علل کار نکردن فن کولرگازی



۵/۵ - (۲ امتیاز)

یکی از موثر ترین سیستم های سرمایشی کولرگازی است. این کولر ها که از سیستمی تقریبا پیچیده استفاده می کنند قطعات و بخش های زیادی دارند که ممکن است پس از مدتی کار کردن دارای مشکل شوند و از کار بیفتند. کار نکردن فن کولرگازی ها دلایل متعددی می تواند داشته باشد و یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای کولرگازی های ایرانی یا خارجی رخ می دهد در ادامه به بررسی علل از کار افتادن و عیب یابی و تعمیر فن اسپلیت ها خواهیم پرداخت.

کار نکردن فن کولرگازی

دلایل مختلف کار نکردن فن کولرگازی

سوختن خازن کولرگازی

در میان انواع دلایل مختلف کار نکردن فن سوختن خازن رایح ترین آن هاست که تشخیص آن به سادگی و با کمک یک مولتی متر انجام می شود و خازن سوخته از مدار خارج می شود.

برفک زدن کولر گازی چرا رخ می دهد و چگونه می توان آن را بر طرف کرد. ؟

اشکالات موتور فن دوال شفت

در دو سوی موتور فن گردشی دو پرواه قرار گرفته اند. بیرینگ های موجود در موتور فن دوال شفت پس از گذشت زمان ساییده  و یا خمیده می شوند و  برای تشخیص خرابی این قسمت، می بایست شفت موتور را بچرخانید و تکان دهید. در صورتی که شفت ها شل بوده و یا در چرخیدن مشکل داشتند، می بایست موتور فن را تعویض نمایید.

حالت دیگر ممکن است به خاطر مشکلات خود موتور باشد در این صورت پروانه ها با دست به خوبی و بدون مشکل می چرخند و مشکل از برق موتور است در صورتی هم که سیستم برق رسانی به موتور مشکلی داشت چاره ای جز تعویض موتور نخواهید داشت

برد رله

این قطعه وظیفه تامین ولتاژ قسمت های مختلف کولرگازی را دارد و اگر درست کار نکند می تواند سبب از کار افتادن فن شود. برای اینکه متوجه شوید مشکل از این قطعه است حتما روش های دیگر را بررسی کنید تا به سالم بودن دیگر بخش ها مطمئن شوید و سپس اقدام به تعویض این بوزد کنید. بورد کنترل اصلی نیز که ولتاژ کلیه بخش ها را تایمن می کند می تواند یکی دیگر از بخش های مشکل دار باشد.

خرابی ترموستات اسپلیت و کار نکردن فن آن

اگر ترموستات که وظیفه رضد هوا را دارد دچار مشکل شود جریان برقی که به فن می رسد به درستی قطع و وصل نمی شود و یا اصلا وصل نمی شود و سبب نچرخیدن فن اسپلیت می شود  برای بررسی ترموستات می بایست سیستم تهویه هوا را برای سردسازی محیط تنظیم نمایید و آن را روشن کنید. با یک مولتی متر از جریان برق ورودی به این بخش اطمینان حاصل کنید در صورت نبود جریان ورودی برق، باید نسبت به تعویض ترموستات اقدام نمایید.

ترموستات تنظیم دما نیز می تواند یکی دیگر از اسباب کار نکردن فن شود  این قطعه به ربه هایی مجهز است که معمولا به مرور زمان می سوزند. برای بررسی درست بدون این قطعه باید کار کردن کمپرسور و فن زیر نظر داشته باشید.  هر دوی آینها باید با هم و به طور همزمان کار کنند در غیر این صورت باید موتور فن و یا خارنش را بررسی کرد اگر هیچ کدام کار نمی کنند باید ترموستات و برق آن را چک کنید که با یک مولتی متر انجام می شود.

خرابی ترمیستور و موتور دمنده

ترمیستور دمای اتاق را بررسی می کند و به برد کنترلر اصلی متصل می شود در صورت خراب شدن می تواند دلیلی بر کار نکردن فن اسپلیت باشد. برای چک کردن این قطعه می توانید از مولتی متر استفاده کنید. موتور دمنده نیز یکی دیگر از بخش های مرتfط با فن بوده که در صورت خرابی مشکل زا می شود برای بررسی درست بودن آن باید  پروانه ها را بچرخانید اگر چرخش آن ها با مشکل روبرو بود باید موتور دمنده را تعویض کنید.

در ضمن خرابی دیگر بخش ها مانند سوییچ چرخشی و سوییچ  چند وضعیتی می تواند دلیلی بر کار نکردن فن کولرگازی باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *