مضرات کولر برای سلامتی



۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

بدون شک یکی از برترین تکنولوژی های ساخته شده توسط ما انسان ها انواع سیستم های سرمایشی بوده است که راحتی و اسایش بیشتری را در فصل گرما به ما هدیه می دهند مخصوصا ما که در کشوری گرمسیر زندگی می کنیم و گرمای قصل تابستان گاها بسیار طاقت فرسا می شود. اما استفاده از کولر های بادی و گازی ( خصوصا وقتی بیش از اندازه باشد ) بدون عوارض نیست. در ادامه این مقاله از دماپا قصد بررسی اصلی ترین مضرات کولر برای سلامتی انسان را داریم  و راه حل هایی که برای جلوگیری و یا حل آن ها باید انجام دهید را عنوان خواهیم کرد.

انواع مضرات کولر بر سلامتی انسان

افرادی که در گرمای تابستان برای از بین بردن عرق و گرمای بدنشان باد کولر را ترجیح میدهند بدانند که این امر موجب به خطر افتادن سلامت بدنشان می باشد. شاید در ابتدا خنک شدن در برابر باد کولر لذت بخش به نظر برسد ولیکن پس از سپری شدن نیم ساعت باعث شروع لرز ، درد استخوان ، گلو و سردرد میشود که این عوارض تا ساعت های متوالی ادامه خواهد داشت.

انواع مضرات کولر بر سلامتی انسان 

استفاده از کولر برای افرادی که اسم و الرژی دارند مناسب نیست به جهت این که ریزگردها از طریق فیلتر دستگاه های تهویه وارد محیط بسته میشود و همچنین باعث خشک شدن رطوبت داخلی محیط می شود به همین دلیل برای این گونه افراد ملال آور است.

سندرم ساختمان بیمار

در بسیاری از محیط های کارمندی به جهت این که قبل از استفاده دستگاه های تهویه هوا فیلتر های تهویه را کنترل نمیکنند باعث بروز بسیاری از آلودگی ها ، مشکلات تنفسی و عفونت ها میشود به همین جهت کارمندان هنگامی که از محل کار خود خارج میشوند احساس خستگی مفرط و سردرد و ضعف عمومی میکنند و در مجاورت هوای آزاد این معضلات از بین میرود . دستگاه تهویه هوا علت اصلی این سندروم شناخته شده است.

سندرم ساختمان بیمار

دکتر حمید عمادی متخصص بیماری های عفونی در رابطه با یک نوع باکتری در کولر گفته است : یک نوع باکتری که به سرما علاقه وافری دارد به نام لژیونلا در آب کولر و سیستم تهویه مطبوع هتل ها ، بیمارستان ها و مراکز تجاری به فراوانی یافت میشود. این باکتری باعث بروز بیماری از جمله : عفونت ریه ، تب ، سرفه ، اسهال ، کاهش سطح هوشیاری از طریق استنشاق هوای محیط می شود و بیماران تنها از طریق آزمایش سرولوژی خون برای یافتن آنتی ژن این باکتری و با مصرف آنتی بیوتیک درمان خواهند شد و میتوان با تعویض دائمی اب کولر از بروز این بیماری جلوگیری به عمل آورد.

سایر مضرات کولر برای سلامتی

مشکلات تنفسی

بیماری های تنفسی از جمله ذات الریه عفونی به این سبب است که برخی باکتری ها و قارچ ها در مجرا های سیستم کولر باقی میماند و زمانی که هوای سرد از داخل سیستم کولر به محیط وارد می شود این میکروارگانیزم ها را وارد هوای محیط می کند از جمله این باکتری به نام لژیونلا پنوموفیلا نام دارد . به همین دلیل است که هرساله به هنگام تابستان و قبل از زمان استفاده از کولر پوشال های کولر را عوض میکنند تا از بروز چنین مشکلات تنفسی از جانب کولر پیشگیری شود و همچنین کولر هایی که در محیط خانه استفاده میشود فقط هوای قدیمی داخل آن را به گردش در می آورد و هوای تازه وارد خانه نمی شود بنابراین اگر محیط داخل کولر مملو از گردوغبار ، پوسته بدن حیوانات ، ویروس ها و باکتری ها باشد افراد مستعد این بیماری ها بیشتر مبتلا خواهند شد.

سایر مضرات کولر برای سلامتی

مشکلات پوستی

هوای سرد باعث بروز مشکلاتی روی پوست بدن ، از جمله خشکی و زبر شدن پوست ، خشکی چشم و شکنندگی موها میشود . کولر ها با تولید هوای سرد و خشک باعث بروز این نوع بیماری ها میشود.

میگرن

از شایع ترین مضرات کولر برای سلامتی ، سردرد شدید یا میگرن است چرا که افراد با از دست دادن آب بدن دچار خشکی و در نتیجه سردرد شدید و میگرن میشوند.

سردرد کولر

نقش کولر در گرفتگی عضله

سرمای متوالی باعث گرفتگی عضلات می شود از این جهت که ماهیچه ها تاب تحمل سرمای مداوم و غیر طبیعی را ندارند . به همین دلیل بسیاری از افراد هنگامی که ساعت های زیادی در معرض باد کولر قرار میگیرند به گرفتگی عضلات دچار میشوند.

نقش کولر در گرفتگی عضله

بیماری های ویروسی ناشی از باد کولر

بسیاری از افراد تمایل دارند در طول تابستان به طور شبانه روزی از کولر استفاده کنند این امر باعث میشود تا تمایلی به باز کردن پنجره خانه نداشته باشند و چون کولر فقط هوای داخل خانه را به گردش درمی اورد وجود ویروسی در هوا باعث به وجود اوردن سرماخوردگی به کرات میشود . از طرفی در هوای بارانی و هنگامی که شاخص آلودگی هوا بیشتر می شود مقدار بیشتری ویروس به نسبت باز بودن پنجره وارد خانه می شود.

دیگر عوارض کولر های آبی و گازی

در کل باد کولر سبب خشک شدن و از دست رفتن مقدار زیادی اب روی پوست و بدن انسان خواهد شد خشکی چشم ها نیز یکی دیگر از عوارضی است که به این سیستم ها نسبت می دهند. از عوارضی که کمتر دیده شده است پدیده استرس زدگی است وقتی که از محیطی با سیستم سرمایش به یک محیط گرم می روید هورمون استرس به شدت زیاد خواهد شد این به خاطر کاهش تحمل گرما در بدنتان است.

دیگر عوارض کولر های آبی و گازی

دقت کنید که تمام عوارض نام برده در صورتی به وقوع خواهند پیوست که شما دائم کولر را روشن نگاه دارید و بیش از حد در معرض باد ان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشید برای همین توصیه دماپا به شما عزیزان استفاده از کولر به صورت متعادل با دمای متعادل است مثلا سعی کنید در ساعت اوج گرما از کولر استفاده کنید و در باقی ساعات روز وقتی که دما قابل تحمل تر است از ان کمک نگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *