تفاوت EER و SEER چیست



۵/۵ - (۱ امتیاز)

پیش از اینکه اقدام به خرید سیستم سرمایشی و یا گرمایشی کنید یکی از فاکتور هایی که به ان توجه می کنید میزان مصرف برق  ان و است و معمولا کم مصرف بودن دستگاه است که سبب تصمیم شما بر خرید آن می شود. EER و SEER که مخفف کلمه های انگلیسی از ضریب بازده انرژی در سیستم سرمایشی هستند نشان دهنده کم مصرف بودن دستگاه و یا به طور دقیق تر میزان انرژی مصرفی در دستگاه هستند. در این مقاله قصد تعریف هر کدام و بررسی تفاوت های EER و SEER را داریم

دقت کنید که مصرف برق در سیستم های تهویه مطبوع ( که بیشترشان سیکل تبرید را پیروی می کنند ) از راه کار کردن کمپرسور و فن های دستگاه بوده و در این حالت کمپرسور است که بیشترین سهم را در مصرف دارد و تاثیر بیشتری را در هزینه های شما بابت هزینه خواهد داشت. برچسب انرژی را روی این دستگاه ها برای نشان دادن میزان مصرف می زنند و یکی از اطلاعاتی که روی آن نشان داده می شود EER است.

ضریب EER چیست

EER مخفف کلمه Energe Efficiency Ratio می‌باشد این عبارت به معنای ضریب بهره وری انرژی بوده و نشان دهنده میزان سرمای تولیدی توسط دستگاه به نسبت برقی است که استفاده می کند و هرچه مقدار آن بیشتر باشد دستگاه انرژی کمتری را صرف کرده و در نتیجه بازده بالاتری را دارد.

ضریب EER چیست

فرمول EER و SEER

EER یک سیستم خنک کننده که ظرفیت ۱۰۰ تن و معادل ۴۰۰ کیلووات سرمایش را دارد و تقریبا ۲۰۰ کیلووات کلیت مصرف برق آن است به صورت زیر EER آن حساب می شود.

EER=400/200 = 2

تفاوت های ضرایب EER و SEER چیست

دقت کنید که شرایط محاسبه ضریب گفته شده در وضعیت استاندارد است و دمای محیط ۳۵ درجه و رطوبت نیز ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است. تفاوت هایی که بین این دو فاکتور وجود دارد را با یک مثال توضیح میدهیم :

یک کولر گازی در دمای ۳۵ درجه و رطوبت ۵۰ درصد روشن شده و برق مصرف می کند ضریب مربوطه به این حالت EER است اما SEER که نشان دهنده ضریب بازده فصلی است دمای های مختلف را هم در نظر می گیرد. اگر بخواهیم این مسئله را ساده تر عنوان کنیم باید بگوییم که SEER بیان کننده EER در دمای های گوناگون است. برای محاسبه این فاکتور بازه دمایی ۱۸ تا ۴۰ درجه را در نظر می گیرند. EER که ضریب راندمان در حالت فول بار است در خرید سیستم هایی که برای محیط های گرم و با دمای بالا انتخاب می شوند و باید از ماکسیموم توان در دمای بیش از ۳۵ درجه استفاده کنند نزدیک تر به واقعیت است. بر عکس در محیط هایی که دمای کمتری دارند ضریب SEER معتبر تر است.

در مسئله در کولرگازی ها و داکت اسپلیت هایی که اینورتر دارند بیشتر مد نظر است دلیل آن هم این است که در صورت کار کردن سیستم با حد اکثر توان تفاوتی بین آن ها و سیستم  های غیر اینورتر وجود ندارد.

مزیت های ضریب EER بالا

  • مصرف کمتر برق ( طول عمر بیشتر دستگاه )
  • کاهش هزینه انرژی
  • جلوگیری از تخریب محیط زیست ( گاز مبرد با کیفیت )
  • نشتی کمتر در این سیستم ها

ضرایب انرژی هر کدام رده بندی دارند که گریدهای A++، A+، B و… از جمله آن ها می باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *