نگهداری داکت اسپلیت



۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

نگهداری داکت اسپلیت : یکی از مهمترین مسائل در استفاده از هر دستگاهی بحث نگهداری آن می باشد. حال اگر این دستگاه یکی از لوازم سرمایش و یا گرمایشی باشد این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در گذشته در ابتدای هر فصل بسیاری از ساختمان هایی که دارای بخاری گازی بودند اقدام به تمیز کردن لوله های بخاری ، گردو خاک گیری از بخاری و سپس راه اندازی آن می مودند.

یا در ابتدای فصل تابستان با شستشویا تعویض پوشال کولر آبی و تعویض چند قطعه ی مصرفی مانند رابط شلنگ و گاها تسمه کولر را برای فصل جدید آماده می کردند. البته این موارد تمام بحث نگهداری به شمار نمی رود.

با انجام کلیه ی امور فوق تازه می توان عنوان راه اندازی را به کار برد. سیستم های سرمایش و گرمایش امروزی نیاز جدی تری به موضوع نگهداری دارند. یکی از این تجهیزات داکت اسپلیت می باشد. نگهداری داکت اسپلیت شامل موارد زیر می شود.

 موارد نگهداری داکت اسپلیت

راه اندازی داکت اسپلیت شامل راه اندازی اولیه و راه اندازی در ابتدای هر فصل می شود. در راه اندازی اولیه شرکت فروشنده موظف است دستگاه را پس از انجام کلیه ی امور نصب استاندارد راه اندازی کند. به نحوی که سرمایش و گرمایش آن را تست نموده و قابلیت های مختلف دستگاه را مورد سنجش دقیق قرار دهد. به دلیل مشکلات مالی و فنی شرکت های فروشنده معمولا قادر به راه اندازی کامل نبوده و مصرف کننده را با مشکلات جدی مواجه می کنند.

اما منظور از راه اندازی در ابتدای فصل همانطور که از عنوانش پیداست در ابتدای هر فصل سرمایش و گرمایش صورت می گیرد. در این نوع راه اندازی کلیه ی امور دستگاه به نحوی تغییر داده می شود که مطابق با فصل جدید عمل کند.

مصرف کننده باید با مراحل مختلف در این نوع راه اندازی آشنایی کامل داشته باشد در عین حال این کار به دلیل حطرات احتمالی به سرویسکر مجاز سپرده می شود. در این نوع راه اندازی شستشوی فیلتر ، سنجش میزان گاز مبرد ، ولتاژگیری ، آمپر گیری صورت می گیرد تا باد مطلوب از دریچه ها خارج شود.

سرویس های دوره ای داکت اسپلیت

خارج از بحث راه اندازی در فصل های مختلف تیم خدمات و نگهداری شرکت های قدرتمند می توانند در بازه های مشخصی مانند هر شش ماه یکبار یک سال ، دوسال و سه سال یکبار بسته به نوع سرویس اقدام شود. برخی از الزامات این سرویس ها با توجه به بازه های زمانی مختلف عبارتند از :

  • شستشوی کویل آب گرم
  • شستشوی فین های اواپراتور و کندانسور
  • ترمیم محل اتصال سیم ها به ترمینال
  • باد گیری در فین های اواپراتور
  • تکمیل گاز
  • چک کردن شاسی سقفی
  • شستشوی سایه بان ها
  • شستشوی بلوور در هواساز و فن کندانسور

تعویض قطعات مصرفی اسپلت کانالی

هر دستگاهی شامل قطعاتی می شود که دارای عمر کوتاه تری نسبت به کل سیستم هستند. در این گونه موارد عنوان قطعه ی مصرفی بکار برده می شود. البته عمر این قعات در برند های مختلف متفاوت است. از جمله این قطعات مصرفی می توان به خازن ، فیلتر ، پایه های زمینی ، فیوز ، کنتاکتور و … اشاره نمود که عمر کمتری نسبت به دیگر موارد دارد. البته در بسیاری از داکت اسپلیت های حتی با برند های مشهور عمر قطعه ای مثل بلوور هواساز نیز به زیر پنج سال می رسد.

استفاده صحیح و نگهداری داکت اسپلیت

یکی از نکات مهم نگهداری داکت اسپلیت که اککثریت قریب به اتفاق مشتریان این سیستم از آن غافل هستند نحوه ی استفاده ی صحیح از این دستگاه می باشد. مصرف کننده ی داکت اسپلیت باید بداند در کدام فصل چه دمایی برای محیط مناسب است تا هزینه برق کمتری بپردازد. فرضا کسی که دمای تنظیمی را روی ۱۶ درجه می گذارد همواره دستگاه را تحت فشار گذاشته که به سلامت آن آسیب می رساند در عین حال پول برقی بیش از ۴۰ درصد از مصرف کننده ای می دهد که دما را روی ۲۲ درجه تنظیم می کند.

مصرف کننده داکت اسپلیت باید از خاموش و روشن کردن مکرر دستگاه پرهیز کند.

همواره در صورت بروز مشکل با سرویسکار مجاز در تماس باشد. دمای تنظیمی پکیج آب گرم در فصل زمستان بیش از ۷۵ درجه قرار نگیرد. در دور مناسب فن استفاده نماید. از تجمع مواردی نظیر گلدان ، رخت آویز و … در اطراف کندانسور بپرهیزد و بسیاری از موارد دیگر که شرکت های فروشنده از ارائه آن به مشتریان امتناع می ورزند.

در صورتی که سیستم تهویه مطبوع شما دچار هر گونه مشکل فنی شد می توانید روی متخصصین دماپا حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه خدمات داکت اسپلیت مراجعه کرده یا با ما تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *