بهترین سیستم سرمایشی گرمایشی برای سالن های بزرگ



۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

تنوع بالای سیستم های سرمایشی به خاطر این بوجود آمده است تا بتواند نیاز محیط های مختلف را بر طرف سازند و نمی توان انتظار داشت که یک سیستم خنک کننده که در یک خانه نصب شده است را به همان صورت در یک سالن و یا سوله بزرگ نصب نمود و انتظار خنک شدن هوا را داشت. سوله ها و سالن های بزرگ از مراکز صنعتی گرفته تا باشگاه های ورزشی و فروشگاه ها و …هر کدام نیاز به سیستم خنک کننده قدرتمندی دارند. در این مقاله از دماپا قصد داریم بهترین سیستم سرمایشی گرمایشی برای سالن های بزرگ را معرفی و به طور کامل بررسی کنیم.

معرفی بهترین سیسنم سرمایشی گرمایشی برای سالن و سوله های بزرگ

سیستم هوا ساز، یویلر و چیلر

این نوع سیستم خنک کننده یکی نوع سیستم رایج خنک کننده برای سوله های بزرگ به شمار می رود. یونیت هوا ساز در بخش بیرون سالن قرار می گیرد و با کانال و یا داکت کشی به بخش های مختلف می رود. تعداد هوا ساز ها باید با توجه به مساحت سوله و یا سالن مد نظر تعیین شود. در داخل یونیت هوا ساز یک کویل بزرگ بخار آب داغ وجود دارد که به وسیله لوله به بویلر متصل است . یک فن بزرگ نیز با دم هوا از اطراف کویل اب گرم هوا را گرم کرده و وارد سالن می کند این نحوه عملکرد برای گرمایش است برای سرمایش نیز کافیس است به جای کویل آب گرم یک کویل آب سرم در داخل یونیت هوا ساز نصب شود و با لوله کشی به چیلر وصل شود.

معرفی بهترین سیسنم سرمایشی گرمایشی برای سالن و سوله های بزرگ

یکی از مزیت های بزرگ این سیستم این است که هم در فصل گرما و هم در فصل سرما کاربرد دارد. در ضمن می توان یک بخش و یا کل هوای درون سالن را به عنوان جریان هوای برگشتی به وسیله یک داکت دوباره به هواساز بازگردد و هوای تازه با آن ترکیب شود. در برخی از سالن های بزرگ صنعتی علاوه بر دمای هوا درصد رطوبت نیز باید تنظیم شود که با این سیستم و با نصب رطوبت زن و یا رطوبت گیر در هوا ساز این مهم ممکن می شود. تصفیه هوا نیز به خاطر وجود فیلتر های متعدد در کل سیستم صورت گرفته و هوایی پاک و بدون گرد و غبار در سالن پخش می شود. پس با توجه به موارد گفته شده می توان گفت که این سیستم هم کار سرمایش گرمایش و تنظیم رطوبت و تصفیه را انجام می دهد و کامل است.

سیستم خنک کننده سالن بزرگ ایرواشر

شاید تا به حال نام ایرواشر ها را شنیده باشید این دستگاه ها و دستگاه های زنت نوع خاصی از سیستم های سرمایشی هستند که شبیه هواساز ها ساخته شده اند و هم می توان  از آن ها برای گرمایش و هم سرمایش استفاده کرد. این دستگاه ها دارای یک کویل آب گرم هستند که به بویلر متصل می شود و برای افزایش دمای هوا کاربرد دارد اما در زمینه سرمایش تفاوت هایی با سیستم هواساز دارند و آن این است که چیلر و کویل آب سرد در آن ها نقشی ندارد و سرمایش آن ها شبیه به کولر های آبی است. چرا که پاشیدن قطرات بسیار ریز آب در مسیر هوا عمل سرمایش به صورت تبخیری انجام می شود. از جمله مزیت های این دستگاه قیمت مناسب آن هاست آن هم به خاطر عدم استفاده از چیلر و از سویی مصرف کمتری دارند.

سیستم خنک کننده سالن بزرگ ایرواشر

ایرواشر با زنت تفاوت هایی دارد برای مثال ایرواشر با افشانک های خاصی اب را در جریان هوا تزریق می کند اما در دستگاه زنت به جای این کار درست مانند کولر های آبی به کمک پوشال های خیس برای کاهش دمای هوا استفاده می کنند. هر دو سیستم دارای فیلتر و دریچه برای ورود جریان هوای تازه هستند. یکی از ایراد هایی که به این سیستم ها وارد است این است که نمی توان از آن ها در مکان هایی که رطوبت بالایی دارند استفاده کرد چرا که خود رطوبت هوا را زیاد می کنند.

سیستم اکونوپک سرمایشی و گرمایشی سالن های بزرگ

این دستگاه نیز از بسیاری از جنبه ها شبیه ایرواشر و زنت است و تنها تفاوتی که در دارد در عملکرد گرمایشی آن است. برای گرمایش سوله های بزرگ به جای کویل آب گرم و بویلر از مشعلی گاز سوز روی بدنه اکونوپک استفاده می کنند و با گاز شهری کار می کند و با گرم کردن لوله ها سبب بخار شدن اب شده و برخورد جریان هوا با لوله ها سبب گرم شدن آن می شود.

سیستم جی اچ پی

GHP در واقع یک سیستم مدرن است که به تازگی در کشور ما رواج پیدا کرده است و در واقع یکی از بهترین سیستم های سرمایش و گرمایش برای انواع مکان ها به شمار می رود از ساختمان های مسکونی گرفته تا سالن های بزرگ کنفرانس. این دستگاه از گاز شهری به عنوان سوخت اصلی استفاده می کند و این گاز در یک موتور شعله ور می سوزد و به گردش در می آید و به سوی فن کویل های تعبیه شده در سازه هدایت می شود. حال فن کویل ها یا از نوع آب گرم و یا از نوع آب سرد هستند و به این صورت جریان هوا تنظیم شده و دمای محیط را مشخص می کند. از مزیت های سیستم جی اچ پی می توان به مصرف کم گار اشاره کرد و همین ان را به یکی از بهترین گزیه های موجود در کشور ما با توجه به قیمت انرژی گازی می کند.

سیستم وی آر اف

این نوع سیستم نیز تازه وارد بازار شده است و از نظر کار و عملکرد شباهت زیادی به جی اچ پی دارد و تفاوتی که بین آن دو وجود دارد این است که وی آر اف با برق کار می کند و کمپرسوری که در آن نصب شده است با موتور برقی حرکت می کند. تنها ایرادی که به ان وارد است هزینه بالاتری است که باید در حالت گرمایش بابت مصرف انرژی بالای دستگاه پرداخت کرد در حالی که جی اچ پی اینگونه نیست.

سیستم سرمایشی داکت اسپلیت مناسب برای سالن های بزرگ

داکت اسپلیت ها نیز یکی از رایج ترین دستگاه های سرمایشی گرمایشی هست. این سیستم ها دارای دو یونیت داخلی و خارجی هستند که در حجم های مختلف کار می کنند و برای سالن های بزرگ نیز باید از چند عدد داکت اسپلیت استفاده کرد یکی از مزیت هایی که این سیستم ها دارند امکان کانال کشی به بخش های مختلف سالن است.

خوشبختانه برند های زیادی هستند که به ساخت داکت اسپلیت های با کیفیت می پردازند و شما می توانید مدل های ساخته شده توسط آن ها را در این قسمت از دماپا مشاهده کرده و با بررسی قیمت و مشخصات اقدام به سفارش مدل مناسب کاربری خود کنید.

کولرگازی مناسب برای سالن های بزرگ

در برخی از سالن های ورزشی فروشگاه ها و مکان های با مساحت نسبتا بزرگ استفاده از یک یا چند دستگاه کولرگازی ایستاده نیز می تواند سبب خنک تر شدن مکان شود. کولرگازی های ایستاده توسط برند های معتبر خارجی و داخلی با گارانتی معتبر در وب سایت دماپا به فروش می رسند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *