply

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *