مزایا و معایب سیستم‌های گرمایش از کف چیست؟



۵/۵ - (۲ امتیاز)

بسیاری از افراد پیش از دریافت یک خدمت و یا خرید یک محصول به مزایا و معایب آن می‌اندیشند. ممکن است شما هم از جمله این افراد باشید و بخواهید مزایا و معایب گرمایش از کف را بررسی کرده و بدانید که این سیستم گرمایشی مناسب‌تر است یا دیگر راهکارها و تجهیزات موجود؟. همان‌طور که می‌دانید سیستم‌های گرمایش از کف یکی از جدیدترین سیستم‌های حرارت مرکزی محسوب می‌شود. و می‌توان آن‌ها را بهترین روش حرارت مرکزی با آب گرم، جریان الکتریسیته و یا هوای گرم به شمار آورد. در این مقاله مزایا و معایب سیستم‌ های گرمایش از کف را مرور و بررسی خواهیم کرد تا شما بتوانید تصمیم مناسب‌تری اتخاذ کنید. پس اگر در این زمینه با دغدغه‌ای روبرو شده و یا پرسشی دارید با دماپا همراه باشید.

مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف

مزایا و معایب سیستم‌ گرمایش از کف

  • ایجاد گرمای یکنواخت
  • بهترین گزینه برای گرم کردن کف بدون هدر رفت انرژی
  • راحتی و آسایش بالا
  • گرم کردن تجهیزات ساختمان
  • قیمت مقرون به صرفه
  • امکان تنظیم گرمایش برای هر اتاق
  • صرفه جویی در انرژی
  • بدون صدا و لرزش
  • دوام و طول عمر بسیار بالا

بررسی مزایا

سیستم گرمایش از کف مانند دیگر تجهیزات مزایا و معایبی دارد. یکی از مهمترین مزایای این سیستم‌ها این است که در تمامی محیط‌ها گرمای یکنواختی را به وجود خواهند آورد. این خاصیت درست برعکس تجهیزاتی از قبیل بخاری، شومینه و یا شوفاژ است که تنها در نزدیکی آن‌ها احساس گرما خواهید داشت.
در سیستم‌هایی از قبیل بخاری، شوفاژ و یا شومینه درصد بسیار بالایی از حرارت به سمت بالا حرکت خواهد کرد و دمای هوای پایین به ویژه کف ساختمان کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از مزایای سیستم گرمایش از کف، راحتی و آسایش فراوان هنگام راه رفتن کف ساختمان است.

این سیستم‌ها وسایل و تجهیزات شما را نیز گرم خواهند نمود. استفاده از این تجهیزات برای ساختمان‌های با سقف بلند و پنجره‌های بزرگ بسیار مناسب است. سیستم‌های گرمایش از کف قادر به گرم کردن بخش‌هایی از قبیل حمام، راهروها، پارکینگ و …. هستند.

بازدهی بالا دیگر مزیت عمده این سیستم‌هاست. سیستم‌های گرمایشی از کف قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای هم دارند و می‌توانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی فراوانی به عمل آورند‌ هرچند قیمت آن‌ها بر اساس نوع عایق و ضخامت آن، نوع لوله‌ها، نوع و جنس و کیفیت تجهیزات مصرفی، موقعیت ساختمان، نوع ترموستات و…. تغییر و تحولاتی را تجربه می‌کند.

تنظیمات جداگانه برای هر اتاق

سیستم گرمایش از کف قادر به کار کردن در دمای پایین است و شما می‌توانید دمای هر یک از اتاق‌های خود را به صورت جداگانه تنظیم کنید. این سیستم‌ها بدون ایجاد سر و صدا کار می‌کنند و در موقع کار کردن صداهایی مانند صدای فن، لرزش کانال، صدای عبور آب از لوله‌ها و…. به گوشتان نخواهد رسید.

این سیستم‌ها فضا و دکوراسیون شما را نیز خراب نمی‌کند. از آنجایی که در آن‌ها لوله‌های آب گرم از از زیر و کف عبور می‌کنند می‌توانید از انواع مختلف کفپوش‌ها برای تزیین سطح مورد نظرتان استفاده کنید. این سیستم‌ها آلودگی ایجاد نکرده و به سیاه شدن دیوارها، سقف‌ها و … منجر نمی‌گردند.
یکی از مهمترین مواردی که باید در بررسی مزایا و معایب گرمایش از کف به آن اشاره شود طول عمر و دوام بالای این تجهیزات است. هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز نسبت به دیگر تجهیزات گرمایشی، بسیار پایین است. چراکه قطعات متحرک کمی در ساختار این سیستم‌ها به چشم می‌خورد.

معایب سیستم های گرمایش از کف

سیستم‌های گرمایش از کف علاوه بر برخورداری از چندین مزیت عمده و ویژگی منحصر به فرد دارای چند عیب نیز هستند که باید در بررسی مزایا و معایب گرمایش از کف حتماً به آن‌ها دقت داشته باشید. یکی از مهمترین معایب این سیستم‌ها این است که برای آن‌ها زمان پیش گرمایی ۳۶ ساعته در نظر گرفته شده است.
به این صورت که باید استارت ابتدایی آن‌ها در مواقعی بخورد که فصل سرد سال شروع شده و دمای آن هم ۲۰ درجه سانتیگراد است. شما می‌توانید با گذشت هر ۱۲ ساعت ۵ درجه به دمای سیستم اضافه کنید تا با سپری شدن ۳۶ ساعت به دمای ۳۵ درجه برسد.

این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که جلوی وارد شدن شوک به کف پا با افزایش دمای ناگهانی گرفته شود. از آنجایی که لوله‌های این سیستم‌ها در کف ساختمان نصب می‌شوند پس با پایان یافتن مراحل کف سازی نمی‌توانید تغییر و تحولی در سطح مورد نظر اعمال کنید.

از سوی دیگر اگر قرار است در کف ساختمان لوله‌های آب، گاز و… نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند، باید در ابتدا با سیمان پوشانده شوند. در غیر این صورت سطح به دست آمده هموار نخواهد بود. در حال حاضر این عیب سیستم گرمایش از کف را با کمک مصالحی از قبیل فوم بتن برطرف می‌سازند. با این حال باید این نکته در مزایا و معایب گرمایش از کف ذکر شود.

مقالات پیشنهادی : 

راهکارهای کاهش مصرف پکیج

۱۸ دلیل رایج گرم نشدن رادیاتور چیست؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *