آبریزی کولر گازی



۵/۵ - (۱ امتیاز)

همانطور که می دانید کولرگازی ها از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل می شوند که درون هر کدام از این یونیت ها قطعات بسیاری نصب شده تا عملکرد بهتر و حتی قابلیت گرمایش را به آن ها ببخشند. اما کولرگازی ها بی نقص نبوده و ممکن است پس از مدتی استفاده دچار مشکلات فنی خاصی شوند البته استفاده بهینه و نگه داری درست از سیستم ایرادات ان را کاهش می دهد و عمر ان را بیشتر می کند. یکی از مشکلاتی که می تواند برای این سیستم ها بوجود اید و در واقع یکی از رایج ترین مشکلات به حساب می آید آبریزی بیش از حد کولر گازی است.  در ادامه این مقاله علت این مشکل و روش حل آن را بررسی خواهیم کرد.

پیش از اینکه به به اصل مطلب بپردازیم باید به این نکته دقت کنید که چکیدن آب از کولرگازی ها امری طبیعی بوده اما اینکه این قطرات از کجا می چکند و یا حجم اب چقدر است می توان نشانگر مشکل در دستگاه باشد.

علت آبریزی کولر گازی

به طور ساده می توان اینگونه بیان کرد که مولکول های بخار آب با برخورد به کویل های سرد کولر به قطرات آب تغییر حالت می دهند و از طریق لوله تخلیه یا Drain به پایین می چکند که با کمک تنظیمات کولر می توان مقدار چکیدن را به بیشترین و یا کمترین مقدار تغییر داد. اما برخی اوقات دیده می شود که این آب از خود کولر و نه لوله آن تخلیه می شود این مشکل می تواند بخ خاطر مسدود شدن سینی تخلیه و یا ناودانی کولر رخ داده باشد. گاهی هم می تواند علت سرازیر شدن آب از کولر اشتباه در اتصال لوله ها به هم و تخلیه اشتباه رخ دهد. برای حل این مشکل باید لولوه تخلیه را باز کنید که دسترسی به آن از طریق یونیت داخلی امکان پذیر ست.

باز کردن لوله Drain اسپلیت گازی

خار هایی که در زیر پنل داخلی هستند ر باز کنید و بدنه پنل داخلی را تا زاویه ۷۰ درجه به سمت بلا ببرید برای نگه داشتن پنل از انبردست و یا هر وسیله دیگری که ی توانید به عنوان اهرم بکار گیرید استفاده کنید. حال کافیست لوله درین را باز کنید و محیط اطراف آن را تمیز کنید. سپس پنل را ببندید. دقت کنید که بالا بردن بیش از حد پنل باعث شکستن خخار های سمت بالا آن می شود.

باز کردن لوله Drain

باز کردن لوله Drain اسپلیت گازی

خرید کولرگازی ایرانی و خارجی ساخت برند های مختلف با گارانتی های بلند مدت از وب سایت دماپا.

روش دیگر برای دسترسی به لوله باز کردن قاب پنل داخلی است چرا که بسیاری از شرکت ها امکان یاز کردن پنل به صورت بالا را قرار نمی دهند و برای دسترسی به لوله تخلیه باید به این صورت عمل کرد. در این روش نیز کافیست پیچ ها و یا خار های قاب یونیت را باز کرده و سپس اقدام به باز کردن لوله کنید.

شسکتن سینی ناودانی کولرگازی

از دیگر دلایل ریزش شدید آب از کولر های گازی شکستن سینی ناودانی آن هاست. فشار ناشی از آب و یا عدم نصب مناسب پنل و یا فن بلور را می توان از مسببات شکسنن این سینی دانست. دقت کنید که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع ممکن اتس پنل داخلی نیز آسیب ببیند. تشخیص شکستگی این قسمت بسیار ساده است چرا که یک ترک نسبتا بزرگ (‌گاها جرم گرفته. )‌ روی فن بلور ایجاد می شود.

آبریزی کولر ار لوله تخلیه

قرار گرفتن نامناسب لوله به گونه ای که مانع عبور درست اب شود نیز سبب بازگشت اب به داخل یونیت می شود حتما این مورد را بررسی کنید تا علاوه بر حل مشکل آبریزی کولر عمر لوله دستگاه را بیشتر کنید چرا که تاخوردن و یا قرار گرفتن نامتعارف آن را سوراخ خواهد کرد. برخی سعی زیر لوله درین سطلی قرار می دهند اما فراموش می کنند که پیش از رسیدن اب به ارتفاع لوله آن را تخلیه کنند و همین باعث بازکشت آب به داخل یونیت می شود. شیب لوله نیز باید ملایم رو به سمت درست تنظیم شود در غیر این صورت اب باز می گردد.

کمبود گاز و آبریزی کولر گازی

در مقاله های گزشته گفتیم که کمبود گاز مبرد می تواند باعث یخ زدن کولرگازی شود. یخ زدن کویل های کولر نیز یکی دیگر از عوامل آبریزی کولر گازی است چرا که کافیست سیستم خاموش شده ودر فصل گرما حجم زیادی از یخ به سرعت اب شده و در نهایت منجر به ابریزی می شود.  عدم عایق بندی لوله های انتقال گاز نیز می تواند سبب ریزش آب به داخل منزل شود به این صورت که بخار اب به این لوله ها برخورد و در نهایت به مایع تبدیل می شوند.

حل مشکل آبریزی کولر گازی با پمپ درین

استفاده از پمپ درین یکی از راه های حل مشکل آبریزی اسپلیت گازی است. آب حاصل از تعریق اواپراتور در یونیت داخلی دستگاه های سرمایش درون سینی در زیر دستگاه جمع می شود و با کمک پمپ آب در شرایطی که امکان دفع آن به روش نرمال وجود ندارد از سیستم خارج می شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *