نشت گاز کولر گازی



۵/۵ - (۱ امتیاز)

کولر های گاری  چه در مدل های دیواری و چه سقفی یا حتی پنجره ای و پرتابل یکی از محبوب ترین سیستم های سرمایشی به شمار می روند و خصوصا در کشور ما می بینیم که این اسپلیت های گازی هستند که در بیشتر واحد های مسکونی اداری و تجاری کار می کنند. بروز مشکلات فنی در کولرگازی ها به خصوص در اوج گرما امری ناخوشایند است اما مشکلی است که به هر حال ممکن است دیر یا زود رخ دهد و شما باید سریع آن ها تشخیص و راه حلی برای ان در نظر گیرید. یکی از رایج ترین مشکلات نشت گاز مبرد کولرگازی است و در این مقاله قصد داریم راه های تشخیص نشت کولر گازی را معرفی کنیم تا سریع متوجه این مشکل شوید و برای حل آن چاره ای بیندیشید.

علت نشت گاز کولر گازی

اینکه پس از چند سال ( ۳ ۴ یا ۵و…) متوجه به کاهش گاز مبرد در کولرگازی شوید امری طبیعی است و این سناریو نشان دهنده مشکل فنی خاصی در سیستم شما نیست و تنها اقدامی که باید انجام دهید در خواست شارز کولرگازی توسط یک متخصص است اما اگر قدرت سرمایشی سیستم شما سریع کم می شود و یا گاز مبرد سریع تخلیه می شود نشان دهنده وجود نشتی در سیستم شماست که باید هر چه سریعتر حل شود.

دقت کنید که نشتی آب و یا آبریزی کولر گازی که یکی دیگر از مشکلات رایج در این سیستم ها می باشد را به طور کامل در وبلاگ دماپا بررسی کرده ایم و در این بخش به نشتی گاز خواهیم پرداخت

  • اولین علت نشتی گاز می تواند ناشی از مالیده شدن خطوط حمل مبرد باید در واقع فرسایش آن ها با هم سبب باز شدنشان شده و نشتی رخ می دهد.
  • متخصصین کم تجربه که گاهی برای آب کردن یخ های اضافه از روغن های خنک کننده استفاده می کنند می توانند سبب اسیب به لوله ها آسیب برسانند و نشتی صورت گیرد.
  • خوردگی توسط روغن تبخیر از عوامل دیگر نشتی می تواند باشد
  • عدم تعویض روغن موجود در منتقل کننده مبرد می تواند باعث نشت گاز کولرگازی شود.
  • خوردگی درون سیم پیچ کندانسور که تعمیر و تعویض آن پر هزینه است

پیدا کردن محل نشت مبرد کولر گازی

برای پیدا کردن سریعتر محل نشتی گاز بهتر است رایج ترین مکان هایی که نشتی در آن ها رخ می دهد را بشناسید :

  • اولین محل کویل های خنک کننده در یونیت داخلی هستند و لوله های این بخش به مرور زمان می توانند اسیب دیده و نشتی رخ دهد.
  • کویل های کندانسور نیز از جمله دیگر بخش هایی هستند که به خصوص در صورت نگهداری نا مناسب سریعتر دچار فرسودگی می شوند و گاز از آن ها خارج می شود.
  • لوله های انتقال دهنده مبرد که در چرخه سیستم هستند ( بین دو یونیت )
  • عدم نصب شیرآلات کولرگازی و عدم محکم کاری آن ها

پیدا کردن محل نشت کولر گازی

یکی از راه های قدیمی جهت پیدا کردن محل دقیق خروج گاز استفاده از محلول صابون و یا مواد شوینده است به این صورت که این محلول را مثلا روی لوله زده و جایی که حباب ایجاد می شود نشان دهنده وجود نشتی است.

علائم وجود نشتی در اسپلیت گازی

کاهش سرمای کولر گازی اصلی ترین و شایع ترین علامت وجود نشتی در کولر های گازی است. در این صورت دستگاه شما دیگر قادر نیست به سرعت قبل خانه را خنک کند و بادی که می زند خنکی و سرمای قبلی را ندارد به گونه ای این باد گرم است که برای همه محسوس است

یکی از روش های فهمیدن اینکه کولرگازی شما یک مشکل دارد با مشاهده میزان مصرف آن است پس اگر قبض برق شمابیشتر از همیشه و نرمال آمده است حتما نگاهی به کل سیستم کولر خود بیندازید و احتمال نشتی را بررسی کنید چرا که بازده کم شده و دستگاه برای جبران برق بیشتری را مصرف می کند.

علائم وجود نشتی در اسپلیت گازی

یکی دیگر از روش های فهمیدن نشتی داشتن کولرگازی مشاهده فریز یا برفک روی لوله های مسی و اوپراتور است در واقع در صورت کم شدن مبرد دستگاه لوله ها و کویل ها نمی توانند مانند سابق گرما بگیرند و برفک روی آن ها ایجاد می شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *