کاهش مصرف برق کولر گازی



۵/۵ - (۵ امتیاز)

کاهش مصرف برق کولر گازی یکی از دغدغه های ما در پایان فصل بهار و آغار فصل گرما و با بالا رفتن دمای هوا متوجه کمبود هوای تازه و خنک در منزل می‌شویم. از آنجا که بهترین گزینه برای داشتن چنین هوای عالی و تازه ای خرید یک کولر گازی با بازدهی بالا است. در کنار مزایا هایی که کولر گازی ما فراهم می‌کند معایبی نیز دارد.عمده ترین مشکل کولر های گازی مصرف برق بالای آنهاست. که چیزی جز هزینه های بالای قبض های برق را ندارد.

اگر این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا هزینه های ناشی از مصرف کولر گازی که برای ما دارد را کاهش دهیم در این مقاله ما قصد داریم ۱۷ راه کاهش مصرف برق کولر های گازی را به شما بگوییم.

چطور مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

خرید اسپلیت اینورتر 

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید کولر های گازی که با تکنولوژی جدید اینورتر وارد بازار شده اند نسبت به اسپلیت های گازی معمولی ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف برق کمتری دارند. پس یکی از هوشمندانه ترین راه های کاهش مصرف برق اسپلیت های گازی خرید سری جدید آنها با تکنولوژی اینورتر است.

اگر میخواهید در مورد تفاوت‌های کولرهای گازی و معمولی بیشتر بدانید توصیه می‌شود حتما مقاله تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی را مطالعه کنید.

برچسب انرژی را برسی کنید

یکی از فاکتور های مهمی که در هنگام خرید وسایل برقی باید به آنها توجه کنید برچسب مصرف انژری است. اهمیت این موضوع در هنگام خرید اسپلیت های گازی دوچندان می‌شود چرا که در صورت عدم توجه و خرید محصول با مصرف برق بالا هزینه های بسیار بالایی متحمل شما خواهد شد.

به طور معمول سطح مصرف انرژی در کولرگازی های اینورتر A یا B است. این اسپلیت‌ها دمای محیط را پس از رسیدن به دمای مورد نظر ثابت نگه می‌دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا دور موتور نسبت به دمای تنطیم شده کاهش و یا افزایش یابد همین موضوع سبب کاهش مصرف انرژی در اسپلیت های اینورتر شده است.

نکته مهم:

گرید های A++ جزء کم مصرف ترین دستگاه ها محسوب می‌شوند.  گرید های D و C جزء گرید های پرمصرف هستند.

به این موضوع توجه کنید که امروز دستگاه های اینورتر با گرید های A+++ در بازار هستند که این ویژگی تنها یک تکنیک تبلیغاتی برای جذب مشتری بیشتر بوده و عملا چنین دستگاه هایی هنوز وارد بازار نشده اند.

نصب کولرگازی در مکان مناسب

انتخاب مکان مناسب برای نصب کولر گازی یکی ار مهمترین پارامتر ها دیگر برای کاهش میزان مصرف انرژی است . اگر اسپلیت در مکان مناسب نصب نشود می‌توند مصرف برق را افزایش دهد. همچنین توصیه می‌شود که کولرگازی در مکان روبروی محل نشستن خانواده و یا محلی که اعضا بیشتر حضور دارند نصب شود.

انباشته شدن هوا بالای اسپلیت باعث فشار آمدن به فن داخلی می‌شود.بنابراین توصیه می‌شود که پنل داخلی در کمی فاصله نسبت به سقف قرار بگیرد. همچین توصیه می‌شود پنل خارجی که در پشت بام یا نمای پشت ساختمان نصب می‌شود در معرض هوای بیشتری قرار بگیرد.

به EER دستگاه توجه کنید

EER از فاکتور های مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنیم. هر جه ضریب EER در دستگاه شما بیشتر باشد مصرف انرژی کاهش می‌‌یابد. در نتیجه هم می‌توان گفت هزینه های شما کاهش می‌یابد. توصیه می‌شود  تفاوت EER و SEER چیست را مطالعه کنید.

ظرفیت مناسبی را انتخاب کنید

یکی دیگر از پارامتر های مهمی که برای کاهش مصرف برق کولرگازی باید به آن توجه ویژه داشته باشید انتخاب ظرفیت مناسب محیط است.

کولر های گازی در حالت فن نیز مصرف برق بالایی دارند پس باید به این موضوع را درنظر بگیرید که متراژ محیطی که میخواهید در آن کولر را نصب کنید در انتخاب ظرفیت مناسب محیط موثر است. اگر اسپلیت مناسبی برای محیط خریداری کنید تا ۲۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جوئی کرده اید. در صورتی که ظرفیت مربوطه را به درستی انتخاب کرده باشید نیازی به روشن کردن دائمی دستگاه ندارید.

تنظیم درست دما

تنظیم دمای مناسب

انتخاب یک دمای مناسب برای کولرگازی یکی دیگر از پارامترهای مهمی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

نکته مهم : 

هرچه دمایی که برای کولر گازی در نظر می‌گیرید کمتر باشد مصرف برق کولرگازی بیشتر است. این دما را هر چه بیشتر کاهش دهید کمپرسور مجبور می‌شود بیشتر کارکند و این دلیلی بر مصرف انرژی است. دمای استانداردی که  برای محیط توصیه می‌شود دمایی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است.

به دستگاه استراحت بدهید

استفاده از کولرگازی بدون استراحت استهلاک آن را به صورت جدی افزایش می‌دهد و فشار زیادی به دستگاه وارد می‌کند و بر مصرف برق آن نیز تاثیر دارد. بهترین کار این است که زمانیکه محیط به ادازه کافی سرد شد کولرگازی را خاموش کنید. این کار برای استفاده مجدد به صورت موثر تاثیر بسیاری بر نحوه عملکر آن دارد. همچنین باعث کاهش مصرف برق اسپلیت می‌شود.

نصب درست کندانسور

کندانسور یک قطعه بسیار حساس است که در یونیت های خارجی قرار دارد این قطعه مهم وظیفه تولید باد خنک در محیط را دارد. به همین ترتیب این وسیله نباید در معرض نور گرمای بیش از حد قرار بگیر. توصیه می‌شود از سایبان برای محافظت از کندانسور در برابر نور خورشید استفاده کنید تا در نهایت دستگاه شما بازده خیلی بالاتری داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که کندانسور یا یونیت خارجی باید تا حدی راه هوا داشته باشد و در محیط بسته قرار نگیرد. 

عایق بندی درب و پنجره ها

از دیگر روش های کاهش مصرف برق کولر گازی عایق بندی کردن درب و پنجره است. عایق بندی کردن درب و پنجره باعث می‌شود که دمای محیط سریعتر به حد مناسب برسد و فن دستگاه زودتر خاموش می‌شود. البته باید توجه کنید که سنسور هایی که کولر را به صورت اتوماتیک خاموش می‌کنند در سیستم های اینورتر وجود دارند. عایق بندی درب ها و پنجره ها چه در فصل سرما و چه گرما بازده هر دو نوع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی را بیشتر کرده و مصرف انرژی را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انتخاب کولر گازی مناسب با توجه به جغرافیا 

در هنگام خرید کولرگازی باید به محیط و آب و هوای منطقه توجه کنیم برای مثال در محیط هایی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند به دلیل وجود رطوبت هوا توصیه می‌شود از کولر گازی های کلاس T1 استفاده کنید. همچنین برای مناطقی که آب و هوای سرد دارند از کولرگازی های کلاس T2 و برای مناطق گرم و خشک از کولرگازی های کلاس T3 توصیه می‌شود استفاده کنید.

اسفاده از حالت فن!

هدف از قرار گیری فن در کولر های گازی دمیدن هوای خنک می‌باشد. مزیت اصلی قرار گیری فن در کولر گازی جلوگیری از هزینه های زیاد و مصرف برق کمتر می‌باشد. درصورتی که کمپرسور خاموش باشد و فن به صورت مداوم کار کند در این حالت مصرف برق بسیار پایین می‌آید اما میزان خنک کردن محیط بسیار کاهش می‌یابد. پس اگر احساس گرمای شدیدی نمی‌کنید سعی کنید ابتدا از حالت فن دستگاه استفاده کنید و در صورت لزوم از حالت سرمایشی بهره لازم را ببرید.

موثرترین روش های کاهش مصرف برق کولر گازی

تعمیر و نگهداری فیتلر جهت کاهش مصرف

سرویس های سالانه

اسپلیت های گازی هر ساله نیازمند سرویس سالیانه هستند. در همین راستا برسی سلامت دستگاه به طور سالیانه و مطمئن بودن از سلامت آن یکی دیگر از فاکتور های مهم است. ممکن است که دستگاه شما دچار مشکلی باشد همین موضوع سبب می‌شود استهلاک دستگاه شما افزایش یابد و مصرف انرژی را افزایش دهد.

توموستات قابل برنامه ریزی

ترموستات هایی برای تنظیم دمای محیط وجود دارند که سبب کاهش مصرف انرژی کولرگازی می‌شوند. طبق برنامه ای که به ترموستات می‌دهیم طبق فرمانی که ترموستات به اسپلیت می‌دهد دستگاه را پس از رسیدن به دمای خاص خاموش می‌کند. اگر از ترموستات های آنالوگ استفاده می‌کنید و درجه بندی آنها به گونه ای است که از ۰ تا ۱۰ می‌باشد که عدد توصیه شده برای حفط دمای محیط بازه عددی بین ۴ تا ۶ می‌باشد.

فیلتر های کولرگازی را تمیز نگه دارید

وجود گرد‌ و غبار در فیلتر‌های کولر گازی راندمان دستگاه را به صورت جدی کاهش می‌دهد. در نتیجه سبب وارد شدن فشار به دستگاه شما می‌شود و مصرف برق کولرگازی را افزایش می‌دهد. همجنین تمیز نگه داشتن دریچه های خروجی اسپلیت های گازی از دیگر نکات مهم است که باید به آن توجه نمود.

خاموش کردن چراغ ها از راه دیگر کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف انرژی و برق

این یکی از راه های بسیار واضح در کاهش مصرف انرژی کولرگازی است. خاموش کردن چراغ ها از دیگر راه هایی که توصیه می‌کنیم درنظر بگیرید. اگر از لامپ های هالوژنی و رشته استفاده می‌کنید پیشنهاد میکنم آنها را خاموش کنید زیرا گرمایی که این نوع لامپ ها تولید می‌کنند سبب می‌شود دستگاه شما بیشتر از حد نیاز کار کند. اگر از لامپ هایی که مصرف انرژی بالایی دارند استفاده می‌کنید حتما انها را تعویض کنید.

یکی دیگر از نکته های تاثیر گذار در کاهش مصرف کلی برق این است که در هنگام کار کردن اسپلیت گازی سایر دستگاه هایی که ضروری نیستند را از برق بکشید!

محیط خود را با گیاهان سبز نگه دارید

گل های خانگی برای ما فواید زیادی دارند. آنها می‌توانند هوا محیط را برای شما تصفیه کنند. همچنین از دیگر مزایایی که گیاهان اپارتمانی می‌توانند برای ما داشته باشند کاهش دمای محیط اطراف می‌تواند باشد. همچنین میتوانند مصرف انرژی را در محیط کاهش دهند.

سخن پایانی

در این مقاله ۱۶ روش کاهش مصرف کولرگازی را برسی کردیم. اینکه چه دستگاهی را انتخاب می‌کنید درواقع ۵۰ درصد راه است  و ۵۰ درصد باقیمانده نکاتی که که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. فاکتور های فرعی بیشتری در رابطه با این موضوع وجود دارند توجه به انتخاب کولر گازی مناسب و در نظر گیری محیط نصب و توجه به نوع محیط که می‌تواند اداری یا خانه باشد می‌تواند در کاهش مصرف برق دستگاه های کولر گازی تاثیر بسیار داشته باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *