شیر برق کولرگازی



۵/۵ - (۲ امتیاز)

در میان انواع سیستم های خنک کننده و یا حتی گرمایشی کولرگازی ها با توجه به قابلیت ها و تنوع هایی که دارند بسیار محبوب بوده و هر ساله شاهد افزایش تقاضای بازار برای این محصولات هستیم. این کولر ها از دو یونیت داخلی و خارجی ساخته می شوند که درون هر کدام از این یونیت ها قطعات مختلف و متعددی به کار رفته است که وظیفه خاص خود را دارند یکی از این قطعات شیر برق کولرگازی است که می توان ان را یکی از مهم ترین قطعه های نصب شده در هر کولرگازی جدید به حساب آورد. در ادامه این مقاله وظیفه این شیر و همچنین نحوه کار آن و برخی علل خرابی اش را بررسی خواهیم کرد.

شیر برق کولرگازی چیست ؟

شیر برق یک قطعه الکترومغناطیسی است که وظیفه کنترل سیال را دارد کنترل این قطعه نیز توسط جریان برق درون کویل شیر برقی انجام می شود به این صورت که هنگامی که یک جریان الکتریکی از کویل عبور می کند  سبب بوجود آمدن یک میدان مغناطیسی شده و سبب جرکت هسته آهنی می شود.  حرکت هسته سیال را کنترل می کند به این صورت که آن را متوقف یا جهت آن را تغییر می دهد در واقع شیر برق با باز و بسته کردن مسیر های مختلف سیال را هدایت می کند.  قابلیت سرمایش و گرمایشی که کولرگازی های امروزی دارند مدیون این قطعه است. دلیل بوی بد کولر گازی چیست ؟ در این مقاله روش از بین بردن بوی نا مطبوع اسپلیت های گازی را یاد بگیرید.

شیر برق با تغییر جهت جریان گاز گرم از کندانسور به پنل و گاز سرد به کندانسور قابلیت گرم کردن پیدا می کند. اما این سیستم به این سادگی ها کار نمی کند.

نحوه عملکرد شیر برق اسپلیت گازی

یک شیر برقی استاندارد از موارد زیر ساخته شده است

  • بدنه شیر برقی
  • ورودی سیال
  • خرووجی سیال
  • سیم پیچ شیر برقی
  • قاب سیم پیچ
  • اتصال سیم ها
  • میله فلزی شیر برقی
  • فنر شیر برقی
  • دریچه خروجی

بوبینی ک در شیر ۴ طرفه کولرگازی نصب می شود ار سیستم کنترلی کولرگازی فرمان گرفته و مسیر گاز را با توجه به درخواست گرمایش یا سرمایش تغییر می دهد

هر ۴ لوله شیر باید به یک لوله خروجی از کندانسور وصل شوند و از سه لوله سمت دیگر  لوله وسطی به مکش کمپرسور وصل می شود  و دو لوله دیگر به کندانسور و اواپراتور وصل می شوند. به این صورت با دادن دستور ها مختلف عملکرد سرمایشی و یا گرمایشی تغییر می کند.

علائم خرابی شیر برقی کولر گازی

رایج ترین علامت خراب شدن این قطعه عدم توانایی تغییر کاربرد دستگاه است به این معنا که نمی تواند از سرمایش به گرمایش تغییر کاربری دهد. این مشکل معمولا به خاطر افزایش حرارت کندانسور بوده که منجر به آب شدن بوش های پلاستیکی شیر می شود. گاهی اوقات نیز شیر برق مسیر گاز را به صورت کامل می بند که نه می توان از دتسگاه برای گرم کردن و نه برای تبرد استفاده کرد.

قیمت اسپلیت های گازی ایرانی را در این بخش از سایت مشاهده کنید.

برای تست سالم بودن این قطعه کافیست کاربری دستگاه را با کنترلر عوض کنیم. یک شیر سالم به سرعت و بدون اینکه صدایی اضافه تولید کند عمل کرده در صورت خراب بودن شما متوجه صدای اضافه و یا کندی عملکرد شیر خواهید شد.

برای تعمیر شیر برق کولرگازی نیز اکیدا توصیه می شود خودتان اینکار را نکرده و با یک متخصص تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *