مولتی اسپلیت



Rate this post

شاید تا به حال در هنگام خرید یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی برای یک محیط خاص کلمه مولتی اسپلیت را شنیده باشید و با خود فکر کرده باشید که این سیستم چیست و چگونه کار می کند آیا این سیستم گزینه خوبی برای محیط مد نظر هست یا خیر ؟ چه تفاوت هایی با دیگر سیستم های رایج بازار دارند ؟ در ادامه این مقاله دماپا قرار است به بررسی سیستم های مولتی اسپلیت بپردازیم و نحوه کار کردنشان را توضیح دهیم.

سیستم مولتی اسپلیت چیست ؟

کلمه مولتی در انگلیسی یعنی چندگانه و در اینجا نیز منظور سیستمی اسپلیتی است که چند پانل دارد. این سیستم ها در واقع اصول کاری مشابه کولر های گازی دارند و عمده ترین تفاوتی که بین آن ها دیده می شود این است که چندین اوپراتور داخلی به یک یونیت خارجی وصل می شوند اما در اسپلیت های معمولی یک یونیت داخلی به یک خارجی وصل می شود. پس می توان با توجه به همین تعریف گفت که این سیستم ها برای محیط های تجاری کوچک و متوسط و محیط های اداری و یا سالن های خدماتی اینگونه طراحی شده اند.

در عکس زیر می توانید مشاهده کنید که شماتیک کلی این سیستم چگونه است.

سیستم مولتی اسپلیت چیست ؟

مزیت های سیستم های مولتی اسپلیت

یکی از اصلی ترین مزیت هایی که این سیستم ها دارند این است که یک گزینه ایده آل برای مکان هایی هستند که بخش بندی نشده اند و به اصطلاح بخش بندی دمایی ندارند برای مثال یک سوله بزرگ یا مثلا یک اداره که پارتیشن بندی شده است می توان برای هر پارتیشن آن یک یونیت  داخلی نصب کرد و به طور کلی در محیط به یک دمای یکسان دست پیدا کرد.

دومین مزیتی که می توان به این سیستم ها نسبت دارد نداشتن داکت است یعنی دیگر نیاز نیست مانند داکت اسپلیت ها کانال کشی کنید و یا حتما آن ها را در محیط هایی که سقف کاذب دارند نصب کنید.

معایب مولتی اسپلیت

بزرگترین ایرادی که به این سیستم ها وارد است این است که به صورت مجزا نمی توان دما را برای هر یونیت داخلی تعریف کرد و همه یونیت ها با یک دمای یکاسان کار می کنند.این مسئله به خصوص در محیطهای اداری مشکل زا می شود چرا که شاید یک کارمند دمای ۲۱ درجه را بپسندند و بازده بیشتری داشته باشد و یکی دیگر در دمای ۱۸ درجه این حس را داشته باشد و این سبب یک اختلاف نظر برای تنظیم کردن درست دما شود. در ضمن نمی  توانید یک یونیت را به تنهایی روشن و یا خاموش کنید و در صورت انجام هر کدام تمامی سیستم روشن و یا خاموش می شود.

از آن جا که دمای هوای خروجی برای هر یونیت یکسان است این سیستم ها برای مکان هایی که سالن ها و اتاق هایش دمای مختلفی دارند مفید و کاربردی نیستند و این مسئله می تواند هدر رفت انرژی و یا اصلا بازده بسیار کم را برای شما داشته باشد. ایراد بزرگ دیگری که به این سیستم ها وارد است هزینه برق بالا و عموما بازده کم است چرا که بسیار می شود که یونیت ها در حال کار هستند و شما تنها به تهویه شدن یک یا دو بخش نیاز دارید و دیگر بخش ها بیهوده در حال تهویه شدند این یعنی اتلاف انرژی و هزینه بیهوده.

تفاوت مولتی اسپلیت و کولر گازی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این سیستم ها از نظر کارکرد زیاد تفاوتی با هم ندارند و اصلی ترین فرقی که دیده می شود این  است که کولر گازی ها به صورت یک به یک وصل می شوند یعنی یک یونیت خارجی به یک داخلی اما در مولتی اسپلیت ها یک یونیت خارجی چندین یونیت داخلی را تغذیه می کند. کولر های گازی برای خانه ها و واحد های کوچک تر مناسب هستند. از آن جا که تنها یک یونیت داخلی وجود دارد تنظیم دما بهتر است و شما استقلال بیشتری برای انجام اینکار دارید. در ضمن هزینه برق و مصرف انرژی کمتر  خواهد بود و اتلاف انرزی نیز کمتر می شود. هر دو مدل این سیستم ها هم در نمونه های معمولی و هم اینورتر تولید می شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *