کاهش مصرف برق داکت اسپلیت



۴.۷/۵ - (۱۶ امتیاز)

داکت اسپلیت ها یکی از تکنولوژی های جدید در زمینه تاسیسات ساختمانی هستند که به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی استفاده می شوند. موضوع مهمی که در مورد داکت اسپلیت ها باید در نظر گرفته شود آن است که هزینه مربوط به مصرف برق داکت اسپلیت کمتر و بهینه تر از سایر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است.

فواید داکت اسپلیت

کاهش مصرف برق سیستم با در نظر گرفتن قیمت ارزان و ارزان بودن تعمیرات و نگهداری. درنهایت عملکرد آسان و طول عمر مناسب از جمله مزیت ها داکت اسپلیت است که موجب افزایش فروش داکت اسپلیت در سال های اخیر شده است. داکت اسپلیت ها در واقع نوعی کولر گازی هستند که قسمت های درونی آن ها در درون سقف کاذب پیاده سازی شده و هیچ گونه نمای خارجی ندارند که با توجه به بالا بودن سطح ایستایی آن ها احتمال تهویه فضا هایی با متراژ بالا را نسبت به موارد مشابه خود دارا می باشند.

مصرف برق داکت اسپیلت کمتر است یا کولر گازی؟

مصرف اصلی سیستم مربوط به کمپرسور داکت اسپلیت می گردد. اگر این کمپرسور از نول روتاری باشد به دلیل مصرف بالا می توان آن را به دو نوع اینورتر و دور ثابت تقسیم بندی نمود. برای نمونه یک کولر گازی ۲۴ هزار ۱۳ آمپر مصرف سیستم  را  دارد که ظرفیت با این دستگاه ۱۳ آمپر مصرف دستگاه می شود.

در حقیقت در گام نخست کار تهویه به وسیله داکت اسپلیت با کم کردن قدرت سیستم تهویه انتخابی سبب کم شدن مصرف انرژی و مصرف برق سیستم به دلیل کوچک تر شدن سایز دستگاه شده و در گام دوم کم شدن یونیت های خارجی و در نهایت کاهش استارت ناشی از آن موجب کم شدن سیستم می شود.

میزان مصرف برق داکت اسپلیت چقدر است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که مشتریان داکت اسپیلت از دماپا می ‌پرسند آن است. که چون ما با این سیستم هیچ گونه آشنایی نداریم میزان مصرف آن به چه میزان است. در واقع این سوال برای خریداران پیش می ‌آید که ماهانه چقدر باید پول برق پرداخت کنند.

طی سال ‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ یک سری داکت اسپیلت ‌ها در کشور ایران وجود داشتند که از تکنولوژی نسبتاً قدیمی برخوردار بودند. اما مصرف برق آن ها بسیار بالا بود. در آن برهه کولر گازی چندان گسترش نیافته بود و سیستم تهویه نیز وجود نداشت. در آن زمان معمولا افراد پول برق خود را با کولر آبی مقایسه می ‌کردند. به همین دلیل شوکه می ‌شدند و بیان می ‌کردند که مصرف برق داکت اسپیلت بسیار زیاد است.

روش محاسبه مصرف برق داکت اسپلیت

 آیا مصرف انرژی داکت اسپیلت های جدید زیاد است ؟

مسلماً هزینه برق سیستم‌ هایی مانند داکت اسپیلت به پارامتر های گوناگونی بستگی دارد. یکی از پارامتر ها مساحتی است که دستگاه پوشش می ‌دهد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه برق ذائقه مصرف کننده است که به چه میزان از سرمایش داکت اسپیلت استفاده می ‌کند. در واقع میزان استفاده فرد از سیستم به عنوان عاملی موثر به شمار می رود.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار مدت زمان حضور شخص در منزل است. نوع کاربری محیط که شامل اداری، تجاری، مسکونی و غیره می ‌شود نیز در هزینه برق داکت اسپیلت موثر می ‌باشد.

برای نمونه برای یک منزل دو خوابه در تهران در حدود ۱۰۰ متر باید دو دستگاه ۹۰۰۰ برای اتاق ها و یک دستگاه ۲۴۰۰۰  هم در سالن در نظر بگیریم. این مسئله در حالی می باشد که اگر یک سیستم داکت اسپلیت ۳۶۰۰۰ در این خانه در نصب کنیم به علت هم پوشانی فضای کمتری از سرمایش نیاز دارد و در نهایت مصرف برق نیز کمتر می شود.

درجه بندی اسپلیت های کانالی بر اساس انرژی مصرفی

  1. داکت اسپلیت های موتور اسکرال درجه A
  2. داکت اسپلیت های موتور روتاری اینورتر درجه B
  3. مدل های دارای موتور روتاری غیر اینورتر درجه  C

علت اینکه دسته اول کمتر برق مصرف می کنند آن است که از لحاظ مشخصات فنی و بازده بسیار با یک دیگر فرق می کنند. البته دستگاه های اینورتر یک کمپرسور دارند که با تغییر دور موجب کاهش ظرفیت و درنتیجه کاهش میزان مصرف برق می شوند. یعنی ظرفیت کم شده و بازده تغییری نمی کند. به دلیل آنکه کمپرسور های اینورتر نیز اغلب در پیک مصرف جهت تامین سرمایش هستند، عملا در بسیاری از ساعات با حالت غیر اینوتر تفاوتی ندارند.

خرید داکت اسپلیت های اینورتر یکی از راه های موثر برای کاهش هزینه های برق مصرفی شماست.

کاهش مصرف داکت اسپلیت

روش محاسبه مصرف انرژی اسپلیت کانالی

در آغاز باید فضایی که مورد سرمایش و گرمایش دستگاه قرار می گیرد را در نظر بگیرید. مطابق با شرایط جوی و نیز خود ساختمان میزان دقیق بار سرمایشی و گرمایشی را به دست می آوریم و یا تقریبی ان را تخمین می زنیم. پس از تعیین ظرفیت سیستم مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

از اخرین قبض برقتان قیمت هر کیلووات ساعت را بدست آورید. سپس از دفترچه دستگاه میزان حداکثر توان را بر کیلو وات پیدا کنید. قیمت هر کیلو وات ساعت را در میزان حد اکثر توان دستگاه ضرب کنید و عددی که به دست می اید هزینه یک ساعت کار با توان حداکثری دستگاه است. اکنون می توانید با دانستن اینکه روزانه چند ساعت و چند درصد توان را به کار می برید می توانید هزینه یک ماهتان را حساب کنید.

مثال

اگر از سیستمی با ظرفیت ۴ تن تبرید استفاده می کنید که توان ماکزیمومش ۴/۷۳ کیلو وات است. با توجه به پله ای بودن هزینه برق اگر دستگاه روزانه ۸ ساعت و میانگین توان ۵۰ درصد کار کند هزینه ش در یک ماه از به این شیوه محاسبه خواهد شد. توجه کنید که ساعت های کاری ۸ ساعت در نظر گرفته شده اند

  • قیمت ۰ تا ۱۰۰ = ۴۵ * ۱۰۰ = ۴۵۰۰
  • قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ = ۵۲۰۰
  • قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ = ۱۱۲۰۰
  • قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ = ۲۰۲۰۰
  • قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ = ۲۳۲۰۰
  • قیمت ۵۰۰ تا ۵۶۴ = ۱۸۶۸۸
  • مجموع هزینه در هر ماه = ۴۵۰۰+۵۲۰۰+۱۱۲۰۰+۲۰۲۰۰+…=۸۲۹۸۸

محاسبه قیمت در زمستان

قیمت محاسبه شده مصرف برق داکت اسپلیت در مثال فوق در حالت سرمایش دستگاه بود. برای محاسبه آن در حالت گرمایشی دو حالت می تواند اتفاق بیفتد. در حالت نخست با تغییر چرخه کاری دستگاه به وسیله یک سوپاپ حالت سرمایشی به گرمایشی مبدل خواهد شد. مثلا یک سیستم با توان ۵/۲ کیلو وات میزان مصرفش ۱۰۱۰۰۰ تومان خواهد شد. در حالت بعدی عوض استفاده از انرژی الکتریکی و کمپرسور سیکل تبرید برای ایجاد گرمایش از کویل اب گرم استفاده می شود و میزان مصرف برق به اندازه فن یونیت داخلی خواهد بود.

نا گفته نماند که میزان ظرفیت داکت اسپلیت بر قیمت داکت اسپلیت تاثیر گذار است.

مصرف برق اسپلیت کانالی در زمستان

مصرف انرژی داکت اسپیلت کمتر است یا کولر گازی؟

در شرایط برابر اگر کاربران تمام کولر گازی‌ ها را روشن کنند و بخواهند که تمامی بخش‌ های محیط پوشش داده شود قطعاً هزینه برق آن نسبت به داکت اسپیلت خیلی بیشتر است.
معمولاً افراد در آن مکانی که حضور دارند، از کولر گازی استفاده می ‌کنند. بنابراین تمام توان سرمایشی محیط را به کار نمی ‌گیرند. افرادی که کولر گازی‌ هایی با کیفیت برابر مانند داکت اسپیلت دارند، هزینه جزئی‌ تری را نسبت به داکت اسپیلت پرداخت می ‌کنند.

به طور کلی می ‌توان گفت که میزان مصرف برق کولر گازی و داکت اسپیلت تفاوت چندان زیادی با یکدیگر نخواهد داشت. برخی از افراد مقایسه ‌های اشتباهی را بین این دو دستگاه انجام می ‌دهند. به عنوان مثال کاربر از یک کولر گازی ۱۸۰۰۰ برای منزل مسکونی ۱۰۰ متری خود استفاده می ‌کند و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان نیز بابت پول برق می پردازد.

در این هنگام شخص دیگری از یک داکت اسپیلت ۳۶۰۰۰ برای منزل مسکونی ۴۵۰ متری خود استفاده کرده و بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پول برق پرداخت می ‌کند. وقتی بین دو دستگاه نامبرده مقایسه صورت می گیرد بیان می کند که مصرف برق داکت اسپیلت بالاست. در نتیجه باید گفت که کولر تنها بخشی از منزل را پوشش می دهد و کیفیت سرمایش کمتری دارد. اما اسپیلت کنالی کل فضای منزل را پوشش می دهد.

مصرف برق اسپلیت کانالی

تاثیر کمپرسور بر مصرف برق داکت اسپلیت

معمولاً کولر گازی‌ ها و داکت اسپیلت‌ ها، کمپرسور های چینی دارند. اصولاً سطح کیفیت و مصرف این کمپرسور ها با یکدیگر برابر است. اگر ظرفیت کمپرسور ها مشابه باشد، تفاوت مصرف برق چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. در شرایط برابر یعنی در صورتی که نصب، تعمیرات، نگهداری و خدمات پس از فروش دستگاه ها ایده آل باشد. هزینه برق آن ها نیز تقریباً یکسان است.

چنانچه نصب دستگاه به درستی انجام نشود و یا فرض کنید کولر گازی ایستاده با ظرفیت ۳۶۰۰۰ باشد. قطعاً مصرف برق آن نسبت به داکت اسپیلت ۳۶۰۰۰ که به صورت استاندارد نصب گردیده خیلی بیشتر است.

نهایتا می ‌توان گفت چه قصد خرید کولر گازی داشته باشید و چه داکت اسپیلت، اگر دستگاه‌ ها از مارک های به روز و وارداتی باشند مسلماً چندان دغدغه هزینه برق را نخواهید داشت. اگر قادر به پرداخت هزینه‌ های نگهداری دستگاه‌ ها هستید به شما پیشنهاد می ‌کنیم که نمونه‌ های اینورتر را تهیه کنید، زیرا مصرف کمتری دارند.

در داکت اسپیلت‌ ها با ظرفیت ‌های بیشتر از ۳۰۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ حتماً محصولات اینورتر را خریداری نمایید. کولر گازی ‌هایی که ظرفیت آن ها بین ۲۴۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ است نیازی نیست از نوع اینورتر خریداری شوند. زیرا محصولات دارای ظرفیت ‌های پایین در مصرف برق آن ها اختلاف فاحشی مشاهده نمی ‌شود.

مصرف برق کولر آبی بیشتر است یا اسپلیت؟

مصرف برق کولر آبی بیشتر است یا اسپلیت؟

مشکل مصرف برق در دستگاه ‌های وارداتی تقریباً برطرف شده است. بطوریکه می ‌توان گفت که میزان مصرف برق آن نسبت به کولر آبی حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد بیشتر است. در بین این دستگاه ‌های وارداتی محصولات اینورتر نیز به چشم می ‌خورد که فوق العاده هستند. این داکت اسپیلت ‌ها از طریق سنسور هایی که دارند به طور کامل میزان مصرف برق را کنترل می ‌کنند. بدین طریق مصرف کننده دغدغه هزینه برق را نخواهد داشت.

اگر این دستگاه با ظرفیت مناسبی انتخاب شود و مصرف کننده نیز به صورت کاملاً نرمال از آن استفاده نماید و آن را به موقع سرویس کند. شخص با دغدغه پرداخت هزینه برق مواجه نخواهد شد علی الخصوص در دستگاه های اینورتر. مدل های اینورتر با ساخته شدن بر اساس تکنولوژی ‌های روز جهان از میزان مصرف برق بسیار پایینی برخوردار هستند.

داکت اسپیلت با ظرفیت ‌های ۲۴۰۰۰ و ۳۶۰۰۰ به عنوان پر فروش ‌ترین دستگاه ‌های موجود در بازار است. میزان مصرف داکت اسپیلت های استاندارد و وارداتی ۲۴۰۰۰ بین ۷ الی ۱۲ آمپر و دستگاه‌ های ۳۶۰۰۰ نیز بین ۱۳ تا ۱۸ آمپر متغیر است. این بازه مصرفی هم مربوط به داکت اسپیلت ‌های اینورتر می ‌شود و هم غیر اینورتر.

در صورتی که ظرفیت سنجی داکت اسپیلت به درستی انجام شود در بین محصولات موجود در بازار هیچ نگرانی بابت هزینه برق وجود نخواهد داشت. زیرا از این نظر کاملاً نرمال هستند.

سوالات متداول

  • keyboard_arrow_downچطور بفهمیم مصرف برق ما زیاد است یا خیر؟
    هنگامی که قصد دارید بررسی کنید که هزینه برق شما زیاد است یا نه باید به یک سری از استاندارد ها توجه داشته باشید. در واقع باید در نظر بگیرید که در شرایط یکسان استفاده از کدام داکت اسپیلت هزینه برق کمتری را برای شما در پی خواهد داشت. تمامی داکت اسپیلت ‌هایی که  در حال حاضر وارد کشور ما می ‌شوند از لحاظ میزان مصرف برق بهینه هستند. بنابراین مانند دهه ۸۰ نیازی نیست که افراد هزینه زیادی را بابت برق پرداخت کنند.
  • keyboard_arrow_downمصرف برق کولر گازی بیشتر است یا اسپلیت کانالی؟
    به طور کلی می ‌توان گفت که میزان مصرف برق کولر گازی و داکت اسپیلت تفاوت چندان زیادی با یکدیگر نخواهد داشت.
  • keyboard_arrow_downمهمترین پارامتری که میزان مصرف برق داکت اسپیلت و کولر گازی را کاهش می دهد چیست؟
    اصلی ترین پارامتر تعیین کننده مصرف برق هر دستگاه اعم از کولر گازی یا اسپلیت کانالی، کمپرسور آن است. کمپرسور ها تجهیزاتی هستند که ۹۰ درصد برق مورد نیاز دستگاه را تامین می ‌کنند. مدل های مورد استفاده در دستگاه ‌ها و سیستم ‌های تهویه مطبوع از چند برند مشخص هستند.
  • keyboard_arrow_downمیانگین مصرف برق اسپلیت کانالی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
    به طور مثال با در نظر گرفتن شرایط یکسان میانگین هزینه برق داکت اسپیلت برای یک منزل مسکونی ۱۰۰ متری در پیک گرما یعنی تیر، مرداد و اوایل شهریور بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. با احتساب نرخ تورم امروز در دهه ۸۰ مصرف کنندگان داکت اسپیلت هزینه ای بالغ بر ۲ میلیون تومان را پرداخت می ‌کردند.

9 دیدگاه در “کاهش مصرف برق داکت اسپلیت

  • تیر ۲۳, ۱۳۹۸ at ۵:۴۲ ب٫ظ
    Permalink

    سلام
    آیا امکان تبدیل داکت اسپلیت غیر اینورتر به اینورتر هست؟

    Reply
    • مرداد ۱, ۱۳۹۸ at ۱:۴۴ ب٫ظ
      Permalink

      با سلام . بله این امکان وجود داره اما با هزینه های زیاد. اگر کسی با هزینه کم این قول رو به شما داد تقلبی در کار هست.

      Reply
  • شهریور ۱۰, ۱۳۹۸ at ۹:۰۴ ق٫ظ
    Permalink

    سلام من یک دستگاه داکت اسپلیت برای واحد مسکونی خود که حدود ۱۷۰ متر می باشد نصب کردم بشدت پشیمان هستم چون هزینه های برق مصرفی آن وحشتناک است مثلا برای دوره ۶۵ روزه تابستان امسال ۹۸برق من ۱۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال آمده واقعا نمی دانم چکار باید بکنم. اگر برایم مقدور بود کل سیستم را جمعمی کردم و همان کولر آبی را می گذاشتم ،خواهشا اگر راهکاری به نظرتون می رسه برای حل این مشکل بفرمایید

    Reply
    • شهریور ۲۸, ۱۳۹۸ at ۱۲:۲۸ ب٫ظ
      Permalink

      نصب یک عدد داکت اسپلیت با ظرفیت بالا برای این متراژ بدترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. پارامتر هایی نظیر زیر سازی و مشخصات فنی دستگاه نیز موثر است. احتمالا با اصلاح سیستم و آموزش مصرف صحیح تا ۶۰ درصد هزینه ها کاهش می یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. ۰۲۱۹۱۰۲۹۱۲۹

      Reply
  • مرداد ۲۰, ۱۳۹۹ at ۸:۴۷ ق٫ظ
    Permalink

    سلام میشه لطفاً راهنمایی کنید که چه زمانی و با چه درجه ای از دما داگت رو روشن کنیم در تابستان تا مصرف برقمان کم شود کلا در مورد طریقه مصرف صحیح داگت با هزینه کم برق راهنمایی بفرمایید

    Reply
    • مرداد ۲۱, ۱۳۹۹ at ۵:۰۳ ب٫ظ
      Permalink

      سلام. نکته ی مهم نوع دستگاه شماست.اگر ظرفیت متناسب با متراژ انتخاب شود ، دستگاه دارای موتور اسکرال یا اینورتر واقعی باشد ، پرده ی مناسب ، شستشوی فیلتر ، سایه بان برای موتور بیردنی ، تنظیم گاز ، تنظین درجه بالای ۲۳ درجه با احتساب خطای کنترل و … نتیجه ی مطلوبی دارد

      Reply
  • مهر ۸, ۱۴۰۲ at ۵:۳۵ ق٫ظ
    Permalink

    امسال برای مصرف صد روز طی دو دوره مبلغ نه ملیون و دویست هزار تومان پول برق اومد- میخوام ابی بزارم – داکت اسپلیت اصلا نمیصرفه

    Reply
    • آبان ۴, ۱۴۰۲ at ۳:۱۱ ب٫ظ
      Permalink

      مصرف بالای داکت اسپلیت به عوامل زیادی مثل کیفیت موتور ، نحوه نگهداری ، روش نصب بستگی دارد. برای پیدا کردن علت از مشاوره حضوری کارشناسان کمک بگیرید.

      Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *