ابعاد داکت اسپلیت (یونیت داخلی و خارجی)



۵/۵ - (۳ امتیاز)

ابعاد داکت اسپلیت یکی از عوامل بسیار مهم در کارایی و عملکرد صحیح یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی است. انتخاب اندازه مناسب برای هر یک از اجزای داکت اسپلیت، از جمله یونیت داخلی، یونیت خارجی، کانال‌ها و دریچه‌ها، تأثیر مستقیمی بر توزیع یکنواخت هوا، میزان سر و صدا، مصرف انرژی و طول عمر دستگاه دارد.

ابعاد یونیت داخلی داکت اسپلیت

امروزه تعداد خیلی زیادی از شرکت های داکت اسپلیت در بازار ایران در حاال فعالیت هستند. و بسته به اینکه شما قصد خرید کدام برند و ظرفیت دستگاه دارید ابعاد آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال ابعاد داکت اسپلیت ۳۶۰۰۰ ال اجی با ابعاد داکت اسپلیت ۳۶۰۰۰ بوش متفاوت است و باید قبل از خرید محل نصب یونیت داخلی و خارجی را حتما اندازه گیری بکنید. یا اگر سقف خانه شما در حال ساخت است و دستگاه خود را خریده اید. باید به معمار داخلی خود ابعاد داکت اسپلیتی را که خریده اید را اطلاع دهید تا نسبت به آن محل یونیت داخلی را طراحی کند.

نکته: سازندگان باید دقت داشته باشند محل نصب یونیت داخلی را به گونه‌ای طراحی کنند که انواع مختلف داکت اسپلیت ها در آن جا شود و نیاز به تخریب در آینده نباشد.

معمولا اتفاع یونیت های داخلی حدود ۳۰ تا ۳۵ می‌باشد و به طور کلی برای نصب مشکل ساز نمی‌شود. اما طول و عرض دستگاه ها متفاوت است و باید در هنگام انتخاب بسیار دقت بکنید. بیشتر هواسازها (یونیت داخلی) در راهروها تعبیه می‌شوند. عرض راهروها معمولا کمه و سازنده باید دقت لازم رو در ساخت محل نصب هواساز داشته باشد.

اندازه گیری یونیت داخلی

طول و عرض

طول و عرض یونیت داخلی داکت اسپلیت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و همیشه یکسان نمی‌باشد.

  • ظرفیت دستگاه: هرچه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، عموماً ابعاد یونیت داخلی بزرگتر خواهد بود.
  • برند و مدل: برندهای مختلف و مدل‌های متفاوت یک برند، ممکن است ابعاد متفاوتی برای یونیت داخلی داشته باشند.
  • نوع کمپرسور: نوع کمپرسور نیز می‌تواند بر ابعاد یونیت داخلی تاثیرگذار باشد.
  • امکانات اضافی: وجود امکانات اضافی مانند فیلترهای هوا، سیستم‌های تصفیه هوا و… ممکن است ابعاد را کمی تغییر دهد.
  • سیستم اینورتر: اگر محصول یک شرکت را در ظرفیت یکسان، مثلا ۳۶۰۰۰ در نظر بگیریم. اینورتر بودن یا نبودن آن نیز ممکن است در ابعاد آن تاثیر بگذارد.

نکته ۲: برای خانه های بالای ۱۳۵ متر به دلیل اینکه باید از ظرفیت های بالاتر از ۳۶۰۰۰ استفاده کرد ممکن است نتوانید از هر برندی استفاده کنید. (یعنی همه برندهای داکت اسپلیت در فضای تعبیه شده شما جا نمی‌شوند)


محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت را در اینجا ببینید »


اندازه گیری اسپلیت دیواری

چگونه ابعاد داکت اسپلیت را پیدا کنیم؟

کاتالوگ دستگاه: یکی از بهترین راه ها برای یافتن ابعاد دقیق، این است که کاتالوگ دستگاه را مطالعه کنیم.

مشاوره با فروشنده: فروشندگان تجهیزات تهویه مطبوع، می‌توانند با توجه به نیاز شما، مدل‌های مختلفی را پیشنهاد دهند و ابعاد دقیق هر مدل را در اختیار شما قرار دهند.

بازدید از محل نصب: قبل از خرید، بهتر است از محل نصب بازدید شود تا با توجه به فضای موجود، ابعاد مناسب انتخاب شود.

بهتر است در هنگام نصب دقت کنیم که فضای کافی برای سرویس کار در آینده وجود داشته باشد که برای تعمیر و سرویس دستگاه دچار مشکل نشویم.

ابعاد کلی

در ادامه ابعاد یونیت داخلی تعدادی از داکت اسپلیت های موجود را بر حسب میلیمتر نوشته ایم.

ظرفیت ۳۶۰۰۰ :

  • اینورتر میتسوبیشی: ۱۴۰۰×۷۳۲×۲۵۰
  • اینورتر ال جی: ۱۲۵۰×۲۷۰×۷۰۰
  • جی پلاس: ۸۶۵×۳۰۰×۱۲۰۰
  • هایسنس اینورتر: ۱۳۰۰×۲۶۶×۸۰۰
  • ایران رادیاتور: ۱۱۵۵x270x755
  • گرین اینورتر: ۸۹۰x785x290
  • اینورتر سامسونگ:۱۲۰۰x250x700

با برسی کردن این ابعاد سایز حدودی یونیت داخلی را می‌توانید محاسبه کنید و در هنگام طراحی داخلی و ساخت از ابعاد درست استفاده کنید.

ابعاد دریچه داکت اسپلیت

ابعاد دریچه داکت اسپلیت

ابعاد دریچه داکت اسپلیت به طور مستقیم بر عملکرد سیستم تهویه و در نتیجه مصرف انرژی تأثیرگذار است. انتخاب نادرست ابعاد دریچه می‌تواند به افزایش مصرف انرژی و کاهش کارایی سیستم منجر شود.

کوچک بودن: اگر ابعاد دریچه کوچک‌تر از حد نیاز باشد، باعث افزایش سرعت جریان هوا و ایجاد افت فشار در سیستم می‌شود. این امر منجر به افزایش مصرف انرژی کمپرسور می‌شود تا بتواند هوای بیشتری را جابجا کند. همچنین، جریان هوای سریع‌تر می‌تواند باعث ایجاد صدا و گرد و غبار بیشتر شود.

بزرگی بیش از حد: از سوی دیگر، اگر ابعاد دریچه بزرگ‌تر از حد نیاز باشد، باعث کاهش سرعت جریان هوا و در نتیجه کاهش کارایی سیستم می‌شود. هوای کمتری به فضا منتقل می‌شود و برای رسیدن به دمای مطلوب، سیستم مجبور است مدت زمان بیشتری کار کند. این امر نیز به افزایش مصرف انرژی منجر می‌شود.

دماپا

شرکت دماپا با بیش از دو دهه تجربه در واردات و فروش مستقیم محصولات تهویه مطبوع مانند پکیج، شوفاژ، رادیات، کولرگازی، چیلر و … می‌باشد. تمامی برندهای موجود در کشور مثل داکت اسپلیت لوگرانو، بوش، ال جی و … در وب‌سایت ما موجود می‌باشند. امکان خرید در تهران و تمامی شهرستان های کشور به صورت مستقیم وبدون واسطه برای مشتریان عزیز فراهم شده است. در صورت خرابی یا نشتی آب داکت اسپلیت نیز می‌توانید با کارشناسان تعمیرات ما تماس بگیرید.

    مشاوره رایگان


    سوالات متداول

    • keyboard_arrow_downامکان درخواست کارشناس برای اندازه گیری از دماپا است؟
      بله شما با تماس با تیم پشتیبانی دماپا می‌توانید از خدمات حضوری و یا آنلاین ما استفاده کنید.
    • keyboard_arrow_downداکت اسپلیت از برق چند فاز استفاده می‌کند؟
      معمولا داکت اسپلیت های تا ظرفیت 36000 از تک فاز و بالاتر از 36000 از برق سه فاز استفاده می‌کنند.
    • keyboard_arrow_downامکان خرید قسطی از دماپا وجود دارد؟
      بله برای سهولت در خرید مشتریان عزیز امکان خرید قسطی به صورت چکی برای شما به وجود آمده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *