کندانسور داکت اسپلیت



داکت اسپلیت از دو قسمت اصلی داخلی که داخل محیط نیازمند تهویه مطبوع نصب می شود و یک قسمت خارجی که خارج از محیط نصب میگردد تشکیل شده است. شروع سیکل سرمایش از قسمت خارجی که موتور ( کمپرسور ) دستگاه در آن تعبیه شده است می باشد. کندانسور داکت اسپلیت نیز در یونیت خارجی قرار دارد که به عنوان یکی از قطعات داکت اسپلیت در اینجا معرفی می کنیم .

اما کندانسور چیست و چه وظیفه ای در سیستم داکت اسپلیت بر عهده دارد ؟

کندانسور داکت اسپلیت

کندانسور (condenser) در لغت به معنای متراکم کننده می باشد. مبرد پرفشار پس از خروج از کمپرسور وارد مسیرهای لوله مسی مانند رادیاتور می شوند . مبرد به صورت گاز وارد کندانسور شده و به صورت مایع از آن خارج می شود. افزایش فشار مبرد ناشی از شرایط داخل کندانسور منجر به تغییر فاز آن از گاز به مایع می گردد. مایع خارج شده به سمت اواپراتور رفته و پس از گرفتن گرما از محیط دوباره تغییر فاز داده و به صورت گاز به کمپرسور وارد می شود و این سیکل همچنان ادامه دارد.
بنابراین کندانسور ( یا کندانسور ) در سیستم داکت اسپلیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

اما یک کندانسور با چه پارامتر هایی شناخته می شود ؟ برخی از این پارامتر ها عبارتند از :

  • طول و ارتفاع فین خورده
  • جنس فین های بکار رفته در آن
  • قطر لوله های داخلی
  • شکل کندانسور
  • قطر هدر ورودی و خروجی
  • نوع مدار بندی : در بحث کندانسور ها شاید حساس ترین قسمت طراحی مدار کندانسور باشد.

برای درک بهتر موضوع لازم است کمی ساده سازی کنیم. شما تصورتان از کندانسور یک جاده ی پر پیچ و خم باشد که مقدار مشخصی مبرد باید آن را طی کند تا به مایع تبدیل شود. مبرد می تواند خیلی ساده تنها از یک ورودی وارد مسیر شده و تنها از یک خروجی خارج گردد. به دلیل مسائل فنی و دریافت نتیجه بهتر طراحان کندانسور اغلب این مسیر را به چند مسیر مختلف تقسیم کرده و در نهایت به وسیله هدر ها این مسیر ها را بهم ربط داده و تجمیع می کنند. اما برقراری همین مدل از ارتباط خود نیازمند تجربه و علم کافی می باشد.

نمونه مداربندی کندانسور داکت اسپلیت

پارامتر های یک کندانسور بر اساس چه عواملی تعیین می شوند؟ برخی از این عوامل عبارتند از :

  • ظرفیت برودتی
  • مدل و نوع کمپرسور
  • منطقه ی مورد استفاده
  • بازده مورد انتظار
  • سطح دستگاه

نقشه طراحی کندانسور داکت اسپلیت

داکت اسپلیت های پیوندی

به دلیل شرایط تحریمی ورود محصولات با کیفیت به داخل کشور به شدت محدود شد. داکت اسپلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو شاهد ورود کالای بی کیفیت قاچاق به داخل کشور هستیم. نکته ی بسیار غم انگیزتر در رابطه با داکت اسپلیت این است که محصول تخصصی این محصول وارد کشور نشده و یونیت خارجی اسپلیت جهت پیوند زدن به هواساز های تولید داخل به صورت قاچاق وارد می گردد. موتور اسپلیت های قاچاق به اصطلاح بانه ای مخصوص حجم اواپراتور و ساختار کولر گازی ساخته شده و پیوند آن با هواساز های داخلی عواقب بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. معمولا این معایب مدتی بعد از نصب دستگاه خودنمایی می کنند. مواردی مانند یخ زدگی و سوختن موتور در این مدل دستگاه ها رایج می باشند.

این مدل از دستگاه ها به چند روش قابل تشخیص می باشند :

  • مقایسه ظاهر یونیت خارجی با یونیت خارجی کولرگازی های بانه ای مانند جنرال مکس ، ایوولی ، زانتی و …
  • سرمای بیش از حد شدید باد خروجی هواساز مشابه خروج دانه های
  • بی نام و نشان بودن موتور داخل یونیت خارجی ( اغلب با رنگ یکدست مشکی شده است )
  • فن ظرفیت پایین یونیت خارجی

نگهداری صحیح از کندانسور

کندانسور در فضای باز نصب شده که این منجر به آلودگی شدید آن می شود. گرد و خاک و بعضا آشغال در لابه لای فین ها گیر کرده و علاوه بر اختلال عبود هوا تبادل حرارتی فین ها را نیز مختل میکند. در بحث سرویس و نگهداری داکت اسپلیت شستشوی کندانسور از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در جای خود بحث شده است.
همچنین تیم فنی دماپا آماده ی ارائه ی انواع کندانسور مخصوص داکت اسپلیت به تولیدکنندگان داخلی با پشتیبانی و مشاوره فنی سطح بالا می باشد.

One thought on “کندانسور داکت اسپلیت

  • اسفند ۲۸, ۱۳۹۸ at ۱۰:۳۵ ق٫ظ
    Permalink

    بی نظیر ترین مطالب رو در حوزه تخصصی داکت اسپلیت ارایه دادید. در مورد کندانسور های کولر گازی به نظر من خیلی دقیق اشاره کردید. من خودم هرچقد دستگاه با کندانسور کولر گازی فروختم دونه دونه داره به مشکلاتی میخوره که حل نشدنیه.

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *