روغن کمپرسور



۵/۵ - (۲ امتیاز)

سیستم های خنک کننده و تهویه متبوع از بخش های محتلفی تشکیل شده اند که هر بخش وظیفه خاصی داشته و بدون آن عملا سیستم توانایی کار کردن نخواهد داشت. یکی از مهم ترین قطعاتی که در بسیاری از سیستم های سرمایشی قرار داد کمپرسور ها هستند. در این مقاله قصد بررسی روغن کمپرسور وظیفه ای که دارد و ویژگی های آن مطالبی را عنوان کنیم و به اهمیتی که روغن در این قطعه ایفا می کند بپردازیم.

چه کمپرسور هایی به روغن نیاز دارند ؟

همه نوع کمپرسوری به روغن نیاز ندارد اما آن هایی که به این ماده نیاز دارند جز پر کاربرترین ها هستند و در اکثر سیستم های سرمایشی از آن ها استفاده می شود. از جمله کمپرسورهای رفت و برگشتی  یا پیستونی،  مارپیچی یا اسکرو ، تیغه ای، روتاری و یخچالی برای ارائه بهترین عملکرد خود نیاز به روغن کاری دارند.

ویژگی های روغن کمپرسور

برای بسیاری از سیستم ها از روانکار استفاده می شود اما نمی توان برای یک قطعه از روانکاری که مخصوص آن ساخته نشده است استفاده کرد مثلا شما نمی توانید روغنی که در یک موتور الکتریکی استفاده می شود را برای قطعه دیگری استفاده کنید در مورد کمپرسور ها نیز همینگونه است. ویسکوزیته یکی از شاخص های مهمی است که تعیین کننده کاربرد روغن حواهد بود در ضمن فرمول شیمیایی هر روغن نیز بسیار مهم است و فاکتوری مشخص کننده خواهد بود.

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که روانکار های کمپرسور با سایرین دارند این است که آن ها باید به صورت مداوم کار کنند برای مثال کمرپسور یخچال های قدیمی بدون اینکه نیاز به روانکاری دوباره داشته باشند سال ها کار می کنند. از اصلی ترین تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • روانکار کمپرسور با مبرد مخلوط می شود.
  • روغن در کانال های مشخص شده حرکت می کند مثلا شیر انبساط و لوله مویین
  • این روغن با سیم پیچ به صورت مستقیم تماس دارد.
  • این روغن توان تحمل تغییر دمایی بالایی دارد از حرارت بالا گرفته تا بخش های سرد سیستم.

وظایف روانکار کمپرسور

مانند دیگر روانکار ها، روغن هایی که در کمرسور ها به کار برده می شوند یک وظیفه اصلی دارند و آن جلوگیری از ساییده شدن قطعات به هم و آسیب دیدن آن هاست. روان تر کار کردن قطعه ها کنار هم سبب افزایش طول عمر شده و بازده سیستم را بالا می برد. یکی دیگر از نقش های مهمی که روغن ها دارند کاهش دما حین کار است چرا که از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کنند. از دیگر وظایفی که روانکار در کمپرسور دارد آب بندی کردن آن است.

انتخاب و تعویض روانکار

همانطور که گفته شد روغنی که در سیستم به کار برده می شود باید با توجه به نوع حرکتی که آن سیستم دارد و جنس و متریال های به کار رفته در آن یک غلظت خاص یا ویسکوزیته داشته باشد روغن هایی که ویسکوزیته بالایی دارند غلیظ تر و چگال تر هستند. در یک کمپرسور سیستم تهویه مطبوع روغن به نوعی کار می کند که در بسیاری از مواقع شما نیازی به تعویض آن نخواهید داشت اما در صورت اسیب دیدن کمپرسور و از بین رفتن روغنی که در آن بوده است باید روانکار مخصوص را تهیه کرده و به کمک متخصص کمپرسور را دوباره روغن کاری کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *