ظرفیت داکت اسپلیت



۴.۷/۵ - (۲۱ امتیاز)

برای محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت برای آپارتمان یک شهر همانند تهران یا کرج و در واحد های میانی ساختمان، یک تن تبرید ( واحد ظرفیت اسپلیت کانالی ) برای هر ۳۵ یا ۴۰ متر مربع احتیاج است. پس اگر متراژ خانه ای از ۱۲۰ متر بیشتر باشد بهتر است از ۲ سیستم داکت اسپلیت استفاده شود. از برق تک فاز و داکت اسپلیت ۳۲ امپر برای اپارتمان های ۱۵۰ متری هم می توان استفاده کرد و نیازی به سفارش برق ۳ فاز نیست. اگر آپارتمان تا ۲۰۰ متر هم مساحت داشته باشد می توان باز هم از برق تک فاز ولی با امپر ۵۰ استفاده کرد.

بر اساس بخشنامه توانیر سازندگان واحد های بالای ۲۰۰ متر موظف به سفارش برق ۳ فاز می باشند.

حجم هوادهی داکت اسپلیت ها همواره یکی از کموارد قابل توجه انها بوده است. به ازای هر یک تن تبرید حجمی برابر با CFM 400 دارد. و هرچه حجم هوادهی کمتر باید میزان صدای سیستم کمتر و هر چه حجم ان بیشتر  شود صدای ان بیش تر خواهد بود.

ظرفیت داکت اسپلیت برای انواع واحد ها

به جدول زیر توجه کنید. این جدول به طور تقریبی است و برای سازه ایی با شرایط جوی شهرهایی نظیر تهران تنظیم گردیده است. قیمت داکت اسپلیت بسته به ظرفیت آن متغیر می باشد.

ظرفیت داکت اسپلیتبرای واحد های وسط و هم کفبرای واحد های زیر پشت بام
۱۸۰۰۰تا ۵۰تا ۳۰
۲۴۰۰۰تا ۷۰تا ۵۰
۳۰۰۰۰تا ۱۰۰تا ۸۰
۳۶۰۰۰تا ۱۳۰تا ۱۱۰
۴۲۰۰۰تا ۱۵۰تا ۱۳۰
۴۸۰۰۰تا ۱۷۰تا ۱۵۰

ظرفیت برودتی داکت اسپلیت

ظرفیت برودتی سیستم های اسپلیت کانالی را با مقیاس بی تی یو نشان می دهند. البته تن تبرید نیز یکی دیگر از واحد های رایج است. هر تن تبرید معادل ۱۲۰۰۰ Btu/hr است به این معنا که یک دستگاه با توانایی ۵ تن تبرید برابر ۶۰۰۰۰  بی تی یو ظرفیت دارد. واحد دیگری که برای بیان ظرفیت این سیستم ها استفاده می شود اسب بخار و کیلووات است. اما معمولا از این مقیاس برای داکت اسپلیت ها استفاده نمی شود.

ظرفیت برودتی داکت اسپلیت

بازده سیستم های اسپلیتی

نسبت سرمایش تولید شده در یک سیستم خنک کننده ( در اینجا داکت اسپلیت ) که بر حسب W نشان داده می شود. به توان الکتریکی ورودی که آن هم بر حسب وات است را راندمان و یا بازده دستگاه می گویند. هرچه این نسبت بیشتر باشد بازده بیشتر است. برای مثال توان دستگاهی که راندمان ۲۰ دارد در مقایسه با دستگاهی که راندمان ۱۸ دارد انرزی کمتری را مصرف می کند. توان سرمایشی EER و توان گرمایشی COP نامیده شده اند اما فرمول محاسبه آن ها با هم تفاوتی ندارد.

روش های محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

عموما از ۳ روش برای محاسبه ظرفیت استفاده می شود روش دقیق که فاکتور های زیادی در آن دخیل هستند. در روش دقیق فاکتور هایی نظیر اتلاف انرژی از پنجره ها و دیوار ها و… سیستم های روشنایی و کامپیوتری، زاویه نور خورشید و طبقه میانی و یا اخر بودن و…را کاملا بررسی می کنند.

انجام محاسبه ظرفیت به شیوه دقیق باید به کمک نرم افزار های خاصی انجام شود و بهتر است از آن برای پروژه های بزرگ استفاده شود. چرا که در صورت عدم رعایت استاندارد های مصرفی میزان برق بسیار زیادی مصرف خواهد شد.

روش های محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

محاسبه حدودی

در این روش شما در ابتدا باید متراژ محیط مفید و غیر مفید را بدانید. منظور از مساحت و یا فضای مفید آن مساحتی است که نیاز به خنک کردن آن دارید. فاکتور بعدی نوع کاربری محیط است برای مثال مسکونی و یا اداری. ضریب بی تی یو هر شهر نیز باید در نظر گرفت. برای مثال ضریب تهران ۴۰۰ است.

حال کافیست متراژ مفید را در ضریب آن شهر ضرب کنید نا میزان توانی که برای یک واحد مسکونی نیاز خواهید داشت را به دست بیاورید.

این فرمول محاسبه واحدهای اداری

(مساحت مفید محیط*ضریب شهر)+(تعداد رایانه*۶۰۰)+(تعداد کارکنان*۴۰۰)

واحد تجاری

مساحت مفید محیط (برحسب متر مربع)*ضریب شهر*۲

انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

همانطور که مشاهده کردید ظرفیت مورد نیاز برای هر محیط می تواند بسیار متغیر باشد. از طرفی برند های مختلف داکت اسپلیت های خود را در ظرفیت های ۲۴۰۰۰، ۳۰۰۰۰، ۳۶۰۰۰، ۴۲۰۰۰، ۴۸۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ Btu/hr تولید می کنند.

پس اگر خانه شما نیازمند ظرفیت ۵۵۰۰۰ بود چه سیستمی باید انتخاب کنید؟ ایا یک داکت ۶۰۰۰۰ کافیست و یا بهتر است دو عدد ۳۰۰۰۰ بی تی یو را تهیه کنید؟ در این شرایط باید نقشه خانه را در نظر بگیرید. مثلا اگر خانه شما سه خوابه باشد بهتر است از دو سیستم استفاده کنید. ( پذیراریی یک سیستم و یک سیستم هم برای اتاق ها ) اما اگر پذیرایی بزرگی دارید، بهتر است از یک سیستم قدرتمند ۶۰۰۰۰ استفاده کنید. گرچه می توانید یک سیستم ۴۲ هزار را برای پذیرایی قرار دهید و یک سیستم با ظرفیت کمتر را برای اتاق ها تهیه کنید.

انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

در انتخاب ظرفیت مورد نظر نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. واقعی بودن ظرفیت نوشته شده روی دستگاه
  2. اگر ۴ طرف خانه خالی بود ( بدون همسایه ) ظرفیت را بالاتر تهیه کنید.
  3. ظرفیت بالاتر برای طبقات اول و آخر
  4. ظرفیت بیشتر برای سقف های مرتفع تر از ۳.۵ متر
  5. اگر می خواهید ظرفیت کمتری را خریداری کنید و در هزینه  ها صرفه جویی کنید عایق بندی دیوار و پنجره ها بهترین روش ممکن است.فواید اسپلیت کانالی

فواید استفاده از اسپلیت کانالی

  1. دو منظوره بودن ( سرمایش و گرمایش )
  2. از میان بردن سیستم چیلر و برج خنک کننده و لوله کشی های پر دردسر
  3. مکش و بازدم هوای تازه
  4. گرفتن رطوبن هوا و حذف الودگی ها و بیماری ها
  5. قابلیت به کارگیری حالت گرمایش با استفاده از کویل اب گرم
  6. انتصاب در مکان هایی با مساحت زیاد و….

ویژگی های مثبت داکت اسپلیت از دید کاربران

امکان انتصاب افقی در کمترین فصا، نگه داری ساده و آسان و تعمیرات آسان، حذف لوله کشی های به درد نخور در ساختمان، رساندن هوای گرم و سرد به طور یکنواخت، جدا بودن سیستم برای هر واحد آپارتمان و از بین بردن داکت های عمودی و کاهش فضای مشاع ساختمانی. این موارد ویژگی هایی هستند که سبب افزایش روز افزون خرید داکت اسپلیت توسط مردم و سازندگان واحد های آپارتمانی شده اند.

    3 دیدگاه در “ظرفیت داکت اسپلیت

    • شهریور ۷, ۱۴۰۲ at ۲:۵۱ ب٫ظ
      Permalink

      سلام ، ما تو کرج میخوایم داکت اسپلیت بخریم امکانش هست مشاوره حضوری بگیریم از شما ؟

      Reply
      • آبان ۴, ۱۴۰۲ at ۳:۲۸ ب٫ظ
        Permalink

        سلام بله از قسمت تماس با ما آدر س رو بردارید.

        Reply
      • آبان ۴, ۱۴۰۲ at ۳:۳۱ ب٫ظ
        Permalink

        سلام بله حتما

        Reply

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *