تهویه مطبوع و کرونا



۴.۶/۵ - (۱۳ امتیاز)

نقش تهویه مطبوع در مقابله با کرونا مسئله ای است که امروز می خواهیم با نظرات کارشناسان مجرب دماپا به آن بپردازیم و امیدواریم این مقاله برای شما مفید و موثر باشد.

ابتدا لازم است بدانیم ویروس چیست؟

در یک تعریف ساده ویروس یک عامل بیماری زای کوچک است که تنها در سلول های زنده تکثیر می گردد.ویروس در واقع قطعه ای از نوکلئیک اسید است که درون یک پوشش پروتئینی گیر افتاده است. تا مدت ها ویروس را به عنوان یک موجود زنده به شمار نمی آوردند. آنها فاقد تمام ویژگی های زیستی بجز فاز ژنتیک هستند.
رشد در دیروس معنا نداشته و فقط در سلول های زنده تکثیر می شوند.

تهویه مطبوع و با کرونا

روش های انتقال ویروس کدام اند؟

  • انتقال به روش مکانیکی : مانند انتقال سرماخوردگی به وسیله ی ترشحات حفره بینی
  • انتقال به وسیله موجودات زنده : مانند انتقال هاری توسط گوشت خواران
  • ماندگاری به مدت معین در سطوح مختلف و بعضا ذرات هوا به مدت معین و انتقال به سایر افراد
  • و بسیاری موارد خاص دیگر …

اصلا ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از جمله برحی از آنها می توان به ویروس سرماخوردگی ، سارس و .. اشاره نمود. این ویروس ها به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کنند که هفت نوع آن به انسان منتقل شده است.

این روز ها خیلی نام کرونا را می شنویم . منظور از کرونا ویروس در واقع نوع کویید ۱۹ از ویروس کرونا می باشد. کویید۱۹ در سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین کشف و با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

نکته ی بسیار مهم در مورد این ویروس سرعت بالای انتشار آن می باشد . به دلیل گستردگی ابعاد موضوع در این مقاله قصد داریم تنها به نقش تهویه مطبوع در شیوع و یا کنترل این ویروس جدید و مبهم ورود کنیم.

نقش تهویه مطبوع در مقابله با کرونا

تهویه مطبوع و کرونا : وقتی صحبت از تهویه مطبوع می شود در واقع منظور اجرای استاندارد سیستمی می باشد که هوای محیط بسته ای را متناسب با ایده آل ترین شرایط تنفسی و آسایش افراد حاضر تنظیم نماید. در نتیجه ی اجرای این سیستم علاوه بر تامین سرمایش و گرمایش در فصول مختلف باید شاخص های الودگی هوا و میزان هوای تازه نیز لحاظ گردد.

هوای تازه

مظور از هوای تازه در واقع ورود هوا از خارج از محیط بسته به مقدار مشخص جهت جایگزینی تدریجی با هوای موجود است. این امر حساس شادابی و طراوت برای ساکنین به ارمغان می آورد.

اما پرسش اینجاست که چگونه هوای بیرون از محیط را به داخل منتقل کنیم بدون اینکه کمترین آلودگی را به همراه داشته باشد. برای اینکاراز فیلتر در ورودی هوای تجهیزات تهویه مطبوع استفاده می گردد.

فیلتراسیون

آلودگی های موجود در هوا هنگام عبور از فیلتر دستگاه های تهویه مطبوع مانند داکت اسپلیت به دام می افتند. این آلودگی ها شامل باکتری های مضر ، گرد و غبار ،برخی ویروس ها و … می شوند.

متناسب به کاربری های مختلف نیاز به پاکسازی و فیلتراسیون هوا متفاوت می باشد. مثلا فیلتراسیون در یک محیط مسکونی نسبت به یک اتاق عمل بسیار متفاوت است. قطعا قدرت فیلتر کردن تجهیزات تهویه ی مراکز درمانی باید چند برابر باشد.این فیلتراسیون می تواند توسط انواع توری های آلومینیومی و پارچه ای ،فیلتر هپا ،لامپ های uv و … اتفاق بیفتد.

ویروس کرونا از کدام فیلتر ها عبور می کند ؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا ابعاد تخمینی ویروس را بدانیم. طبق گفته ی پژوهشگران این ویروس در خانواده ویروس ها دارای اندازه بزرگی معادل ۱۶۰ نانو متر می باشد. فیلتر های توری و معمولی اغلب دارای واحد سنجش دقیق جهت تشخیص حداکثر اندازه ذرات عبوری از خود نیستند. در فیلتر های هپا اما موضوع متفاوت بوده و از استاندارد بالاتری برخوردار می باشد. از این جهت در تجهیزات مراکز درمانی حساس ازین مدل فیلتر استفاده می شود. مثلا مدل اچ۱۴ فیبتر هپا ۹۹ درصد ذرات با ابعاد بزرگتر از ۳/. میکرون را فیلتر می کند.

آیا منع عبور ذرات خطر انتشار ویروس را به طور کامل دفع می کند؟ به نظر می رسد تازه در صورت فیلتر ویروس هایی نظیر کرونا ، قسمت مکش دستگاه احتمالت محل تجمع ویروس ها خواهاد بود.

فیلتر های uv اما ساز و کار متفاوتی دارند. بدین نحو که با اشعه فرابنفش اقدام به نابودی ویروس ها می کنند . اما با توجه به عوارض این مدل از فیلتر ها استفاده از ان ها ترجیحا فقط برای اتاق های عمل حساس توصیه می گردد.

آخرین پژوهش ها درباره ی رابطه ی تهویه مطبوع با انتشار ویروس کرونا

الف) مطابق با اخرین تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان و متخصصان سنگاپوری ویروس کرونا در خروجی دریچه ها و کانال های تهویه هوا شناسایی شده است که قاعدتا با پرتاب باد به محیط منتقل می شود.همچنین در این تحقیق هوا هنگام ورود به قسمت مکش عاری از ویروس بوده است. نتیجه گیری کلی در این تحقیق انتشار بیشتر ویروس توسط دستگاه هاز تهویه مطبوع می باشد.

ب) اما در آنسوی دنیا یعنی آمریکا در بخش سلامت دانشگاه هاروارد روشن بودن دستگاه تهویه مطبوع و یا باز بودن پنجره ها توصیه شده است که قطعا با دیدگاه قبلی متفاوت تفسیر می شود.

ج) در یکی دیگر از تحقیقات صورت گرفته توط سازمان بهداشت جهانی گفته شده که ویروس کرونا می تواند تا سه ساعت پیش از سقوط به زمین در میان ذرات هوا معلق بماند

د) در اغلب توصیه های عمومی میخوانیم ماندگاری این ویروس بر روی سطوح فلزی زیاد است . سطوح فلزی در تجهیزات تهویه مطبوع شامل مواردی نظیر کانال های گالوانیزه(نه فلکسیبل) ، دریچه ها ی مکش زیر دستگاه ، دریچه های خروجی باد که اغلب از جنس آهن یا آلومینیوم می باشند.

تهویه مطبوع و کرونا

راهکار های پیشنهادی برای دارندگان سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر گازی (که البته در اصل تهویه مطبوع نیست)، داکت اسپلیت ها ، فن کویل و … :

به دلیل اینکه هنوز تحقیقات در این زمینه کامل نشده است نتیجه گیری کلی و اتکا به یک تحقیق خاص منطقی به نظر نمی رسد.

اقدامات لازم جهت مقابله با کرونا برای تجهیزات داکت اسپلیت

با توجه به سایقه ی اجرایی تیم فنی آتی تهویه در اجرای پروژه های حساس تهویه مطبوع مانند کاربری های درمانی متعدد ، اگر در محیط خود از این تجهیزات استفاده می کنید موقتا می توانید موارد پیشنهادی زیر را تا تکمیل اطلاعات رعایت نمایید :

  • دستگاه را خاموش و فیوز آن را قطع کنید.
  • با پوشیدن ماسک ، دستکش ، سربند و موارد نظیر آن بدن خود را خوب بپوشانید.
  • فیلتر را با آب شسته تا گرد و خاک آن از بین برود.
  • سپس با دستمال و مایع شوینده معمولی مانند مایع دستشویی به مدت ۲ دقیقه به کف فراوان آغشته کنید.
  • سپس فیلتر را آب بکشید و آن را در محیط جهت خشک شدن قرار دهید.
  • قاب دستگاه و هرچیزی را که به آن دسترسی دارید ( مانند کنترلر دیواری یا بی سیم و … ) با احتیاط کامل با روش های رایج ضد عفونی سطوح ، ضد عفونی کنید.
  • در صورت داشتن تهویه کانالی تمامی دریچه هایی که می بینید ائم از دریچه های دهش ، مکش و بازدید را ضد عفونی کنید.
  • درصورتی که دسترسی به فیلتر ندارید دریچه ی مکش در تهویه ی کانالی را ضد عفونی کنید.
  • مراکز درمانی که تهویه ی استاندارد اجرا نموده اند برنامه ی تعمیر نگهداری و شستشوی فیلتر را در بازه های سریع تر دنبال کنند. و مراکزی که از تهویه استاندارد برخوردار نیستند حتما جریان هوای تازه را همزمان با حفظ تقریبی دمای محیط به وسیله ی باز گذاشتن پنجره ها و … در زمان های معین برقرار ساخته تا اولین فرصت سیستم را اصلاح کنید.
  • ضد عفونی کننده های گیاهی مانند بخار اکالیپتوس نیز می تواند به پاکیزگی بیشتر محیط هایی که تهویه استاندارد ندارند کمک کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *