تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی



۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

ممکن است در پایان فصل بهار متوجه شوید نیاز به یک وسیله سرمایشی دارید. در انتخاب اول همه شما به کولر های گازی بیشتر تمایل دارید.  زیرا که فضای کمتری را در داخل ساختمان نسبت به کولر های آبی که نیازمند به کانال کشی در ساختمان هستند می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی را بیان کنیم.

مقایسه کولرگازی اینورتر با معمولی

این سیستم تهویه هوا از دو بخش مجزا تشکیل شده که یونیت نام دارد. یکی از یونیت ها در خارج از واحد معمولا در پشت ساختمان یا روی پشت بام نصب می‌شود. بخش دوم نیز در واحد قرار می‌گیرد. یونیتی که در بیرون از ساختمان قرار می‌گیرد هوای خارج از ساختمان را به داخل واحد انتقال می‌دهد. کولر های گازی دو نوع دارند اینورتر و معمولی هر یک از آنها دارای مزیت ها و معایب خودشان هستند که آنها را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

مقایسه کولر گازی معمولی و اینورتر

از اصلی ترین تفاوت های کولر گازی اینورتر و معمولی می توان به سرعت کمپرسور آنها اشاره کرد. سرعت کمپرسور های اینورتر متغیر هستند اما سرعت اسپلیت های معمولی به طور ثابت است.

و این مزیتی برای اسپلیت های اینورتر محسوب میشود که باعث مصرف برق کمتر نسبت به مدل های معمولی است. پارامتر دیگر  که از تفاوت های میان اسپیلت های اینورتر و معمولی می‌توانیم به آن اشاره کنیم مصرف برق آن است. سیستم اینورتر با سیستمی که باعث تغییر سرعت کمپرسور می شود سبب می شود که دمای محیط به صورت ثابت و کنترل شده باقی بماند. این همان مزیتی ای است که باعث کاهش هزینه قبوض برق  شما می شود.

همچنین سیستم های مجهز به سیستم اینورتر با توجه به افراد حاضر در محیط می تواند دما محیط را کنترل کنند.

نوع گاز مصرفی

مبرد نوعی از گازی است که کولر های اینورتر برای سیستم خنک سازی مورد استفاده قرار میگیرد. گاز هایی که در کولر های گازی معمولی استفاده می شود از نوع R22 است.

میزان سرمایش و گرمایش

از دیگر مزایای اسپلیت های گازی اینورتر می توان برتری نسبت به کولر های گازی معمولی هم در سرمایش و هم در گرمایش داشت. کولر های گازی اینورتر به دلیل تنظیم دما برای انواع آب و هوا مناسب است.

طول عمر بیشتر

کولرهای اینورتر نسبت به کولرهای معمولی بیشتر عمر می کنند زیرا استهلاک کمتری دارند با توجه به سیستم اتوماتیک اسپلیت های اینورتر و تنظیم دما محیط به صورت اتوماتیک از دلایل طول عمر بیشتر است باید این را بدانیم که در کولر های معمولی پس از رسیدن به دمای مورد نظر دستگاه خاموش می‌شود و برای استفاده مجدد باید آن را خاموش و روشن کنید. خاموش روشن کردن مکرر دستگاه ارتباط مستقیمی بر طول عمر دستگاه دارد.

سیستم الکترونیکی متفاوت

اسپلیت های معمولی سنسور کمتری نسبت به اسپلیت های اینورتر دارند . سیستم الکترونیکی غالب بر آن بسیار ساده و سیم پیچی آن و خازن های مورد استفاده در آن ضعیف تر از اسپلیت های اینورتر هستند.

همچنین در اسپلیت های اینورتر از سنسور های بیشتری استفاده شده و همین مزیت سبب شده تا سیستم نظارت بر قطعات سیستم با جزئیات بیشتری بر سلامت دستگاه تاکید داشته باشد. وجود چنین سنسور هایی می‌توانند میزان جریان انرژی بین تابلو برق و پنل خورشیدی یا باتری را مدیریت کنند.

مقایسه اینورتر و کولر های معمولی

مصرف برق کولر گازی اینورتر و معمولی

اسپلیت های اینورتر از لحاظ مصرف انرژی صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به انواع سیستم اینورتر ها دارند.به طور خلاصه میتوانیم بگوییم برق مصرفی اسپلیت های اینورتر ۳۰%از سیستم های معمولی کمتر است. اسپلیت های معمولی بر اثر خاموش و روشن شدن زیاد زودتر فرسوده می شوند و راندمان دستگاه پس از مدتی بسیار کاهش می یابد و چیزی جز هزینه های گزاف قبض برق برای شما به دنبال ندارد.

همانطور که در بالا اشاره شد سیستم های اینورتر از کمپرسور های تغییر سرعت استفاده می‌کنند و همین موضوع راندمان دستگاه و طول عمر دستگاه را بسیار افزایش می‌دهد.

علت کم مصرف بودن اسپلیت های اینورتر 

سیستم های اینورتر از تکنیکی با نام PWM استفاده می کنند. که خلاصه شده آن را می‌توان اینگونه بیان کرد که این سیستم برای کنترل میزان ولتاژ خروجی تعبیه شده است. این سیستم توانایی تنظیم زمان مورد نیاز برای راه اندازی مجدد کمپرسور بعد از خاموشی سیستم را دارد این قطعه که سیستم های معمولی دائما روشن و خاموش می‌شود.

مزیت هایی که سیستم PWM نسبت به سیستم های اینورتر های معمولی دارد بدین گونه است

  • فعالیت در حداکثر سرعت
  • فرسودگی کمتر
  • راندمان بیشتر
  • سریعتر کردن فرایند سرمایش

تصویر کولر گازی در خانه

یک نکته بسیار مهم

از دیگر مسائلی که باید راجع به تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی بدانیم این است که اگر دستگاه را روی ۲۰ درجه تنظیم کرده باشید پس از رسیدن دما محیط به ۲۰ درجه دستگاه های معمولی خاموش می شوند اما دستگاه های اینورتر برای حفظ دمای محیط در ۲۰ درجه روشن می‌مانند و با سرعت کمتری کار می کنند. همچنین سیستم های اینورتر عملکرد بسیار بهتری در کاهش رطوبت هوا دارد که از مزیت مهم این دستگاه برای مناطق مرطوب می‌باشد.

تولید صدای کمتری در سیستم های اینورتر از مزیت های دیگر اینورتر ها می‌باشد.

کدامیک از سیستم ها برای شما مناسب تر است؟

مزیت سیستم اینورتر تولید صدای کمتر و کاهش مصرف انرژی است اگر به صورت جزئی به موضوع بپردازیم:

اسپلیت های اینورتر قیمت بیشتری نسبت به کولرهای معمولی دارند. اما منطقی است که اسپلیت های اینورتر استفاده کنیم زیرا در طولانی مدت در قبض های برق شما صرفه جوی می‌شود. سیستم های اینورتر طول عمر بیشتری دارند در کنار آن هزینه های نگه داری بالایی نیاز دارند و کولر های معمولی طول عمر کمتر و هزینه نگهداری آن نیز کمتر است.

بهترین برند های کولرگازی موجود در بازار کدامند؟ بررسی کلی و جامع معتبر ترین برند ها در ایران.

سخن پایانی

در حالی که کولر های گازی معمولی هنوز کار می‌کنند  تولید کنندگان هر روزه سیستم های جدیدی به بازار معرفی می کنند که کولر گازی اینورتر آخرین نسخه معرفی شده از سری کولر های گازی جدید است. همانگونه که در مقاله تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی گفته شد انتخاب نوع کولر گازی یکی از مهمترین موضوعات است باید در هنگام خرید دستگاه به آن توجه نمود مصرف کننده باید با توجه به نیاز خود تصمیم گیری کنند. اما اگر بخواهید باشما صادق باشم انتخاب سیستم کولر گازی اینورتر برای شما صرفه اقتصادی بیشتری به همراه دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *