تفاوت داکت اسپلیت و چیلر



۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

در تب و تاب انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع مناسب برای پروژه ساختمانی خود هستید. سیستم های مختلفی به شما پیشنهاد می شود. دو نمونه از این سیستم های تهویه مطبوع چیلر و داکت اسپلیت هستند. اما پرسش اینجاست که تفاوت داکت اسپلیت و چیلر در چیست؟ کدام یک مناسب کاربری شما هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا به تعریف اجمالی هرکدام از این سیستم ها پرداخت ، سپس دست به مقایسه زد.

کاربران گرامی می توانید برای خرید داکت اسپلیت با متخصصین دماپا در تماس باشید.

چیلر بهتر است یا کولر گازی

وقتی صحبت از سیستم تهویه مطبوع چیلر می شود منظورمان مجموعه ای از تجهیزات است. سیستم چیلر از دید مصرف کننده به دو بخش کلی تقسیم میشود. بخش خارجی که خارج از محیط ،فرضا در پشت بام قرار می گیرد. و بخش های داخلی که در داخل محیطی که نیاز به تهویه مطبوع دارند تعبیه می شود. کار اصلی قسمت خارجی چیلر خنک کردن اب است. اما خنک کردن آب چه فایده ای دارد؟

بررسی تفاوت های داکت اسپلیت و چیلر

درست حدس زدید . از این آب خنک برای خنک کردن محیط داخلی استفاده می شود. اما چگونه ممکن است؟

دستگاه هایی هستند که می توانند این خنکی را به وسیله فن محیط منتقل کنند . در واقع آب خنک شده توسط چیلر در رادیاتور دستگاه های داخلی در حال چرخش است و این دستگاها با قرار دادن قم در مجاورت این رادیاتور ها باد سرد تولید میکنند.
قسمت های داخلی در سیستم چیلر فن کویل نام دارند.

یونیت های داخلی و خارجی در سیستم چیلر انواع مختلف دارند. ماهیت همه ی این مدل ها یکسان است اما تفاوت هایی در روش عملکرد وجود دارد.
یونیت های خارجی در چیلر در انواع جذبی و تراکمی وجود دارند.هرکدام از این مدل ها می توانند با روش خنک کاری هوا خنک یا ٱب خنک عمل کنند.
یونیت های داخلی نیز در سیستم چیلر در انواع مختلف سقفی ، دیواری ، زمینی و … وجود دارند.

انتخاب فن کوئل

اینکه چه نوع فن کوئلی باید در محیط مد نظر نصب شود با توجه به میزان بار مورد نیاز برودتی در هر فضا با توجه به استاندارد های شرکت سازنده صورت می گیرد. پر کاربرد ترین فن کوئلی که در منازل نصب می شود از نوع سقفی توکار است که عبارتند از :

  • سه دستگاه فن کوئل ۳۰۰cfm برای اتاق ها
  • یک دستگاه فن کوئل ۴۰۰cfm برای آشپزخانه
  • دو دستگاه فن کوئل ۴۰۰cfm برای پذیرایی
  • یک دستگاه فن کوئل ۴۰۰cfm برای اتاق نشیمن

انتخاب فن کوئل

برای انتخاب مینی چیلر یک دستگاه مینی چیلر با ظرفیت ۵ تن تبرید ایده ال خواهد بود. در ضمن با توجه به فن کوئل هایی که در کل ساختمام هستند یک دستگاه مرکزی ۳۵ تنی انتخابی مناسب است.

مقایسه و تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت همان کولر گازی می باشد با این تفاوت که باد سرد بسیار بیشتری تولید می کند در حدی که می توان با کانال کشی این باد سرد را به نقاط مختلف واحد منتقل کرد. همچنین باد گرم در این سیستم به دو روش تولید و در کانال ها جریان پیدا می کند.یکی به وسیله ی کویل اب گرم و روش دیگر به صورت برقی.

مقایسه داکت اسپلیت و چیلر

برخی معایب سیستم چیلر نسبت به داکت اسپلیت عبارتند از :

۱- هزینه اولیه بیش از ۴۰ درصد از داکت اسپلیت با کیفیت مشابه
۲-هزینه نگهداری به مراتب بالاتر
۳-تعویض اتصالات مصرفی زیاد به دلیل آسیب پذیری در مقابل رسوب. در صورت هزینه برای اتصالات خیلی خوب هزینه اولیه زیر سازی تا ۶۰ درصد افزایش می یابد که باز هم قطعه تقریبا نسبت ب رسوب اسیب پذیری کمتری دارد
۴-کمبود قطعات یدکی
۵-کمبود نیروی تعمیر کار متخصص

۶-عدم وجود فرهنگ سیستم یکپارچه برای ساختمان ها که منجر به نصب کولر های گازی به صورت قارچ گونه از نمای برج ها گشته است.

کیفیت هوای گرم تولید شده در سیستم داکت اسپلیت و چیلر در فصل سرد سال یکسان می باشد . اما هوای سرد تولید شده توسط فن کویل مطبوع تر می باشد به دلیل دردسر های پیش امده برای مصرف کنندگان این سیستم برخی مصرف کنندگان از این هوای مطلوب محروم مانده اند.

یک مزیت اساسی سیستم چیلر و فن کویل نسبت به داکت اسپلیت کنترل دمای مجزای تمام بخش های محیط می باشد که این امکان با تعبیه ی دریچه های دمپر دار برای داکت اسپلیت تا حدودی فراهم شده است. اخیرا با توجه به بومی سازی داکت اسپلیت این سیستم با قیمت های بسیار مناسب تری نسبت به سیستم چیلر و فن کویل که از مدت ها قبل بومی سازی شده بود در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار دارد.

سایر تفاوت های چیلر و اسپلیت کانالی

مبرد هایی که در انواع داکت اسپلیت هستند از نوع، R410A، R22 و R507A می باشد. از ویژگی های این مبرد ها می توان به فشار کاری بالا اشاره کرد که آن ها را به گزینه ای هوشمندانه برای مناطق گرمسیر بدل نمی کند در مقابل چیلر و مینی چیلر ها می توانند از مبرد های کم فشار R124a استفاده کنند این ویژگی سبب می شود دستگاه بدون نیاز به توقف به راحتی در گرم ترین شرایط جوی کار کند

سایر تفاوت های چیلر و اسپلیت کانالی

از دیگر تفاوت های مهمی که در انتخاب این دو سیستم بسیار تاثیر گذار اس این است که در صورت بزرگ بودن مساحت محیط باید از چند یونیت داخلی و خارجی ( هر یونیت داخلی یک یونیت خارجی ) داکت اسپلیت استفاده کنید یونیت های خارجی این سیستم ها باید در فاصله ای خاص از یکدیگر نصب شوند که این خود محدودیت هایی را به همراه خواهد داشت اما با یک سیستم مرکزی چیلر به راحتی می توانید با یونیت های متعدد فضا را هوا رسانی و خنک کنید.

یکی دیگر از مسائلی که مطرح است مصرف برق این دو سیستم است. به طور کلی می توان گفت که مصرف برق داکت اسپلیت ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر از چیلر است اما داکت اسپلیت از سویی قدرت بیشتری برای خنک سازی محیط دارد. اگرچه مصرف برق این دو زمانی که چیلر  دائما در حالت ظرفیت کامل کار کند برابر خواهد بود. چیلر های دو کمپرسوره نیز ۱۰ الی ۲۰ درصد بیشتر مصرف برق دارند.

 

    3 دیدگاه در “تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

    • آبان ۲۳, ۱۳۹۸ at ۳:۵۰ ب٫ظ
      Permalink

      سلام
      تبریک می گم
      تو این زمینه بهترین هستین

      سایتتون هم زیباست

      Reply
    • دی ۲, ۱۳۹۸ at ۱:۱۱ ب٫ظ
      Permalink

      ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

      Reply
    • بهمن ۲۴, ۱۴۰۰ at ۱۱:۲۳ ق٫ظ
      Permalink

      ممنون بابت توضیحات خوب و مفید تون .
      مقاله ای ک در اختیار گزاشتید کاملا جامع و کامل بود.

      Reply

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *