داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟



۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)

نوع سازه های مختلف و تنوع ساختمان ها و نیاز ها در زمینه سیستم های خنک کننده سبب شده تا انواع مختلفی از این سیستم ها را شاهد باشیم که هر کدام به نوبه خود و با توجه به توانایی هایی که دارند نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. کولرگازی ها و داکت اسپلیت ها دو نمونه از محبوب ترین سیستم های خنک کننده هستند که در چند سال اخیر در کشور ما متقاضی دارند. تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی چیزی است که این روز ها ذهن بیشتر مردم را درگیر کرده و می خواهند بدانند که این دو سیستم چه تفاوت هایی نسبت به یک دیگر دارند.

همان طور که از نام کولرگازی آشکار است دستگاهی دارای دو بخش است که قسمت بیرونی ( کندانسور ) ان معمولا بیرون از پنجره یا تراس نصب می شود این کندانسور توسط لوله کشی گاز فریون به تکه داخلی وصل می شود. ساختار داکت اسپلیت تنها تفاوتی که دارد این است که توسط داکت های زیاد هوای سرد شده یا گرم شده را در تمام فضاهای درون خانه پخش می کند. در ادامه این مطلب تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی را بررسی می کنیم.

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

بررسی تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی از دید هوارسانی این است داکت اسپلیت می تواند چندین اتاق را به طور همزمان هوا رسانی کند. در حالی که اسپلیت تنها قادر به هوارسانی به یک اتاق کوچک است. در سیستم داکتی یونیت های خارجی و دامت ها در معرض دید نیستند. تنها چیزی که مشاهده می شود دریچه های انتقال هوا هستند. اما کولر گازی معمولا روی دیوار نصب شده و قابل مشاهده است کندانسور هم از بیرون ساختمان در معرض دید است. عاملی که سبب می شود تعداد بالایی از ان ها روی یک ساختمان نمای زیبایی به آن ندهند.

صدای سیستم داکتی هم به خاطر وجود فنی بزرگ در ان نسبت زیاد تر است و برای حل این موضوع باید عایقی گذاشت.

از لحاظ مقایسه قدرت گرمایش و سرمایش باید عنوان شود که هر دو دستگاه برای به کار گیری در تمام فصول سال هستند. ولی قدرت گرمایشی کولر گازی به مراتب کمتر است و علاوه بر مصرف انرژی زیاد باید در کنارش یک عامل گرم کننده دیگر مثل بخاری هم باشد. تا از پس گرم کردن فضای خانه بر بیاید. این در حالی است که می توان با افزون یک کویلاب گرم به سیستم داکت اسپلیت از ان در فصل سرد سال هم به خوبی استفاده کرد.

تفاوت تنظیم دما در دو سیستم

در سیستم کولر گازی به علت وجود یونیت های منحصر به فرد هر سالن و اتاق می توان دما را به صورت دلخواه تنظیم کرد ولی این امکان در داکت اسپلیت به خاطر یک پارچه بودن دستگاه در تمام فضای منزی نیست گرچه با وصل کردن یک دمپر به درچه ها می توان انها را باز یا بسته کرد و میزان هوای ورودی را کنترل کرد اما این کار قیمت داکت اسپلیت را کمی افزایش می دهد.

اما مزیتی که اسپلیت های کانالی دارند توان بالای ان ها در خنک سازی و یا گرمایش سالن های بزرگ است. بطوریکه حتی کولرگازی های قوی هم نمی توانند مانند آن ها بازده داشته باشند.

مقایسه اسپلیت و داکت اسپلیت

برای منزل داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟

برای بررسی دقیق ‌تر این موضوع به این مثال توجه کنید. در یک منزل مسکونی با متراژ ۱۲۰ متر که تعداد زیادی از مشتری ‌ها نیز در این فضا واحد دارند و دارای یک پذیرایی و دو اتاق خواب می ‌باشد. باید برای هر اتاق خواب یک کولر گازی و برای پذیرایی نیز یک اسپلیت بزرگتر بگذارید. در این شرایط سه موتور و سه پنل خواهید داشت.

در صورتی که از سیستم داکت اسپیلت استفاده کنید تنها یک موتور و یک پنل دارید. بدین طریق حجم تاسیسات و متریال مورد استفاده به شدت کاهش می یابد.

اگر بخواهید کولر گازی را در تراس منزل نصب کنید قرار دادن موتور کولر در پشت بام جوابدهی خوبی ندارد. همچنین فضای تراس به طور کامل اشغال خواهد شد. داکت اسپیلت در صورتی که در تراس نصب شود تنها یک فضا را اشغال می ‌کند، زیرا باید یک موتور را در این محیط قرار دهید.

معمولاً داکت اسپیلت ‌ها در پشت بام قرار می ‌گیرند، زیرا موتور قدرتمندی دارند. می ‌توان از طبقه اول تا پنجم نیز موتور آن را به پشت بام هدایت کرد. بدین طریق می ‌توانید از کل فضای تراس خود استفاده کنید. برای مقایسه هزینه‌ ها بین کولر گازی و داکت اسپیلت باید برند و کیفیت را در یک سطح در نظر بگیرید. به عنوان مثال برند جی پلاس که دارای انواع مدل ‌های کولر گازی و داکت اسپیلت می ‌باشد را در نظر بگیرید.

مقایسه کولر گازی با داکت اسپلیت از نظر ظرفیت و قیمت

برای مقایسه، بطور مثال کولر گازی اینورتر جی پلاس و داکت اسپیلت اینورتر جی پلاس را در کنار هم بررس می کنیم. در این حالت به دو اسپلیت ۱۲۰۰۰ برای اتاق خواب و به یک اسپلیت ۲۴۰۰۰ برای پذیرایی نیاز خواهید داشت.

قیمت کولر گازی با ظرفیت ۲۴۰۰۰ حدود ۳۸ الی ۳۹ میلیون تومان است. قیمت اسپلیت  ۱۲۰۰۰ نیز ۲۵ میلیون تومان می ‌باشد. در حقیقت برای تهیه سیستم کولر گازی اینورتر برای منزل خود لازم است که ۸۸ الی ۸۹ میلیون تومان هزینه کنید.

اگر تصمیم بگیرید که از سیستم داکت اسپیلت استفاده کنید، در حال حاضر قیمت روز این دستگاه ۷۰ میلیون تومان می ‌باشد. به طور کلی باید گفت که قیمت داکت اسپیلت نسبت به کولر گازی بین ۱۵ الی ۲۰ درصد ارزان تر است.

مسلماً هزینه‌ های زیرسازی کولر گازی نیز نسبت به داکت اسپیلت بیشتر است. چون برای کولر باید در سه نقطه زیرسازی انجام دهید،‌ اما برای داکت اسپیلت تنها یک نقطه کفایت می ‌کند. نکته ‌مهمی که در بحث تفاوت های کولرگازی با اسپلیت هالی کانالی وجود دارد آن است که داکت اسپیلت، کانال کشی بیشتری دارد. اما آن هم در متراژ های پایین عدد قابل توجهی نخواهد بود. اگر کانال کشی و لوله کشی مسی را هم محاسبه کنید ممکن است زیر ساخت ‌های کولر گازی و داکت اسپیلت تقریباً با هم برابر باشد. در نهایت می ‌توان گفت که هزینه داکت اسپیلت نسبت به کولر گازی کمتر است.

کولر گازی یا داکت اسپلیت

سایر تفاوت های اسپلیت و اسپلیت کانالی

یکی از نکات مهم این است که بسیاری از افراد مقایسه بین داکت اسپیلت و کولر گازی را به صورت دیگری انجام می ‌دهند. این گروه از افراد بیان می ‌کنند که برای یک منزل مسکونی ۱۲۰ متری یک کولر گازی ۲۴۰۰۰ را در پذیرایی، با هزینه ‌ای بالغ بر ۲۵ الی ۲۶ میلیون تومان قرار می ‌دهند. سپس داکت اسپیلت را با یک داکت اسپیلت برند معتبر که هزینه ‌ای حدود ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان دارد و کل محیط منزل را پوشش می‌ دهد مقایسه می ‌کنند.

اگر چه این مقایسه رایج شده، اما بسیار غلط می ‌باشد. قطعاً هنگامی که کاربر بخواهد برای کل محیط از یک پوشش سرمایشی استفاده کند هزینه کمتری خواهد داشت. به طور کلی در شرایط برابر و یکسان داکت اسپیلت قیمت پایین تری دارد.

مصرف برق کولرگازی بیشتر است یا داکت اسپلیت؟

از لحاظ هزینه مصرفی نیز اگر بخواهید کل فضا های منزل خود را با استفاده از اسپلیت پوشش دهید و آن کیفیت سرمایشی که داکت اسپیلت دارد را داشته باشید یعنی هر سه موتور را روشن کنید مصرف کولر نسبت به داکت اسپیلت تا حدودی بیشتر خواهد بود. مسلماً اگر شما در تمامی قسمت ‌های منزل از کولر گازی استفاده کنید از لحاظ کاربری راحت ‌تر می ‌توانید میزان مصرف خود را کنترل نمایید.

در کل هزینه مصرفی داکت اسپیلت نسبت به کولر گازی کمتر است. اما اگر تعداد اعضای خانواده شما کم باشد و نخواهید که کل محیط منزل را پوشش دهید چون مدیریت انرژی کولر گازی مجزا است قطعاً مصرف انرژی و هزینه برق شما کمتر خواهد شد. فرض کنید اگر در یک اتاق قرار دارید نیازی به روشن کردن کولر پذیرایی و یا اتاق دیگر نخواهد بود در صورتی که داکت اسپیلت به صورت یکنواخت یا روشن است و یا خاموش، زیرا کل خانه را پوشش می ‌دهد. در واقع استفاده از اسپلیت برای مصرف کنندگان راحت ‌تر است.

معمولاً هزینه ‌های جاری کولر گازی نیز از اسپلیت کانالی کمتر است. چون خدمات و تعمیرات داکت اسپیلت هزینه بیشتری دارد. امروزه به میزانی که فروش داکت اسپیلت بیشتر می ‌شود هزینه خدمات آن نیز به کولر گازی نزدیک ‌تر خواهد شد تا حدی که با یکدیگر برابر شوند.

اسپلیت یا اسپلیت کانالی

مقایسه از نظر نیاز به نصب پکیج و استفاده از رادیاتور

درپاسخ به این سوال که از لحاظ نیاز به نصب پکیج یا رادیاتور داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟ باید گفت که اگر اسپلیت نصب کنید مجبور هستید که رادیاتور را نیز نصب نمایید. در متراژ های پایین ممکن است که کل مبلمان محیط به هم بریزد. اگر چه گرمایش رادیاتور مطلوب ‌تر از داکت اسپیلت است، اما چیدمان منزل نامنظم می ‌شود. سرعت گرم کردن در داکت اسپیلت از رادیاتور بیشتر است.

در صورتی که کولر گازی نصب کنید مجبور هستید که رادیاتور نیز نصب نمایید. چون گرمایش این کولر جوابگو نیست. اما گرمایش داکت اسپیلت چون با کویل آب گرم و پکیج انجام می‌ شود، جوابگو است. بدین طریق هزینه نصب و لوله کشی زیر ساخت رادیاتور و حتی بلوک های رادیاتور را نیز نخواهید داشت.

اگر گرمایش مرکزی موتورخانه دارید به یک سیستم گرمایشی مانند پکیج یا موتورخانه نیاز خواهید داشت که این اصل درباره هر دو سیستم کولر گازی و داکت اسپیلت صدق می کند.
داکت اسپیلت ارزش افزوده زیادی را به منزل شما می ‌دهد. در حقیقت با وجود این سیستم در منزل شما قیمت نهایی این واحد مسکونی افزایش پیدا می ‌کند.

نتیجه گیری کلی

خرید داکت اسپیلت از برندهای داخلی بسیار سخت خواهد بود. چون یک سری از کارگاه‌ های زیر زمینی با محصولات غیر استاندارد در بازار به وفور مشاهده می ‌شود. اگر چه کولر گازی ‌ها نیز نمونه ‌های تقلبی دارند. اما پک آن ها معمولا وارداتی است. دقت کنید که اگر قصد خرید داکت اسپیلت را دارید محصول مورد نظر حتماً استاندارد باشد.

از طریق یک فرمول کلی نمی ‌توان گفت که کدام یک از سیستم ‌ها بهتر هستند، زیرا هر یک از آن ها در شرایط خاص خود مناسب می ‌باشند.

توجه به بودجه مشتری، میزان فضای در دسترس برای قرار دادن سیستم‌، فضای کانال کشی و غیره عواملی است که در انتخاب افراد تاثیرگذار می ‌باشد. بهترین کار این است که برای خرید این سیستم ‌ها ابتدا با چند شرکت مختلف معتبر مشورت کنید. در صورتی که شرکت ‌ها معتبر باشند در نهایت به نتیجه مشترکی می ‌رسند، به عنوان مثال به شما پیشنهاد می ‌کنند که برای پروژه خود از کولر گازی و یا داکت اسپیلت استفاده نکنید. با این روش علاوه بر این که به نتیجه بهتری خواهید رسید متحمل هیچ گونه ضرری نیز نخواهید شد.

    2 دیدگاه در “داکت اسپلیت بهتر است یا کولر گازی؟

    • مهر ۲۷, ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۰ ق٫ظ
      Permalink

      عالی بود

      Reply
      • آبان ۴, ۱۴۰۲ at ۳:۰۷ ب٫ظ
        Permalink

        ممنون از نظر شما

        Reply

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *