سابکول و سوپرهیت



۴.۸/۵ - (۱۷ امتیاز)

سابکول و سوپرهیت : اگر تعمیر کار داکت اسپلیت یا کولرگازی هستید حتما بارها با داکت اسپلیتی مواجه شده اید که از فشار ساکشن و آمپر معقولی برخوردار است اما مشتری از کیفیت سرمایش دستگاه رضایت ندارد. در این مواقع احتماال شما خیلی از جوانب نظیر ظرفیت دستگاه، کثیفی فیلتر ، دوپهن شدن جزیی لوله مسی ، کثیفی کندانسور ، فشار دیسشارژ ، نصب سایه بان ، کیفیت گاز ، کیفیت وکیوم اولیه و …را سنجیده اید و گاها با آزمون و خطا نیز به مورد خیلی مشکوک
برنخورده اید.

حتما شما از تیتر مطلب از همان ابتدا جواب را متوجه شده اید . اما این کل ماجرا نیست . بهتر است بیشتر با موضوع آشنا شویم. در این متن ما با مفهوم سوپرهیت و سابکول آشنا می شویم. سپس به سراغ روش های محاسبه آن در سیستم تبرید رفته و در نهایت به پارامتر های موثر و نحوه تنظیم این دو مولفه خواهیم پرداخت.

تعریف سوپرهیت و سابکول

سوپرهیت از نظر لغوی به معنای ))فوق داغ(( و سابکول به معنای ))زیریا مادون سرد(( می باشد.هر مایعی در هر فشاری دارای دمای اشباع مشخصی است که در آن به جوش می آید. یک مثال ساده اینکه آب در فشار ۱ اتمسفر در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد به جوش می آید. پس دمای اشباع آب در فشار یک اتمسفر ۱۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. و در فشار دیگری دمای اشباع آن نیز تغییر می کند. مبرد ها نیز در فشار و دمای اشباع مخصوص خود به جوش می آیند.

بعد از جوشیدن آب هرچقدر هم که به آن حرارت بدهیم دما بیش از ۱۰۰ درجه نخواهد شد و مابقی انرژی صرف تغییر فاز آن از مایع به بخار می گردد. حال اگر با وجود بخار شدن تمام مایع و ثابت بودن فشار همچنان به حرارت دادن ادامه دهیم دمای بخار آب به مرور از ۱۰۰ درجه نیز باالتر می رود. مثال به دمای ۱۰۹ درجه می رسد. در این جا می گوییم سوپرهیت ۹ درجه است.

همچنین می توان از انرژی همان بخار آب ۱۰۹ درجه کاست تا جایی که مجددا به دمای ۱۰۰ درجه و به حالت مایع باز گردد. اگر همچنان از مایع گرما بگیریم تا در فشار ثابت دمای آن به کمتر از ۱۰۰ درجه برسد. این اختالف دما همان سابکول یا مادون سرد است. مثال در فشار ثابت دمای آب را به ۹۲ درجه می رسانیم. درواقع عدد سابکول این سیستم ۸ است.

سیکل کامل تبریدی

نمودار فشار-آنتالپی زیر بیانگر چرخه ترمودینامیکی مبرد یک سیکل تبریدی تراکمی مانند داکت اسپلیت می باشد. فروش آنلاین داکت اسپلیت در این بخش سایت با بهترین قیمت و گارانتی معتبر + خدمات پس از فروش

هر سیکل تبریدی تراکمی شامل ۴ جزء اصلی ممی باشد.

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • اکسپنشن ولو شیر انبساط
  • اواپراتور

اندازه گیری سوپرهیت و سابکول

پاره خط ۲-۱ بیانگر عملکرد کمپرسور ، پاره خط ۳-۲ بیانگر عملکرد کندانسور ، پاره خط ۴-۳ بیانگر عملکرد شیر انبساط و پاره خط ۱-۴ بیانگر عملکرد اواپراتور است. کمپرسورمبرد پر فشار و سوپرهیت شده ی بخار را وارد کندانسور می کند. مبرد در کندانسور با حفظ فشار ثابت از حالت گاز به مایع تغییر فاز داده و چگالش روی می دهد)فرآیند گرماده(. مایع مبرد سابکول شده از کندانسور به شیر انبساط )فشار شکن( وارد شده و در فشار ثابت اواپراتور تغییر فاز داده و به حالت گاز در می آید )فرآیند گرماگیر(. سپس بخار سوپرهیت شده مبرد دوباره به کمپرسور رفته و سیکل ادامه پیدا می کند.

همانطور که توضیح داده شد طراحی سیکل تبرید به نحویست که فرآیند گرما گیر آن در داخل محیط مورد تبرید قرار گرفته و فرآیند گرماده آن در بیرون تعبیه می شود. دو نکته حیاتی در این سیکل داریم :

  1. حصول اطمینان از خروج مایع سابکول شده از کندانسور جهت جلوگیری از ورود بخار مبرد به داخل اکسپنشن )شیر انبساط ( در این حالت اگر مایع مبرد اندکی کمتر از دمای اشباع سابکول نشود ممکن است با کوچکترین تغییرات دمایی به حالت بخار برگردد. ورود بخار عالوه بر اختالل در سیستم پخش و فشار شکن شیر انبساط ، از ظرفیت گرماگیری اواپراتور کاسته و راندمان سیستم به شدت کم می شود.
  2. حصول اطمینان از خروج بخار سوپرهیت شده از اواپراتور جهت جلوگیری از ورود مایع مبرد به داخل کمپرسور در این حالت اگر بخار مبرد اندکی بیشتر از دمای اشباع سوپرهیت نشود ممکن است با کوچکترین تغییرات دمایی به حالت مایع برگردد. ورود مایع به کمپرسور عالوه بر اینکه از راندمان سیستم دفع حرارت کندانسور می کاهد به قطعات کمپرسور نیز آسیب جدی وارد می نماید. اکنون به زبان بسیار ساده نحوه اندازه گیری سوپر هیت و سابکول را بررسی می کنیم:

راهنمای اندازه گیری سابکول و سوپرهیت

  1. ابتدا فشار مکش را به وسیله گیج اندازه بگیرید و آن را به فشار مطلق تبدیل کنید. تبدیل فشار نسبی کیج به فشارمطلق بسیار آسان است ، کافیست عدد روی گیج را با فشار منطقه خود جمع بزنید. مثال گیج شما عدد ۶۵psi را نشان می دهد ، فشار جو در تهران و کرج حدود ۷psi.14 می باشد.
    پس فشار مطلق ساکشن شما برابر با ۷PSI.69=7.14+65 می باشد.
  2. با مراجعه به جدول دما-فشار مبرد دستگاه دمای مرتبط با فشار مطلق ساکشن را بیابید.
  3. به وسیله ترمومتر دقیق دمای لوله ساکشن را یادداشت کنید.
  4. دمای ترمومتر را ازدمای جدول کم کنید. این اختالف سوپرهیت است.

عدد سوپرهیت در یک سیستم استاندارد باید بین ۳ تا ۷ باشد.

محاسبه سابکول

۱-ابتدا فشار رانش یا دیسشارژ را به وسیله گیج اندازه بگیرید و آن را به فشار مطلق تبدیل کنید. تبدیل فشار نسبی کیج به فشارمطلق بسیار آسان است ، کافیست عدد روی گیج را با فشار منطقه خود جمع بزنید. مثال گیج شما عدد ۲۵۰psi را نشان می دهد ، فشار جو در تهران و کرج حدود ۷psi.14 می باشد.
پس فشار مطلق ساکشن شما برابر با ۷PSI.264=7.14+255 می باشد.

۲-با مراجعه به جدول دما-فشار مبرد دستگاه دمای مرتبط با فشار مطلق دیسشارژ را بیابید.

۳-به وسیله ترمومتر دقیق دمای لوله دیسشارژ را یادداشت کنید.

۴-دمای ترمومتر را ازدمای جدول کم کنید. این اختالف سابکول است. عدد سابکول در یک سیستم استاندارد باید بین ۵ تا ۱۱ باشد. گروه مهندسین دماپا با سابقه طوالنی در صنعت تهویه مطبوع آماده پاسخگویی به سواالت فنی شما در این زمینه هستند. کافیست با ما تماس بگیرید.

اندازه گیری سابکول

    2 دیدگاه در “سابکول و سوپرهیت

    • تیر ۱۶, ۱۴۰۲ at ۵:۵۵ ق٫ظ
      Permalink

      درودبرشماحالابرای حذف شیربرقی کولر۱۲هزارسردوگرم لوله مویی نیازهست کم بشه یااندازه قبلی باشه

      Reply
      • آبان ۴, ۱۴۰۲ at ۳:۲۹ ب٫ظ
        Permalink

        سلام بسته به شرایط متفاوت اما اغلب خیر

        Reply

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *