تعمیر برد کولر گازی



۴/۵ - (۴ امتیاز)

ممکن است همه ما در حین استفاده از کولر گازی با مشکلاتی مواجه شویم و نیاز داشته باشیم که هر چه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام نماییم. قسمت برد این سیستم های سرمایشی در معرض مشکلات هستند و اتفاقا برخی از مشکلاتی که برای آن ها رخ می دهد کاملا رایج هستند . برای تعمیر برد کولر گازی در مرحله اول لازم است که منشع مشکل را بیابید و سپس نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

عیب یابی برد کولر گازی

ممکن است عیب یابی برد مدار کولر گازی ساده و آسان به نظر برسد اما قطعاً چنین نیست. هیچ راه مستقیمی برای دانستن اینکه مشکل در صفحه مدار است، وجود ندارد. ابتدا باید به دنبال مشکلات در قسمت های دیگر باشید. هنگامی که تمام گزینه های موجود را برسی کردید و مشکل را نیافتید، می توانید مشکلات صفحه مدار را در نظر بگیرید.

عیب یابی برد کولر گازی

برد مدار چیست؟

برد مدار با نام PCB یا مدار چاپی نیز شناخته می شود. این برد پایه ای برای پشتیبانی و سیم کشی فیزیکی قطعات سوکت روی سطح و در وسایل الکترونیکی، از جمله کولر گازی است است.

تعمیر برد مدار AC کولر گازی

تعمیر برد مدار امکان پذیر است اما این کار باید فقط در یک کارگاه مناسب انجام شود. به این نکته توجه فرمایید که خریداری برد نو بهتر از تعمیر برد قدیمی است زیرا:

۱. کار تعمیر باید دقیق باشد. نقاط تماس روی صفحه مدار به قدری کم است که احتمال خطا زیاد است.

۲. همچنین این احتمال وجود دارد که سایر نقاط تماس آنقدر ضعیف شده باشند که احتمال خرابی سریع آنها زیاد باشد.

۳. تعمیر برد مدار کار پیچیده ای است بنابراین زمان تعمیر آن بسیار طول می کشد.

عیب یابی برد مدار تهویه مطبوع

برد مدار اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما برای کار یک دستگاه الکتریکی بسیار مهم است. بسته به پیچیدگی کار انجام شده، این PCB ها می توانند پیچیده یا ساده باشند. یافتن عیب برد مرحله به مرحله است. بیشتر موارد به اندازه کافی آسان به نظر می رسند اما در واقع شامل دانش فنی زیادی می باشند.

عیب یابی برد مدار تهویه مطبوع

بررسی های شما با اطمینان از اینکه همه چیز در واحد AC به خوبی کار می کند آغاز می شود. با اصول اولیه مانند تعویض فیلترهای هوا، تمیز کردن مجاری، اطمینان از خوب بودن کنتاکتور، اطمینان از مقدار کافی مبرد کار خود را شروع کنید.

یک برد مدار برای کار به برق نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که برق به مدار می رسد. بعضی اوقات برق از ولتاژ خط گرفته می شود و در بعضی مواقع برد مدار منبع تغذیه خود را از ترانسفورماتور کنترل می گیرد. در هر صورت، باید مطمئن شوید که ولتاژ ورودی به برد مناسب است.

قطعات برد کولرگازی

ترانسفورماتور و رگولاتور

این دو قطعه روی برد اصلی نصب می شوند و جریان برق را ضعیف می کند.

در صورت اینکه مشاهده کردید این قطعه ها سوخته اند می توانید با کمک یک دستگاه لحیم آن را به راحتی جدا کنید و یک عدد جدید را جایگزین کنید.

تعمیر مادون قرمز برد کولر گازی

اینکه شما می توانید دستور های مختلف را به وسیله کنترل یه سیستم سرمایشی خود بدهید به خاطر وجود قطعه ای به نام مادون قرمز است. مادون قرمز در قسمت جلویی پنل قرار گرفته و به وسیله یک سیم بر روی برد نصب می‌شود.

اگر متوجه شدید که کنترل شما کار نمی کند می توانید مادون قرمز و کابل آن را بررسی کنید و در صورت وجود ایراد ان را به راحتی تعویض کنید.

فیش‌ها و سیم‌های برق

در هر دستگاهی که با برق کار می کند ممکن است پس از گزشت زمان سیم ها شل شوند و اختلالاتی در آن ها بوجود آید.  با خارج کردن و دوباره وصل کردن آن‌ها می‌توانید اگر مشکل این باشد آن را رفع کنید. گاهی اوقات هم فیش ها از بین می روند و پوسیده میشوند که باید آن ها را عوض کنید.

تعویض مقاومت برد اسپلیت گازی

یکی از مهم ترین قطعاتی که روی هر برد الکترونیکی نصب می شود مقاومت است که روی مسیر آی سی ها و..هستند و از ورود جریان اضافی که می تواند سبب از بین رفت آن ها شود جلوگیری می کنند. برای تست این مقاومت ها می توانید از امپر متر استفاده کنید.

خازن

خزان راه انداز نیز یکی دیگر از قطعات مهم روی برد به شمار می آید و می توانید آن را به وسیله اهم متر چک کنید و در صورت خرابی تعویض کنید.

تعویض مقاومت برد اسپلیت گازی

خروجی برد اسپلیت کازی

مرحله بعدی بررسی خروجی است. قبل از ارسال سیگنال یا ولتاژ خروجی به قطعه ای که به آن متصل است، بسیاری از برد های مدار AC به یک بررسی ایمنی نیاز دارند. این موضوع معمولاً شامل بررسی همه مدارهای ایمنی است. هنگامی که همه بررسی ها فقط در این صورت انجام می شود، برد اجازه می دهد تا یک سیگنال خروجی ارائه شود.

اگر سوئیچ های حد و فشار باز بمانند، برد اجازه سیگنال خروجی به جز متصل را نمی دهد. در بعضی از برد مدارها می توانید مدارهای ایمنی را نادیده بگیرید. وقتی این کار انجام شد و واحد AC به طور عادی شروع به کار کرد، می دانید که مشکل در مدارهای ایمنی است. اگر مشکل در واقع مدارهای ایمنی باشد تصور نکنید که دلیل این مشکل خرابی سوئیچ است. سعی کنید به دنبال دلیل اصلی این مشکل باشید.

اگر مشکل در کلیدهای ایمنی نبود باید به دنبال دلایل دیگر باشید. برای انجام این کار ابتدا برق AC خود را از بین ببرید. اکنون برد مدار را با دقت از داخل براکت یا پایه های نصب جدا کرده و نگاهی به پشت آن بیندازید. اگر چیزی روی صفحه مدار سوخته باشد، در پشت علامت گذاری می شود.

تعویض برد کولرگازی

اگر علائم سوختگی را پیدا کردید، وقت آن است که صفحه مدار را با یک مدار جدید جایگزین کنید. قبل از جدا کردن هر چیزی از صفحه مدار، یک عکس بگیرید. این عکس نصب مجدد مدار را آسان می کند.

  1. در ابتدا باید پیچ های دور برد و پیچ های روی توری را باز کنید
  2. سیم ها را کاملا بررسی کنید و از آن ها عکس بگیرید
  3. سیم ها را به کم سیم چین ببرید
  4. برد را خارج کنید
  5. برد جدید را درست مانند قبلی قرار دهید
  6. اتصالات را طبق عکسی که گرفته اید وصل کنید.
  7. در آخر توری را قرار دهید و مه پیچ ها را کامل سفت کنید.

روی صفحه مدار کولر، رله ها وجود دارند. رله ها شبیه مکعب های سیاه کوچک هستند. کار یک رله ارسال نیرو به موتور فن کندانسور یا موتور دمنده است. اگر فن روشن نشود، AC کار نمی کند. بنابراین، یک پیچ گوشتی بردارید و به آرامی با دسته خود مکعب های سیاه کوچک را ضربه بزنید.

بارها به رله ای که درون مکعب های سیاه هستند می چسبند. ضربه زدن به آزاد شدن آنها کمک می کند و در صورت لزوم باز و بسته می شوند. اگر با ضربه زدن آنها آزاد نمی شوند، باید برد مدار را تعویض کنید.

عیب یابی برد مدار تهویه مطبوع فقط در صورت داشتن دانش لازم باید توسط خود شما انجام شود.

تکنسین های محلی تعمیرات کولر گازی برای آزمایش و تعمیر برد مدار چاپی در کنترل کننده تهویه مطبوع شما کاملاً آموزش دیده اند و مطمئن می شوند سیستم شما سریعاً دوباره کار می کند.

بنابراین لازم است که در صورت مشاهده هر گونه اختلال در برد کولر گازی خود به متخصصان حرفه ای که در این زمینه کار می کنند به مراجعه کنید. این متخصصان در مرحله اولیه به عیب یابی برد شما پرداخته و سپس بر اساس عیب موجود نسبت به تعمیر و تعویض آن اقدام می کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *