موتور فن داکت اسپلیت



۴.۸/۵ - (۱۱ امتیاز)

موتور فن داکت اسپلیت :‌ داکت اسپلیت از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده است. در هر دو قسمت از سیستم سیستم تولید باد وجود دارد. در این مقاله به دو موضوع مجزا خواهیم پرداخت : موضوع اول بررسی موتور فن یونیت داخلی ( هواساز ) و موضوع دوم موتور فن یونیت خارجی ( کندانسور ) می باشد.

موتور فن هواساز

در هواساز داخلی نیاز به تولید باد جهت انتقال حرارت و برودت تولید شده توسط سیستم به محیط وجود دارد. این نیاز توسط سیستم موتور فن و بلوور و هوزینگ تامین می گردد. در مقالات جداگانه در مورد بلوور فن و هوزینگ توضیح داده شده اما اینجا قصد داریم در مورد موتور فن به عنوان گرداننده پروانه های تولید باد بپردازیم. انتقال حرارت و برودت به محیط توسط باد نیازمند یک نیروی مشخ می باشد.

پارامترهای انتخاب موتور فن یونیت داخلی داکت اسپلیت

  • ظرفیت دستگاه
  • محل قرار گیری اواپراتور
  • میزان باد مورد انتظار و نوع استاتیک ( کم ، متوسط ، زیاد )
  • محل قرار گیری کویل آب گرم
  • جنس بلوور

ویژگی های موتور فن هواساز داکت اسپلیت

  • توان ( برحسب وات )
  • تعداد شفت
  • طول شفت
  • صدای تولید شده
  • تعداد دور

همچنین در صورتی که از تعدادی بلوورفن جهت انتقال هوا در یک داکت اسپلیت استفاده گردد کلیه محاسبات منطبق با نیاز با محاسبه ی افت بازده بر تعداد تقسیم می گردد.

نسل اولیه ی داکت اسپلیت های آمریکایی اغلب از یک بلوور با قطر زیاد و یک موتور فن تک شفت در طراحی های خود استفاده می کردند که منطبق با معماری خودشان بود.چرا که اغلب این مدل از هواساز های سقفی در محل بالای سقف و زیر شیروانی نصب می شد که صدای مزاحم کمتر به محیط منتقل می گردید. اما به مرور وظیفه ی انتقال هوا به دوبللور کوچکتر داده شد. در این مدل از یک موتور فن دو شفت استفاده کردید. یعنی یک موتور که دو پروانه را در یک راستا می چرخاند.

مزیت استفاده از این طرح کاهش ارتفاع دستگاه جهت جانمایی راحت تر بوده است. در مدل دیگر از موتور فن ها که امروزه در حال رواج می باشد تعداد دو ، سه ، چهار و … بلوور و موتور فن تک شفت می باشد که مزیت هایی نظیر کاهش صدا ، عدم اخلال کلی در سیستم در صورت خرابی یکی از بلوورف ها می باشد.

اهمیت موتور هواساز در داکت اسپیلیت ها

به طور کلی در خرید داکت اسپلیت به نوع موتور استفاده شده در هواساز توجه ویژه نمایید چرا که تاثیر بسیار زیادی در کیفیت هوای خروجی ، شدت باد و صدای مزاحم دارد.تکنولوژی تولید موتور فن های هواساز داکت اسپلیت در کشور ما بومی سازی شده و هم اکنون توسط چندین شرکت ایرانی در حال عرضه می باشد.

البته این موتور فن ها اغلب در اوایل تولید با مشکل صدا و لرزش واجه بودند که با رفع نقص بر کیفیت آنها روز به روز افزوده شده تا جایی که قابلیت رقابت با مشابه خارجی را دارند.
به عنوان مثال برای یک داکت اسپلیت با ظرفیت ۳۶۰۰۰ موتور فن ایرانی با ظرفیت ۱۸۰ وات متناسب با بلوور پیشنهاد می گردد .

اگر ظرفیت موتور بیشتر از نیاز باشد از میزان برودت و حرارت کاسته می گردد. همچین مشکلاتی در سیکل تبرید ایجاد می شود. همچنین اگر موتور الکتریکی توان لازم را نداشته باشد معمولا با مواردی نظیر یخ زدگی و عدم خروج باد کافی از دریچه ها مواجه هستیم. بنابراین انتخاب موتور فن مناسب برای هواساز داکت اسپلیت یک امر علمی-تجربی بوده و نیاز به متخصص کارکشته دارد.

موتور فن کندانسور

مجموعه ی یونیت خارجی در فصل تابستان وظیفه ی انتقال حرارت تولید شده ناشی از محیط داخلی را به هوای آزاد برعهده دارد. این فرآیند در دستگاه های دارای گرمایش برقی برعکس می باشد. در هر صورت فرضا برای فصل تابستان جهت خنک کاری کندانسور دمای بالا نیاز به تولید باد داریم به نحوی که کندانسور در مسیر حرکت باد قرار گرفته و گرمای خود را از دست دهد.

برخلاف هواساز داخلی داکت اسپلیت که از پروانه های استوانه ای ( سانتریفوژی ) استفاده میگردد ، در یونیت خارجی از پروانه های آکسیال ( مشابه پروانه پنکه های مرسوم یا فن های کوچک مرسوم ) استفاده می گردد. همچنین نحوه قرار گیری این پروانه ها به دو صورت بالا زن و روبرو زن می باشد.

موتور الکتریکی استفاده شده جهت گردش این پروانه ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. استفاده از موتور فن با ظرفیت پایین منجر به دپوی حرارت در کندانسور شده و علاوه بر کاهش سرما با افزایش برق مصرفی دستگاه نیز مواجه می شویم. انتخاب موتور فن غیر استاندارد می تواند عوارض جبران ناپذیری برای دستگاه و مشتری به دنبال داشته باشد.

    8 دیدگاه در “موتور فن داکت اسپلیت

    • بهمن ۲۷, ۱۳۹۸ at ۱۲:۴۴ ب٫ظ
      Permalink

      موتور فن هایی که در داکت اسپلیت های قدیمی استفاده میشد خیلی پر سروصدا و پر مصرف هست. امکان تعویض با فن های سایلنت وجود دارد؟

      Reply
      • اردیبهشت ۵, ۱۳۹۹ at ۶:۱۸ ب٫ظ
        Permalink

        با سلام بله این امکان وجود دارد.

        Reply
    • خرداد ۲۲, ۱۳۹۹ at ۱۰:۱۰ ق٫ظ
      Permalink

      با سلام. داکت اسپلیت منزل ما دارای یک موتور فن ۱۸۰ وات با برند siripat می باشد که متاسفانه به دلیل کج شدن شفت سر و صدای زیادی تولید می کند. به دلیل طول و قطر شفت متفاوت با بقیه بندها موفق به جایگزینی این موتور نشدم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

      Reply
      • خرداد ۲۲, ۱۳۹۹ at ۱۱:۱۶ ق٫ظ
        Permalink

        سلام،لطفا عکس قطعه رو به شماره ۰۹۱۲۵۴۹۶۱۴۸ واتساپ کنید.

        Reply
    • تیر ۲۵, ۱۳۹۹ at ۵:۵۴ ب٫ظ
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      لطفا راهنمایی کنین واسه یه داکت اسپلیت ۲۴۰۰۰ با طول کانال رفت حدود ۱۰ متر چه الکتروموتور و فن نیاز است ؟

      Reply
      • تیر ۲۵, ۱۳۹۹ at ۷:۳۷ ب٫ظ
        Permalink

        درود … یا دو عدد موتور تک شف ۱۶۰ وات..یا یک عدد موتور دو شفت ۱۸۰ وات

        Reply
    • شهریور ۱۵, ۱۴۰۲ at ۷:۵۹ ب٫ظ
      Permalink

      سلام موتور فن داکت اسپیلت ما از اول تابستون خراب شده ولی هنوز که هنوزه متاسفانه گیرمان نیامده لطفا راهنمایی بفرمائید از کجا میشه قطعی تهیه کرد؟

      Reply
      • آبان ۴, ۱۴۰۲ at ۳:۲۰ ب٫ظ
        Permalink

        مدل موتور فن خود را به شماره واتساپ ما ۰۹۱۲۵۴۹۶۱۴۸ بفرستید

        Reply

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *