تعویض خازن کولر گازی



۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون شک پس از مدتی مصرف از کولرگازی هرچند با کیفیت مشکلاتی برای آن مانند هر دستگاه دیگری پیش می آید گاها فیلتر ها کثیف می شوند و یا کندانسور دچار مشکل می شود یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب اوقات علت کار نکردن کولرگازی است سوختن خازن آن است. در صورت بروز این مشکل چاره ای جز تعویض خازن کولر گازی وجود ندارد باید به کمک یک متخصص و یا خودتان اینکار را انجام دهید. در این مقاله نیز قصد داریم روش نصب خازن کولر گازی و نکاتی که باید رعایت کنید را عنوان کنیم.

علت سوختن خازن کولر گازی

کارکرد بیش از حد کمپرسور اسپلی گازی٬‌ بروز نوسانات برقی زیاد و اتمام عمر خازن از حمله دلایل سوختن این قطعه هستند. خازن ها نیز مانند هر قطعه دیگری کاری را انجام می دهند برای مثال در فصل گرما دستور را ار ترموستات کولر گرفته و کمپرسور را راه اندازی می کنند. طبیعی است هرچه این دستورات بیشتر باشند عمر خازنها کوتاه تر می شود. بالا رفتن دمای کارکرد کولرگازی و جریان اضافی  و ولتاژ اضافه از دیگر عوام سوختگی این قطعه هستند.

همانطور که می دانید خازن از دو صفحه رسانا با میزان مشخصی فاصله تکشیل شده است که در این فاصله عایقی قرار دارد هدف این قطعه ذخیره مقدار کمی انرژی است.

تشخیص خرابی خازن اسپلیت گازی

هر گاه یکی از موارد زیر را مشاهده کردید باید به خرابی خازن دستگاه شک کنید و تست های لازم را انجام دهید و اگر از خرابی مطمئن شدید ان را تعویض کنید:

  • روشن شدن فن و عدم کار کردن کمپرسور
  • روشن نشدن فن

اگر فن کولر روشن می شود اما کمپرسور استارت نمی خورد به احتمال بسیار بالا مشکل از خازن است در این وضعیت در ابتدا موتور نشان می دهد که می خواهد روشن شود اما روشن نشده و اورلود نیز رخ می دهد چرا که میزان جریان زیادی برای روشن شدن موتور استفاده می شود اما اتفاقی نمی افتد. در حالتی هم که فن تنها آمپرکشی داشته باشد و روشن نشود و صدایی نیز بدهد مشکل از خازن بوده و اگر فن را خاموش نکنید به احتمال بسیار بالا موتور خواهد سوخت.

علل کار نکردن فن کولرگازی را در این مقاله بخوانید.

تست خازن کولرگازی

برای تست باید خازن را چشم خود بررسی کنید خازن های خراب معمولا شکل خود را از دست می دهند باد می کنند و یا می ترکد و فرورفتگی دارد. اگر خازن از نظر شکلی مشکلی نداشت باید از اهم متر برای تست ان استفاده کنید به این صورت که دو سر سیم ها را روی سر و ته خازن می گذارید. در این روش اگر عقربه تا انتها بالا رفت و سپس تا وسط آمد و به آهستگی تا پایین آمد خازن سالم است. اما اگر عقریه تکان نخورد و یا تا انتها بالا رود و پایین نیاید نشان از سوختگی خازن دارد.

روش دیگر تست این قطعه اتصال سریع است البته این روش خطرناک بوده و حتما باید متخصص ان را انجام دهد به این صورت که دو سر سیم را به دو سر خازن وصل کرده و سپس سیم ها را به هم وصل می کنید اگر جرقه بزرگ بود خازن سالم است اگر جرقه ای بوجود نیامد و یا زرد رنگ و ضعیف بود باید تعویض شود.

راهنمای تعویض خازن کولر گازی

اولین کاری که باید انجام دهید تهیه خازنی دقیقا مشابه مدل نصب شده روی دستگاه است. برق دستگاه را قطع کنید و مطمئن شوید که موتور اورلود نکرده است. به این نکته دقت کنید که حرف c روی خازن به معنای com و مشترک روی آن است. حرف s از کلمه استارت گرفته شده و r به معنای running است. دو حرف main و sub زیر روی خازن ها ممکن است نوشته شده باشند علامت main یعنی سیم پیچ اصلی یا به اختصار c-r و سیم پیچ sub یا سیم پیچ راه انداز به اختصار c-s نشان داده می شود. FAN برای اتصال سیم فن و HPEM در برخی از خازن ها برای اتصال کمپرسور است. در صورت متفاوت بودن باید سیم سوم یا کمپرسور به این سری اتصال داده شود.

ویژگی های مد نظر را که بررسی کرید نوبت باز کردن بست خازن سوخته می رسد بست ها را با پیچ گوشتی باز کنید و برای اینکه اشتباه نکنید سیم ها را علامت بزنید و یا یکی یکی سیم ها را جدا کرده و به خازن جدید وصل کنید. هر سیم باید به ورودی مشابه وصل شود توجه کنید که com در ورودی دو سیم دارد یعنی باید از قطعه سوخته شده دو سیم جدا و به ورودی com جدید وصل شود در اخر خازن قدیمی را جدا کرده و خازن جدید را ببندید. حال با روشن کردن دستگاه فن و کمپرسور نیز روشن خواهند شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *