کویل آب گرم داکت اسپلیت



۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)

کویل آب گرم داکت اسپلیت نوعی رادیاتور (مبدل حرارتی) است که آب گرم در آن جریان دارد. با قرار دادن این تجهیز در مسیر عبور باد دستگاه های تهویه مطبوع مثل هواساز ، داکت اسپلیت و … هوای گرم در محیط پخش می شود و با سرعت بالایی گرمایش را تامین می کند. آب گرم مورد نیاز را می توان با روش های گوناگون مانند پکیج ، موتور خانه و … تامین نمود.

نصب کویل آب گرم داکت اسپلیت

مزیت مهم استفاده از داکت اسپلیت در ایران استفاده از گرمایش تقریبا رایگان آن با استفاده از کویل آب گرم است. در کشور های خارجی با دمای معتدل در فصل سرما سیکل تبرید برعکس شده و گرمایش از طریق کمپرسور تامین می گردد. درواقع انرژی الکتریکی استفاده می گردد.

در کشور ایران  به دلیل ارزانی سوخت گاز می توان ابتدا آب را با پیکج یا موتوخانه گرم نمود و سپس با چرخاندن آن در کویل آبگرمی که در مسیر عبور هواست دمای محیط را افزایش داد.

برای نصب کویل در مسیر هوای داکت اسپلیت باید چند نکته را رعایت نمود:

-محاسبات حرارتی دقیق انجام شود.

-دبی هوای خروجی از دستگاه در انتخاب نوع کویل لحاظ شود.

-ظرفیت تامین کننده گرمایش مثل پکیج با کویل متناسب باشد.

-از شیر هواگیری در نصب استفاده شود.

-در مسیر ورود و خروج کویل شیر با کیفیت نصب شود.

-نصب آن به نحوی انجام شود که قابلیت تعویض یا سرویس آسان داشته باشد.

-در صورت نصب در پشت دستگاه حتما از فیلتر استفاده شود.

و ….

قیمت کویل آبگرم داکت اسپلیت

قطعا قیمت هر تجهیزی با توجه به مدل ، ظرفیت و کیفیت آن متفاوت است. به طور کلی اما قیمت کویل نسبت به دستگاه اسپلیت کانالی عدد بسیار ناچیزیست. این عدد حدود بین ۵ الی ۱۰ درصد قیمت دستگاه را تشکیل می دهد. بنابراین اسفتاده از کویل آب گرم حتی در مواردی که شما فقط نیاز سرمایشی نیز دارید توصیه می شود چرا که هزینه بسیار کمی داشته و ممکن است در روز مبادا به کارتان بیاید. برای استعلام و مشاهده قیمت انواع کویل آب گرم مخصوص برند های مختلف نظیر الجی ، مدیا ، سامسونگ ، صباتک ، دایکین ، گرین ، میتسوبیشی ، هایسنس ، ایران رادیاتور به بخش لوازم جانبی فروشگاه دماپا مراجعه فرمایید.

طراحی و ساخت کویل

برای ساخت مبدل کویل آب گرم به ویژه کویل داکت اسپلیت باید پارامتر های مختلفی را رعایت نمود. برخی از آنها عبارتند از :

ابعاد و جنس بدنه کویل : معمولا جنس استراکچر کویل آب گرم از نوع گالوانیزه با ضخامت های گوناگون می باشد. ضخامت ورق نه باید انقدر نازک باشد که لرزش ایجاد کند و نه انقدر ضخیم که وزن زیادی ایجاد کند. همچنین ابعاد استراکچر باید متناسب با دهانه کانال و خروجی داکت باشد.

تراکم فین (fpi): فین ها کار افزایش راندمان حرارتی را انجام می دهند. بنابراین هرچقدر تراکم فین ها (بخوانید تعداد فین ها) بیشتر باشد راندمان بالاتری داریم. اما باید بدانیم تراکم بیش از حد مانع عبور هوا می شود. معمولا کویل های موجود در ایران تراکمی بین ۱۲ الی ۱۴ فین در هر اینچ دارند.

ابعاد فین خورده: ابعاد قسمتی از لوله ها که فین خورده باشد در محاسبه ظرفیت کویل به کار می رود و نه ابعاد استراکچر ، لذا از اهمیت بسزایی در انتخاب دارد.

تعداد ردیف لوله ها : حتما شنیده اید که می گویند این کویل دو ردیفه  یا سه ردیفه است. ردیف لوله ها علاوه بر ظرفیت بر ضخامت کویل تاثیر گذار است. در واع بیانگر این است که هوا از یک ، دو یا سه ردیف لوله عبور می کند؟ با این اوصاف هرچه ردیف لوله بیشتر باشد افت جریان باد بیشتری خواهیم داشت.

تعداد لوله در هر ردیف : با توجه به محاسبات در هر ردیف تعدادی لوله قرار می گیرد. تعداد لوله ها در هردیف علاوه بر ظرفیت حرارتی بر ارتفاع کویل نیز تاثیر گذار است.

جنس وقطر لوله : اینکه از چه قطر لوله و با چه جنسی در ساخت مبدل حرارتی استفاده کنیم بسیار مهم است. لوله های می توانند از جنس فولاد ، مس و آلومینیوم باشند.

قطر لوله ها نیز از سایز۸/۳ الی ۱ اینچ متغیر است. خروجی رفت برگشت نیز بین ۴/۳ و یک اینچ متغیر می باشد.

ضخامت و جنس فین : جنس فین ها به عنوان عامل اصلی انتقال حرارت از اهمیت بالایی برخودار هستند. معمولا در ساخت کویل آب گرم در ایران از ضخامت ۰۳۵ و جنس آلومینیوم استفاده می شود.

سرویس و نگهداری کویل آب گرم

به دلیل گردش آب در این تجهیز رسوب گرفتگی و هواگرفتگی رایج ترین مشکل است. برای پیشگیری از این مشکل نصب شیر هواگیری و صافی مطمئن بسیار مهم است. اما در هر صورت شستشوی سیکل به صورت دوره ای هرچند سال یکبار ضروریست. گاهی نیز ممکن است به دلیل برخی مشکلات نظیر بالا بودن مبدل نسبت به تامین کننده گرمایش ، حتی باوجود شیر هواگیری اتوماتیک پکیج ، باز هم هوا در کویل جمع شود. روش صحیح هواگیری توسط تکنسین های مجاز صورت می گیرد. شما می توانید برای آشنایی با انوع خدمات داکت اسپلیت با فروشگاه دماپا در تماس باشد.


سوال و جواب ها

۱.قیمت کویل آبگرم داکت اسپلیت چقدر است؟

بسته به مدل و ظرفیت دستگاه این قیمت از ۲ میلیون الی ۷ میلیون تومان متغیر است. به علاوه کیفیت آن نیز در قیمت موثر است.

۲.کویل آب گرم چیست؟

نوعی رادیاتور است که در مسیر عبور هوا قرار می گیرد. چرخش آب گرم در آن دمای هوای عبوری نیز افزایش یافته در نتیجه محیط گرم می شود.

۳.کویل دو ردیفه بهتر است یا سه ردیفه ؟

قطعا تعداد ردیف بیشتر با مساحت برابر به معنی افزایش ظرفیت است. با افزایش ردیف همچنین افت استاتیکی بیشتری خواهیم داشت. پس کویل سه ردیفه برای دستگاه های دارای استاتیک بالا توصیه می شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *