انواع مبرد کولر گازی



۵/۵ - (۳ امتیاز)

یکی از مهم ترین بخش های هر سیستم سرمایشی مبرد آن است در کولرگازی ها نیز مبرد های مختلفی استفاده می شود و ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مبرد کولر گازی آشنا کرده و اطلاعات ارزنده ای را در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

مبرد کولر گازی چیست؟

مبرد مایعی است که در سیستم های تهویه مطبوع و یخچال و فریزر استفاده می شود تا از محتویات یخچال یا اتاق گرما را دریافت کنند. یک مبرد دچار تغییر فاز از مایع به گاز (با جذب گرما) و دوباره به مایع می شود (وقتی کمپرسور آن را فشرده می کند). انتخاب مبرد ایده آل بر اساس خصوصیات ترمودینامیکی مطلوب، خاصیت غیر خورنده و ایمنی (غیر سمی و غیر قابل اشتعال) انجام می شود. اگرچه از مایعات زیادی می توان به عنوان مبرد استفاده کرد اما در قرن بیستم CFC ها به محبوب ترین مبردها می باشند.

فروش انلاین کولرگازی های ایرانی و خارجی با قیمت مناسب در دماپا

انواع مبرد قدیمی و مدرن

متداولترین مبرد در گذشته CFC بود که معمولاً فرون نامیده می شد. Freon نام تجاری یک مبرد R-12 توسط DuPont بود. در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ ، CFC ها با HCFC (هیدروکلروفلوئوروکربن) جایگزین شدند و رایج ترین HCFC R-22 می باشد.
شصت درصد تهویه مطبوع در هند هنوز از HCFC استفاده می باشد. با این حال، HCFC ها حاوی کلر می باشند که برای محیط زیست مضر است. طبق برنامه دولت هند، HCFC ها تا سال ۲۰۳۰ از هند خارج می شوند.

برای حذف کلر از مبرد ، تولیدکنندگان مجموعه دیگری از مبردها را به نام HFC (یا کربن های هیدرو فلورو) ایجاد کردند. اگرچه آنها همچنین پتانسیل گرم شدن کره زمین را دارند اما از HCFC بهتر هستند زیرا لایه ازن را تخریب نمی کنند. متداول ترین HFC مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع R-410A است. این مبرد از نظر پتانسیل کاهش اوزون و بهره وری انرژی بهتر از R-22 است اما باعث گرم شدن کره زمین می شود.

از دیگر انواع مبرد کولر گازی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: R-32 در سیستم های تهویه مطبوع و R-134A در یخچال ها. حدود سی درصد از سیستم های تهویه مطبوع در هند هنوز از HFC استفاده می کنند. R-32 از نظر پتانسیل گرم شدن کره زمین بهتر از R-410A است اما فرامون نکنید که آن یک HFC است. طبق آخرین اخبار، هند قصد دارد HFC ها را نیز طی چند سال آینده حذف کند و جدول زمانی آن هنوز در دست بررسی می باشد.

بهترین مبرد های کولر گازی

مناسب ترین مبردهای سازگار با محیط زیست که در حال حاضر در بازار موجود است R-290 و R-600A هستند. آنها HC یا هیدروکربن هستند و نام شیمیایی آنها پروپان برای R-290 و ایزو-بوتان برای R-600A می باشد. آنها کاملاً فاقد هالوژن و پتانسیل تخریب ازن هستند و از نظر پتانسیل گرم شدن کره زمین پایین ترین سطح را دارند. آنها همچنین دارای راندمان انرژی بالا هستند اما به دلیل هیدروکربن بودن بسیار اشتعال پذیر هستند. دقت داشته باشید که آنها سبزترین مبردهای بازار هستند.

تولیدکنندگانی که از این مبردها استفاده می کنند، ادعا می کنند که در استفاده از این مبردها دقت زیادی کرده اند و لوازم خانگی که از این مبرد ها استفاده می کنند کاملاً بی خطر هستند. در حقیقت، بیشتر یخچال های فریزر در بازار اکنون با R-600A کار می کنند و هیچ حادثه ای در مورد تصادفات گزارش نشده است. بنابراین می توانیم با خیال راحت ایمن بودن آنها را باور کنیم.

اگر فردی هستید که به صرفه جویی در مصرف انرژی و گرم شدن کره زمین اهمیت می دهید، به دنبال تهویه مطبوع با R-290 یا یخچال با R-600A باشید. استفاده از این مبردها می تواند تاثیرات بسیار گسترده ای در جلوگیری از آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین داشته باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *