راه اندازی گرمایش کولر گازی



۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

هنگامی که صبحت از کولر گازی ها می شود بیشتر مردم با توانایی خنک کردن و در کل عملکرد سرمایشی این سیستم ها می اندیشند و بسیاری حتی نمی دانند که بسیاری از کولرگازی های جدید بازار می توانند برای گرم کردن محیط نیز استفاده شوند و برخی شاید به خاطر اینکه بلد نیستند از این قابلیت استفاده نمی کنند. در این مقاله قصد آموزش تنظیم و راه اندازی گرمایش کولر گازی را داریم و نکاتی که باید در این باره در نظر داشته باشید را عنوان خواهیم کرد.

آیا کولر گازی گرمایش دارد ؟

در سال های اخیر بسیاری از برند ها  در محصولات جدیدشان امکان گرم کردن را هم به کولرگازی ها اضافه کرده اند و تنها شما باید بدایند که آیا کولر شما توانایی گرم کردن یا خیر ؟ شما می توانید از روش های زیر متوجه این شوید که آیا کولر شما قابلیت گرمایش دارد یا نه. برای خرید اسپلیت گازی ساخت برند های ایرانی و خارجی معتبر وارد این بخش سایت شوید.

آیا کولر گازی گرمایش دارد ؟

مراجعه به دفترچه راهنمای کولر گازی
ارتباط با نمایندگی یا مرکز فروش و پرسیدن از آنها با اعلام مدل دستگاه
جستجوی مدل دستگاه در سایت رسمی شرکت تولید کننده
استفاده قبلی از حالت گرمایش کولر گازی
بررسی برچسب فنی کولر گازی

روی تمامی پنل های داخلی و خارجی کولرهای گازی برچسبی درج شده که به برچسب فنی یا پلاک دستگاه معروف است. در این برچسب تمام مشخصات کولر گازی درج شده و مطالعه آن می تواند جوابگوی سوال شما باشد.

فعال کردن و راه اندازی گرمایش کولر گازی با ریموت

برای راه اندازی گرمایش کولر گازی شما می توانبد به راحتی و به زدن دکمه Mode یا منو روی ریموت کنترل وارد تنظیمات دستگاه شده و حالت را از سرما به گرما تغییردهید. حالت ها یا مود هایی که معمولا در اکثر سیستم ها دیده می شود شامل Fan یا پنکه سرما و یا Cool و در نهایت گرما Heat است. دو حالت دیگر که ممکن است وجود داشته باشد  Dry یا خشک کردن و Auto و یا خودکار است. روی ریموت و یا نمایشگر هر کدام از این حالت ها می تواند یک سمبل و نماد مخصوص به خودش را داشته باشد.

فعال کردن گرمایش کولرگازی با ریموت
فعال کردن گرمایش کولرگازی با ریموت

تنظیم کردن گرمای کولرگازی

همانطور که می توانید درجه هوای پرتاب شده کولرگازی در حالت خنک کردن را تنظیم کنید همین کار را می توانید در حالت گرمایی نیز انجام دهید.دوباره روی گزینه Mode بزنید و در با زدن دکمه دما یا temp درجه ای که می خواهید را تنظیم کنید. در برخی کولر ها نیاز ندارید اینکار را انجام دهید بلکه به راحتی و با زدن دو دکمه کم کردن و یا زیاد کردن مستقیم از طریق ریموت درجه حرارت را کنترل خواهید کرد. در بیشتر کولر گازی هایی که در بازار چه برند های ایرانی و چه برند های خارج وجود دارند شما نمی توانید دمای بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد را داشته باشید.

دمای میانگین و ایده ال برای انسان ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد خواهد بود.

یکی از نکاتی که باید آن را مد نظر قرار دهید این است که کولر بلافاصله پس از اینکه شما از طریق ریموت تنظیمات را اعمال کردید شروع به پرتاب هوای گرم نخواهد کرد بلکه بازه زمانی خاصی طول می کشد تا کمپرسور در حالت گرمایی کار خودش را ادامه دهد اما معمولا این زمان بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی کولرگازی

شناخت نحوه عملکرد دستگاه در حالت گرمایشی به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکلات مختلف بتوانید راحت منبع آن را تشخیص دهید و با کارشناس در میان بگذارید پس بهتر است کارکرد و عملکرد سیستم گرمایشی کولرگازی را بدانید. در این حالت سیکل کاری دچار تغییراتی می شود این تغییر روند کارکرد به کمک یک قطعه خاص که شیر ۴ طرفه نام دارد صورت می گیرد که به آن شیر معکوس کننده هم گفته می شود. با اعمال تغییرات برای گرم کردن محیط گاز های داغ به جای اینکه به پنل خارجی بروند از کمپرسور به سمت اوپراتور روانه می شوند.

بالا رفتن دمای لوله های متصل به اوپراتور و کمی فعال ماندن فن داخلی دساگاه هوای اتاق با عبور از روی لوله ها گرم خواهد شد. در این زمان است که مبرد به سمت پنل خارجی رفته و با جذب دمای محیط به کمپرسور وارد می شود و در نهایت به این شیوه است که کولر می تواند هوای گرم را وارد خانه کند. از جمله تفاوت هایی که عملکرد سیستم در حالت گرمایش با سرمایش دارد این است که در تابستان ( سرمایش ) کمپرسور بعد از اینکه دمای اتاق به حد مد نظر رسید خاموش می شود یا دور آن کند می شود.

این در حالی است که در زمستان بعد از رسیدن دما به حد استاندارد فن خاموش شده و برفک زدایی شروع می شود و سپس دوباره کار گرمایش از سر گرفته خواهد شد. علت برفک زدن کولر گازی را در اینجا بخوانید.

فعال نشدن گرمایش کولرگازی

علت گرم نکردن کولر گازی و یا فعال نشدن حالت گرمایش کولرگازی از جمله مشکلات رایج می تواند باشد که در فصل سرما می تواند بسیار آزار دهنده هم باشد. در صورتی که سیستم شما گرمای کافی را فراهم نمی کند می توان به یکی از سه علل زیر اشاره کرد :

کم بودن گاز کولر
عدم توانایی ظرفیتی با توجه به مساحت
بروز مشکلات فنی

مشخص است که اگر نشتی رخ دهد و گاز کولر کم شود توانایی آن هم در سرمایش و هم در گرمایش بسیار کم می شود. در ضمن اگر شما یک مدل کولر را ظرفیت کم را نسبت به خانه خود انتخاب کنید متوجه خواهید شد که کل فضای خانه گرم نمی شود و یا بسیار دیر گرم خواهد شد بدیهی است که شما به یک کولر قدرتمند تر نیاز خواهید داشت.

در صورتی که علت گرم نکردن کولر گازی فنی باشد باید موازد زیر بررسی شوند :

فیلترهای پنل داخلی
فن پنل داخلی
فن پنل خارجی
ایراد کندانسور خارجی
ایراد کمپرسور
مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایش

بسیاری از افراد باور دارند که مصرف برق کولر های گازی در حالت گرمایش بالاست که این جمله مطلق نیست چرا که فاکتور مصرف برق نسبی است. برای مثال اگر دمای یک محیط ۱۸ درجه باشد و بخواهید ان را در حالت گرمایش به ۲۴ درجه برسانید مصرف کمتری نسبت به یک اتاق با دمای ۵ درجه خواهید داشت. چرا که کمپرسور باید برای رسیدن به دمای ۲۴ درجه بسیار بیشتر کار کند.

دقت کنید که یکسره و مدام کار نکردن کولرگازی در حالت گرمایش یک ایراد نیست بلکه به خاطر وارد شدن به فاز یخ زدایی یا برفک زدایی کار نکردن مداوم دستگاه امری طبیعی است. تنها در صورتی باید شک کنید که زمان یخ زدایی بسیار طولانی شود و یا دستگاه مداوم کار کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *