کاهش صدای داکت اسپلیت



۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

یکی از ایرادات ازار دهنده سیستم داکت اسپلیت صدای ان هنگام کار کردنش است.سیستم مزایای زیادی دارد سبب افزایش فروش و خرید داکت اسپلیت شده اند اما صدای ان در زمان فعالیتش باعث شده تا بسیاری بر ان شوند که ان را به طریقی از بین ببرند. ما در این مطلب به بررسی علل این صدا و روش کاهش صدای داکت اسپلیت خواهیم پرداخت.

علت صدای داکت اسپلیت

با در نظر گرفتن مزایایی که استفاده از داکت اسپلیت در پی خواهد داشت هنوز هم صدای ان مشکلی اساسی به شمار می اید صدایی که از الکترو موتور فن داکن ها منتشر می شود. علت اصلی ان هم انتصابش در سقف کاذب اپارتمان ها و یا تراس و بالکن است که در سیاری به جای ایجاد فضایی متبوع و ارام سبب سلب ارامش و اسایش خانواده ها می شود.

چرا اسپلیت کانالی ما سرد نمی کند ؟ در این مقاله کامل علت خنک نکردن داکت اسپلیت را به طور کامل بخوانید.

علت صدای داکت اسپلیت

از دلایل اصلی که سبب انرمال بودن صدای زیاد سیستم اسپلیت کانالی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شکستن و تاب داشتن پره‌های بلوور
  • کثیف بودن فیلترها و کندانسور کولر گازی
  • تاب داشتن شفت
  • شل بودن مهره ها و پیچ‌های پنل

سایر عللی که می تواند سبب بروز صدای آزار دهنده از این دستگاه شود شامل اجرای نادرست و نا دقیق کانال ها و همچنین به کارگیری کانال های گالوانیزه است.

رفع صدای داکت اسپلیت

متاسفنه در حالی که این مشکل در کشور های امریکایی و اروپایی دیگر وجود ندارد در کشور ما هنوز به طور کامل بر طرف نشده است. اکثر اجرا کنندگان سیستم به دلایل مختلفی مثل عدم تصمیم گیری اولیه، فضای کوچک، نداشتن شناخت کافی نسبت به تجهیزات اسپلیت کانالی محل انتصاب این سیستم را در سازه تعیین می کنند و صد البته که نصب ان در داخل خانه مشکل نویز ایجاد می کند بنابر این محل نصب ان باید خارج از فضای خانه باشد.

رفع صدای داکت اسپلیت

راه حل دیگر برای کاهش صدای داکت اسپلیت نصب اسپلیت های کانالی برند های معتبر مثل ال جی، دایکین و توشیبا و استفاده از سیستم دیجی کنترل است. دیجی کنترل سیستمی ویژه است که توانسته کنترل دور موتور فن دیمر را از کنترل موتور جدا کند. و با قیمتی بسیار گایین تر از اینورتر ها فن موتور های تک فاز را کنترل می کند.

  • همچنین دیگر مشکلات دیمر نظیر افزایش برق مصرفی و افزایش دما و کاهش عمر فن موتور را حل می کند.
  • برای کاهش صدا یونیت داخلی باید خارج از اتاق خواب و سالن پذیرایی قرار گیرد. می توان گفت که ورودی منزل یکی از بهترین گزینه ها براب نصب است. 
  • از جایگزین مناسب کانال های گالوانیزه که گرد هستند و عایق دارند باید استفاده کرد.
  • دریچه برگشت هوا در مسیر یونیت داخلی قرار گیرد. 
  • عایق صوتی در دریچه بازدید یونیت داخلی برای کاهش صدا نصب شود.
  • اگر نمی توانید صدای این سیستم ها را تحمل کنید حتما باید اقدام به خرید داکت اسپلیت اینورتر کنید که صدای بسیار کمتری را تولید می کنند.

عایق صوتی داکت اسپلیت

نصب درست عایق صوتی در اسپلیت هواساز در درون سقف از دیگر روش های کم تر کردن صدای این سیستم هاست.  استفاده از عایق صوتی باعث جلوگیری از انعکاس صدا در کانال‌ها و انتقال آن به دریچه ورودی هوا به فضای ساختمان نیز می‌شود. در کنار استفاده از کانال کشی استاندارد می‌توانید عایق صدای داکت اسپلیت را یک مورد موثر در کاهش صدا در داکت نام ببرید. 

از دیگر راه هایی که تنها در برخی از اسپلیت های کانالی جواب می دهد به کار گیری تکنولوژی دی جی کنترل است. این سیستم با کنترل فن دستگاه در تنظیم صدای آن نقش موثری خواهد داشت.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *