چگونه داکت اسپلیت را هواگیری کنیم ؟



۵/۵ - (۳ امتیاز)

هواگیری داکت اسپلیت یکی از جنبه‌های حیاتی در حفظ کارآیی و کارکرد بهینه سیستم‌های گرمایش و سرمایش منازل و ادارات است. داکت‌های اسپلیت، که بخشی اساسی از سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن محسوب می‌شوند، مسئول انتقال هوا بین واحدهای داخلی و خارجی هستند. اما اگر این داکت‌ها به درستی هواگیری نشوند، ممکن است عوامل مختلفی از جمله از دست رفتن انرژی، کاهش کارایی، گرد و غبار و حتی مشکلات بهداشتی به وجود آیند. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف هواگیری داکت اسپلیت پرداخته و چگونگی حفظ تطابق و عملکرد بهینه این سیستم‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با دماپا همراه باشید.

آموزش مراحل هواگیری داکت اسپلیت

  1. در مرحله اول لوله های داکت اسپلیت را بررسی میکنیم. لوله ها باید به درستی نصب شده باشند و نشتی نداشته باشند.
  2. سپس شیر پنل کندانسور دستگاه را ۹۰ درجه باز می‌کنیم تا مقدار کمی گاز به پنل خارجی فرستاده شود. ( فقط ۱۰ ثانیه کافیست )
  3. در مرحله بعدی شیر سه طرفه پنل کندانسور را باز می‌کنیم تا هوای سیستم خارج شود.
  4. حالا درپوش سوپاپ سمت گاز با باز می‌کنیم. داخل سوپاپ یک پین قرار دارد، که برای هواگیری باید آن را فشار دهیم.
  5. حالا حدود ۱ دقیقه صبر کرده و مجددا مرحله قبل را ۲ یا ۳ بار تکرار می‌کنیم.
  6. هواگیری دستگاه انجام شده است. حالا مهره ورودی را با آچار می‌بندیم.
  7. شیر ۳ طرفه در وضعیت عقب قرار می‌دهیم.
  8. مهره شیر هواگیری را سفت می‌کنیم.
  9. حالا می‌توانیم دستگاه را روشن کرده و استفاده نماییم.

هواگیری داکت اسپلیت

اهمیت هواگیری داکت اسپلیت

هواگیری داکت اسپلیت به عنوان یک جنبه اساسی در سیستم‌های گرمایش و سرمایش منازل و ادارات تلقی می‌شود و در موارد زیر اهمیت ویژه‌ای دارد.

افت انرژی و هزینه‌های اضافی

نقص در هواگیری می‌تواند منجر به نشتی هوا شود که باعث افت انرژی و افزایش هزینه‌های انرژی مرتبط با سیستم گرمایش و سرمایش می‌گردد. هواگیری ناکافی باعث تلفات حرارتی و خسارت به کارکرد بهینه سیستم می‌شود.

کاهش کارایی سیستم

نشتی هوا و عدم هواگیری موجب افزایش فشار هوا در داکت‌ها می‌شود که به نوبه خود باعث کاهش کارایی سیستم می‌گردد. این امر می‌تواند به گرم شدن زیاد دستگاه‌های سیستم، افت فشار هوا و در نتیجه، کاهش عملکرد سیستم منجر شود.

تاثیر بر کیفیت هوا

هواگیری ناکافی می‌تواند منجر به ورود هوای آلوده و غنی از ذرات معلق به داخل سیستم گردد. این موضوع باعث کاهش کیفیت هوای داخلی می‌شود و در نتیجه، بر سلامت و راحتی ساکنان و کاربران ساختمان تاثیر مستقیم دارد.

روش‌های سنتی هواگیری

هواگیری داکت اسپلیت با استفاده از روش‌های سنتی می‌تواند به طور موثری از نشتی هوا جلوگیری کرده و عملکرد بهینه سیستم تهویه مطبوع را حفظ کند. در ادامه به برخی از این روش‌های سنتی اشاره شده است.

  • استفاده از مهره‌ها و چسب‌های مخصوص

استفاده از مهره‌ها و چسب‌های خاص برای اتصال دستگاه‌های هواگیری به دیواره‌ها و اتصالات دیگر داکت‌ها، یک روش سنتی و کارآمد است. این مواد معمولا از جنس‌ها و ترکیباتی تهیه می‌شوند که در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، حرارت و تغییرات دما مقاوم باشند.

  • عایق‌کاری مناسب

استفاده از عایق‌کاری مناسب بر روی دیواره‌ها و اتصالات داکت‌ها می‌تواند از نشتی هوا جلوگیری کند. این عایق‌ها معمولا از جنس‌ها و موادی با ویژگی‌های عایقی مناسب و مقاومت در برابر شرایط جوی تهیه می‌شوند.

  • نقشه‌های چهارچوب

استفاده از نقشه‌های چهارچوب (Frame and Flange) نیز یکی دیگر از روش‌های سنتی هواگیری است. در این روش، قطعات ساختاری با چهارچوب خاص به هم متصل شده و سپس با استفاده از اتصالات مناسب به دیواره‌ها و داکت‌ها متصل می‌شوند. این روش به عنوان یک روش قدیمی و موثر برای جلوگیری از نشتی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمات هواگیری و سرویس داکت اسپلیت توسط دماپا

هواگیری داکت اسپلیت نقش اساسی در بهبود کارایی و کیفیت سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. استفاده از روش‌های سنتی و یا انتخاب تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند به نحوی کارآمد، موثر و همچنین اقتصادی برای هواگیری داکت اسپلیت ارائه شود. اهمیت این مسئله در حفظ انرژی، بهبود کیفیت هوا و افزایش عمر مفید تجهیزات تهویه مطبوع و به تبع آن، ایجاد یک محیط سالم و راحت برای ساکنان و کاربران ساختمان به وضوح قابل تشخیص است. با توجه به این نکات، توجه به اجرای هواگیری صحیح و به روز می‌تواند به بهره‌وری و عملکرد بهتر سیستم‌های تهویه مطبوع و بهبود کیفیت زندگی مخاطبان بیافریند.

چنانچه نیاز به خدمات سرویس و نگهداری داکت اسپلیت، و یا مشاوره خرید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه دماپا تماس بگیرید. ما در دماپا نماینده فروش و پخش برترین برندهای ایرانی و خارجی داکت اسپلیت، کولر گازی، و سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *