مقایسه کولر آبی و داکت اسپلیت



۵/۵ - (۳ امتیاز)

کولر های آبی یکی از رایج ترین سیستم های سرمایشی هستند که در خانه های ما ایرانی ها در فصل تابستان کار کرده و با وجود اینکه سیستم های بهتری به بازار عرضه شده اند شاهد این هستیم که هنوز هم این کولر ها مشتری زیادی دارند. یکی از سیستم های جدیدی که در سال های اخیر بسیار سر زبان ها افتاده است داکت اسپلیت ها هستند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه کولر آبی و داکت اسپلیت بپردازیم تا کسانی که در انتخاب بین این دو سیستم مانده اند بتوانند بهترین گزینه را برای خودشان انتخاب کنند.

تفاوت های بین داکت اسپلیت و کولر های آبی

درست است که هر دو این دستگاه ها عمل سرمایشی و خنک سازی محیط را انجام می دهند اما تفاوت های عمده ای با هم داشته و عملکردشان نیز با هم به واسطه همین تفاوت ها فرق می کند. پس اولین وجه تمایز این دو سیستم مکانیزم آن هاست. در ادامه کمی با جزئیات بیشتر مکانیزم و نحوه کار کردن این دو سیستم را بررسی می کنیم. برای مشاهده انواع سیستم داکت اسپلیت و قیمت آن ها وارد این بخش سایت شوید.

تفاوت های بین داکت اسپلیت و کولر های آبی

مکانیزم کولر آبی و داکت اسپلیت

کولر های آبی که یک موتور دارند و یک پره استوانه ای شکل به شافت خروجی آن موتور وصل شده است یک بدنه و یا اسکلت دارند که دور تا دور این بدنه را با پوشال ها کاور کرده اند و هوای به اصطلاح گرم از منافذ پوشال ها وارد بدنه شده و با بر خورد با آبی که از پخش کننده های بالای درب ( بالای پوشال ها )به پایین می ریز خنک شده و سپس به قطرات آب هم تبخیر شده و هوای داخل کولر مرطوب و سرد می شود و با چرخیدن پره استوانه ای وارد کانال شده و سپس وارد خانه می شود.

اما عملکرد سیستم داکت اسپلیت بسیار تفاوت داشته و اکثر این سیستم ها هم حالت گرمایشی دارند و هم حالت سرمایشی پس می توان گفت که بسته به کارکردی که شما انتظار دارید هم داکت اسپلیت ها دارای دو نوع مکانیزم هستند.

مکانیزم کولر آبی و داکت اسپلیت

در حالت سرمایشی مبرد داخل دستگاه از طریق کمپرسوری که در یونیت خارجی قرار دارد وارد اوپراتور شده و وقتی که وارد کویل یونیت داخلی می شود تبادل دما را با فنی که در آن تعبیه شده است انجام داده و به همین شکل سبب خنک شدن هوا می شود. در ضمن پیش از اینکه هوای خنک شده وارد محیط شود از فیلتر های مخصوص رد شده و به اصطلاح تصفیه می شود.

مقایسه قطعات کولر های ابی و داکت اسپلیت

کولر های آبی تنها یک یونیت دارند و موتور پره و …در داخل آ« هستند و هوا از داخل آن یونیت و از طریق کانال ها وارد محیط می شود. کانال بندی ممکن است استفاده شود. در ضمن کانال کشی می توان به صورت شبکه ای صورت گیرد اما هرچه تعداد انشعابات داکت کولر آبی بیشتر باشد قدرت بیشتری برای سرمایش نیز می طلبد.

حتما مقاله مقایسه داکت اسپلیت و کولر گازی را بخوانید تا در انتخاب بین این دو بهترین را برای خود برگزینید.

از سویی داکت اسپلیت دو یونیتت دارد یکی از آن ها در بیرون از خانه و دیگری در داخل و بالای سقف کاذب نصب می شود. بین این دو یونیت لوله های مسی و …رد و بدل شده اند و کمپرسور و کندانسور دو قطعه ای هستند که در کولر های آبی مشاهده نمی شوند اما در اسپلیت های کانالی از بخش های مهم به شمار می روند. کانال کشی نیز از بالای سقف کاذب صورت گرفته و حتما باید از طریق کانال کشی هوا را به داخل محیط انتقال داد. طبیعتا وجود فن برای پرتاب هوا و همچنین دریچه های اختصاصی که جهت دهی به هوا را انجام می دهند دیگر قطعه هایی هستند که در این سیستم های مدرن مشاهده می شود.

مقایسه قطعات کولر های ابی و داکت اسپلیت

در ضمن استفاده از گاز مبرد تنها منحصر به اسپلیت های کانالی است. همه چیز در رابطه با کمپرسور داکت اسپلیت را در این بخش بخوانید.

مقایسه حجم و سایز کولر آبی و اسپلیت کانالی

واحد حجمی که برای کولر های آبی استفاده می شود CFM یا فوت مکعب در دقیقه است واکثر آن ها بین ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ هستند. این کولر ها با توجه به توانایی که دارند می تواننند بین ۲۰ تا ۴۰ درجه تغییر دما را ایجاد کنند. داکت اسپلیت ها اما واحد ظرفیتی BTU تن تبریدی را دارند و مدل های آن ها از ۱۸۰۰۰ بی تی یو آغاز و تا حتی ۶۴۰۰۰ بی تی یو نیز ظرفیت دارند.

تفاوت نصب داکت اسپلیت و کولر آبی

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین این دو سیستم سرمایشی محبوب شیوه نصب و اجرای آن ها می باشد. کولر های آبی اکثرا در پشت بام ها و یا تراس ها نصب شده و از طریق کانال هوا را به داخل اتاق ها می برند.

داکت اسپلیت نیز همانطور که اشاره شد دو یونیت خارجی و داخلی دارد و یونیت خارجی معمولا در تراس و در سایه نصب می شود و از طریق لوله های مخصوص با یونیت داخلی که حتما باید دربالای سقف کاذب نصب شود وصل می شود. کانال کشی از اوپراتور آغاز شده و به اتاق ها می رود. دقت کنید که تصب اسپلیت های کانالی در واحد های فاقد سقف کاذب یا شیروانی توجیهی ندارد و ظاهر بسیار زننده ای خواهد داشت چرا که این سیستم ها دیزاینی قابل قبول از نظر دکوراسیون داخلی ندارند.

نصب کولر های آبی بیشتر در در مناطق گرم و خشک توصیه می شود اما نصب داکت اسپلیت در مناطق معتدل.

مقایسه مصرف انرژی و برق داکت اسپلیت و کولر آبی

یکی از مهم ترین فاکتور ها هنگام انتخاب یک سیستم سرمایشی مصرف برق آن است. بسیاری تصور می کنند که اسپلیت های کانالی مصرف برق بسیار بالایی دارند اما این در مقایسه با هزینه ای که بابت مصرف آب و برق به صورت همزان برای کولر های آبی پرداخت می شود در دراز مدت ناچیز است چرا که با توجه به بحران کم آبی کشور نصب این سیستم ها ابدا توصیه نمی شود.

فرایند سرمایشی در اسپلیت های کانالی با گاز مبرد انجام شده و تنها از برق استفاده می کنند در ضمن استفاده از کیت های اینورتر سبب کاهش مصرف برق شده و هزینه های شما را به شدت کاهش می دهد و در قبال آن قدرت سرمایشی بیشتری به هم شما می دهد.

مقایسه کیفیت هوای داکت اسپلیت و کولر های آبی

کیفیت هوا یکی دیگر از فاکتور های مهمی است که در بحث خرید سیستم های سرمایشی مطرح است. کولر های آبی به دلیل رطوبتی که وارد فضا می کنند برای مناطقی که از خود رطوبت بالایی دارند مناسب نبوده و داکت اسپلیت ها انتخاب بسیار بهتری هستند. در ضمن عدم وجود فیلترینگ در کولر ها هوایی که وارد محیط می شود تمیز نبوده و می تواند سبب بیماری هایی شود. در ضمن رطوبتی که با جریان هوا به بدن انسان برخورد می کند پوست را خشک تر کرده و سبب درد های استخوانی و ماهیچه ای می شود.

مقایسه کیفیت هوای داکت اسپلیت و کولر های آبی

تصفیه و فیلتر در داکت اسپلیت ویروس ها گرد و غبار و…را به خود می گیرند و هوایی تمیز را وارد محیط می کنند. عدم وجود رطوبت در جریان هوای پرتاب شده سبب می شود تا درد های ناشی از رطوبت کاهش پیدا کرده و یا اصلا کسی با این مشکللات رو به رو نشود.

شباهت های داکت اسپلیت و کولرگازی

هر دو این سیستم ها با کانال کشی هوای خنک را به داخل محیط انتقال می دهند اما داکت کشی در کولر های آبی همیشه انجام نمی شود. یکی دیگر از وجه های شباهت بین این دو این است که شما اگر قدرت سرمایشی بیشتری بخواهید و یا برای سالن های بزرگ بخواهید آن ها را نصب کنید به چند عدد نیاز دارید و اینکه کانال های منشعب نصب کنید نتیجه نخواهد داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *