کمپرسور کولر گازی



سیستم های خنک کننده همگی از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند و هر کدام وظیفه خاص خود را دارد و سیستم بدون آن ها یا کار نمی کند و با بازده بسیار کمی خواهد داشت . کمپرسور در کولر های گازی یکی از مهم ترین قطعه هاست در واقع کمپرسور را قلب اسپیت های گازی می دانند که بدون آن حتی نمی توان ذره ای هوای خنک تولید شود. اما نحوه کار کمپرسور کولر گازی چگونه است ؟ و باید چه نکاتی را برای نگهداری بهتر از آن رعایت کرد.  ؟‌ در ادامه این مقاله به تمام این موارد خواهیم پرداخت.

کمپرسور کولرگازی چیست‌ ؟

همانطور که گفته شد اصلی ترین بخش سیستم های خنک کننده و تهویه مطبوع است که گاز را از اوپراتور مکش کرده و به سوی کندانسور هدایت می کند. کمپرسور فشار گاز را بیشار می کند در حالی که حجم آن را کمتر می کند در واقع کمپرسور ها شباهت زیادی به پمپ های هوا دارند هر دو فشار گاز را زیاد می کنند اما کاهش حجم سیال توسط پمپ ها انجام نشده و اینکار تنها توسط کمپرسور ها انجام می شود.

انواع کمپرسور های کولر گازی

رایج ترین کمپرسور هایی که برای دستگاه های تهویه متبوع به کار می روند شامل موارد زیر است :

  • کمپرسورهای گریز از مرکز
  • کمپرسورهای دیافراگمی
  • کمپرسورهای دندانه دار
  • کمپرسورهای پره ای
  • کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
  • کمپرسور روتاری (Rotary)
  •  کمپرسور اسکرال (Scroll)

در بین این لیست ۳ م.رد آخر بیشترین کاربرد را در اسپلیت های گازی دارند.

کمپرسور پیستونی اسپلیت گازی

این مدل که به رفت و برگشتی نیز معروف است از ابتدایی ترین نمونه ها می باشد و در دو نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود. پیستونی که درون سیلندر قرار دارد در واقع باید سیال را فشرده کند و فشار آن را بیشتر کند و در جهتی آن را هدایت کند. از بزرگترین ایراداتی که بر این نوع کمپرسور ها وارد است ایجاد صدای بالا هنگام کار کردن است حجم آن ها معمولا بین  ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی یو ( BTU ) است. این مدل کمپرسور نسبت به سایرین قدرت بیشتری دارد اما مصرف انرژی بیشتری نیز دارد

کمپرسور پیستونی اسپلیت گازی

کمپرسور های روتاری کولرگازی

این مدل کمپروسر ها شامل چند عدد تیغه هستند و در مناطق سردسیر استفاده می شوند این تیغه ها با روشن شدن کولر شروع به چرخیدن می کنند و گاز از سمت کمپرسور به سمت پره ها حرکت می کند و سپس با فشرده شدن توسط پره ها وارد لوله ها می شود. کمپرسور های روتاری در کولر هایی باظرفیت ۷ تا ۳۶ هزار نصب می شوند و می توان گفت که بازده بهتری نسبت به مدل های پیستونی دارند چرا که صدای بسیار کمتری دارند و مصرف انرژی ان ها کمتر است.

برای خرید انواع اسپلیت های گازی خانگی و…به این بخش از دماپا مراجعه کنید.

کمپرسور های روتاری کولرگازی

کمپسور های اسکرول اسپلیت گازی

این مدل از دو بخش حلزونی اصلی ثابت و متحرک ساخته شده اند در این دو بخش گاز فشرده شده و به سمت لوله ها هدایت می شود. این سیستم ها در کولر هایی که توانایی خنک سازی بالایی دارند به کار گرفته می شود و نسبت به دو مدل قبلی هم انرژی کمتری مصرف می کنند و هم صدایی تولید نمی کنند.  کمپرسور های اسکرول در کولر های ۲۴ تا ۹۶ هزار کارایی دارند و از قیمت بسیار بالایی برخوردارند نحوه کار در آن ها به شکل زیر است.

  • هوا از طریق ورودی مکیده میشود.
  • با ساختار مارپیچی مانند جریان هوا بیشتر میشود.
  • هوای فشرده به محفظه موتور منتقل میشود.

از مزایای این نوع سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از هدر رفت انرژی
  • حفظ فشار درونی
  • خاموش و روشن شدن بی سر و صدا
  • بلبرینگ های بزرگتر شافت برای تحمل فشار بیشتر
  • عایق بندی
  • موتور قدرتمند

کمپسور های اسکرول اسپلیت گازی

علت کار نکردن کمپرسور کولرگازی

کثیف شدن فیلتر ها و کندانسور از رایج ترین عوامل کار نگردن گمپرسور ها به شمار می روند چرا که با جرم گرفتن ان ها جریان هوا به شدن کم شده و به طور خودکار سیستم خاموش می شود. این خاموش شدن خودگار در برخی کولر های جدید ممکن است در محصولات  قدیمی تر سیم پیچی سیستم حرارت بالایی گرفته و ممکن است بسوزد.

نحوه تمیز کردن فیلتر های کولرگازی را در اینجا بخوانید

برای جلوگیری از این مشکل باید سیم پیچ های کندانسور را تمیز کنید و فیلتر ها را تعویض کنید

از دیگر عوامل شایع در کار نکردن کمپرسور می توان به خرابی رله استارت و خازن ها اشاره کرد. هنگامی که کمپرسور سیستم خنک کننده کار نمی کند اما صدا هایی از آن شنیده می شود به احتمال زیاد خارن ها دچار مشکل شده اند.

از دیگر عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خرابی اورلود کمپرسور
  • قطعی مدار
  • نشت مبرد
  • مشکلات موتور
  • خرابی ترموستات
  • مشکلات سیم کشی
  • خرابی سنسور ها

تست خرابی کمپرسور کولر گازی

در صورت وقوع یکی از حالات زیر شما باید کمپرسور دستگاه خود را بررسی کنید.

  • روشن شدن فن بیرونی و عدم کار کردن کمپرسور
  • کاهش سرمای کولرگازی
  • فن داخلی کار می کند اما با فعال شدن کمپرسور کولر خاموش می شود.

در تست این قطعه باید نکات زیر را رعایت کنید.

ابتدا باید قسمت هایی که در مسیر کمپرسور هستند را تست کنید و از درست بودن جریان برق اطمینان حاص نمایید. کنتاکتور و خازن ها را چک کنید و در صورتی که مشکل از هیچ کدام نبود باید کمپرسور را بررسی کنید.

نحوه تست کمپرسور کولرگازی

در ابتدا باید محل قرار گیری کندانسور و کمپرسور را بررسی کنید اینکه آیا در اطراف آن ها هوای کافی در جریان است یا نه چرا که عدم وجود هوای کافی در اطراف آن می توان یکی از دلایل کار نکردنش باشد. محافظ های دور آن را نیز بررسی کنید.

تراکم بالای سیم ها٬ گرد و خاک و ….می تواند سبب آسیب دیدن سیم ها شود و مشکلاتی در جریان برق را بوجود آورد که نتیجه آن کار نکردن کمپرسور است.  درپوش را بردارید و سوکت ها را چک کنید تا روغنی نباشند چرا که روغن زیاد جریان الکتریسیته را قطع می کند. ترمینال ها را نیز بررسی کنید هر گونه زدگی و خوردگی می تواند اختلالاتی در جریان برق ایجاد کند. برای تست سیم پیج از اهم متر استفاده کنید و آن را روی کانکتور قرار دهید اگر صدای بوق شنیدید که مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت ممکن است کمپرسور اورلود کرده باشد.

در صورت درست بودن سیم پیچی ها. باید تست صدا را انجام دهید به این صورت که کابل استارت و ترمینال را جدا کرده و آن را مستقیم به برق می زنیم اگر کمپرسور روشن شد مشکلی وجود ندارد اما اگر کار نکرد و یا پس از مدت کوتاهی خاموش شد باید آن را تعویض کنید.

تست فشار کمپرسور کولر گازی

اخرین تستی که باید انجام دهید تست فشار است که به دو صورت انجام می شود.

روش اول استفاده از دستگاه گیج مانوفیلد است که برای شارژ خنک کننده ها به کار گرفته می شود. در این روش گیج را به لوله خروجی وصل می کنید و آن را برا ۱۰ ثانیه روشن کنید پس از آن فشار داخل کمپرسور روی گیج نشان داده می شود اگر از حد نرمال کمتر یا بیشتر بود به سالم و یا خراب بودن ان پی خواهید برد.

در روش دوم با دستتان مسیر خروجی با ببندید و حالت سرمایش را روشن کنید اگر بعد از چند ثانیه فشاری را حس نکردید دستگاه سالم است اما در غیر این صورت باید تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *