آلودگی هوای دندانپزشکی



۵/۵ - (۲ امتیاز)

آلودگی هوای دندانپزشکی : یکی از مسائلی که در دنیای امروز با وجود گسترش بیماری های ناشناخته و ویروس ها اهمیت پیدا کرده است تهویه هوا می باشد. چرا که راه انتقال بسیاری از ویروس ها ، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا از طریق هوا می باشد. و مهمترین عامل انتقال آئروسل ها در درجه اول و دراپلت ها در درجه دوم هستند. در محیط هایی که تولید آئروسل حاوی موارد بیماری زا اتفاق می افتد موضوع کنترل آن حائز اهمیت می باشد.

یکی از این محیط های پرخطر مراکز و مطب های دندانپزکشی هستند که هنگام انجام امور دندانپزشکی مقادیر زیادی آیروسل و دراپلت به اطراف پخش می شود. خطر انتشار این موارد برای همه آشکار است.

اما جزییات دقیق خطراتی که هوای محیط دندانپزشکی را تهدید می کند معمولا واکاوی نمی شود. محققان بسیاری به بررسی موضوع آلودگی هوای مراکز دندانپزشکی پرداخته اند. در این مقاله به طور اجمالی به معرفی و نتیجه گیری مرتبط برخی از این پژوهش ها پرداخته شده است علاقمندان به مطالعه متون کامل با استفاده ازرفرنس ها و کلید واژه های ارائه شده می توانند موضوعات را با جزییات بیشتر دنبال کنند.

علل آلودگی هوای دندانپزشکی

در مطالعه ملکوتیان و همکاران با موضوع آلودگی میکروبی و قارچی هوای کلینیکها و مطبهای دندانپزشکی ،  در سال ۱۳۹۳ ، ۸۹ درصد از نمونه های مورد بررسی از هوای کلینیکها و مطبهای دندانپزشکی ، آلودگی میکروبی و قارچی داشتند.

گونه های یافت شده میکروبی شامل:

  • کوکسی های گرم مثبت (۶۰.۲ درصد)
  • کوکسی های گرم منفی ( ۲۴.۱ درصد)
  • باسیل گرم مثبت(۱۱.۲ درصد)
  • باسیل گرم منفی (۲.۴ درصد)
  • همچنین قارچها(۱.۲ درصد) بودند.

باکتری‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهریشان دسته‌بندی کرد. به همه باکتری‌های کروی یا تخم مرغی شکل یا آنهایی که شکل آن‌ها در کل گرد است، کوکسی یا گوییزه گفته می‌شود. این یکی از سه دسته اصلی شکل باکتریها است. دو دسته دیگر باسیل‌ها و باکتریهای مارپیچی هستند

از دید محقق وجود آلودگی باکتریایی در اتمسفر محیط کلینیکها و مطبهای دندانپزشکی مایه نگرانی است. در این مورد بیشترین عامل آلودگی ذرات معلقی است که عموما” حاوی میکروارگانیسمهای مختلف بیماریزا بوده و در هوای داخل کلینیکها پراکنده است. این تحقیق به منظور ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء کیفیت هوای کلینیکها و مطبهای دندانپزشکی انجام شده است.

همچنین ونیشر(Vanisher) و همکاران در مطالعه ایی که در سال ۲۰۱۲ بر روی آلودگی کلینیکهای دندانپزشکی در ایتالیا انجام داده اند مشخص شد که میزان آئروسلها در بالاترین حد خود بوده و علت آن پخش عوامل بیماریزا از دهان بیمار به محیط اطراف می باشد که پرسنل و ابزار کار را آلوده می نماید.

همچنین مطالعه ایی که در سال ۲۰۰۸ توسط کاستیگلیا(Castiglia) و همکاران در بخش های جراحی دندانپزشکی درایتالیا صورت گرفت در این مطالعه میکروکوکوس ها شایعترین میکروارگانیسمهای یافت شدهدر هوای بخش ها بود و در مرتبه بعدی استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس قرار داشت.

طبق استاندارد AMI هوای اکثر کلینیکها و مطبها در محدوده بد قرار داشت.

از بین بردن آلودگی مطب دندان پزشکی

اکنون با استفاده از ساکشن خارج دهانی صباتک می توان با این آلودگی ها در محیط دندانپزشکی برای همیشه خداحافظی نمود. شما میتوانید برای بررسی ، مقایسه و مشاهده قیمت انواع ساکشن خارج دهانی دندانپزشکی به قسمت فروشگاه دماپا مراجعه نمایید.

فروشگاه اینترنتی دماپا دارای نماد های اعتماد الکترونیک و درگاه امن پرداخت الکترونیک سپهر بانک صادرات می باشد. همچنین موسسین فروشگاه با سابقه بالا در زمینه ی تهویه مطبوع ، پشتیبانی کامل از حقوق مصرف کننده را سرلوحه کار خود قرار داده و در همین راستا کیفیت و اصالت کلیه ی کالا های ارائه شده به صورت مکتوب تضمین می گردد.

 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *